- Jeg får innbetaling fra arbeidsgiver, NAV, pensjonsselskap eller andre fast til min konto i Danske Bank. Hva gjør jeg?
Alle betalinger til din gamle konto blir automatisk overført til den nye Nordea-kontoen din frem til slutten av mai. Disse er merket i transaksjonsoversikten/kontoutskriften din som "Omdirigert transaksjon". Innbetalinger etter dette vil bli returnert til avsender.
Husk å gi det nye kontonummeret til alle du mottar penger fra slik at lønn, pensjon, skattepenger, studielån eller trygd kommer frem til riktig konto. Du finner ditt nye kontonummer i nett- og mobilbanken under Oversikt, eller på bankkortet du har mottatt fra Nordea.
NB! Det kan ta opp til en virkedag før pengene er på kontoen din hos oss.
- Jeg vil avslutte konto, kort eller hele kundeforholdet, hva gjør jeg?
- For å avslutte konto går du inn på kontoen i nett- eller mobilbanken og velger "Avslutt konto".
- For å avslutte kort bruker du dette skjemaet:
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/slik-gjor-du/avslutte-kort.htmlÅpnes i nytt vindu
- For å avslutte hele kundeforholdet ditt bruker du dette skjemaet:
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/slik-gjor-du/avslutte-kundeforhold.htmlÅpnes i nytt vindu
- Hvordan overfører jeg fra brukskonto til kredittkortet mitt?
Kredittkortet hos oss er ikke tilknyttet egen konto slik det var i Danske Bank. Men det er like enkelt å betale inn på kredittkortet. Slik gjør du:
- Mobilbank: Trykk inn på kredittkortet ditt og deretter «Overføring» og «Betal tilbake». Legg inn ønsket beløp og bekreft betalingen.
- Nettbank: Trykk inn på kredittkortet ditt og deretter «Betal tilbake». Legg inn ønsket beløp og bekreft betalingen.
- Jeg og/eller barnet har ikke BankID og må bestille ny, hva gjør jeg?
Har du ikke BankID fra Danske Bank, må du kontakte oss på chat eller telefon for å bestille ny.
Husk at du må ha følgende for å kunne bestille BankID:
- Norsk fødselsnummer og folkeregistrert adresse
- Gyldig pass med signatur eller norsk nasjonalt ID-kort
- Fylt 13 år
Har du BankID fra Danske Bank, kan du fortsette å bruke den. Etterhvert må du bestille ny når du får melding fra oss.
- Virker BankID-en min nå som jeg har flyttet til Nordea?
BankID-en din fungerer som normalt etter at du nå har blitt Nordea-kunde. Etterhvert må du bestille ny BankID fra Nordea. Du vil få en melding i Nordeas nett- og mobilbank når det er på tide å bestille. Inntil da trenger du ikke å gjøre noe.
- Kan jeg bruke Vipps?
Ja, du kan vippse når du har registrert det nye kort- og kontonummeret ditt i Vipps-appen. Husk å slette dine gamle Danske Bank-kort og Danske Bank-konto og velge din nye Nordea-konto som mottakerkonto. Kort- og kontonummer finner du i nett- og mobilbanken under Oversikt.
Merk: Får du en feilmelding når du skal vippse med konto, må du ta bort kontoen og legge til på nytt.
- Hvordan aktiverer jeg det nye kortet mitt fra Nordea?
Kortet aktiveres når du bruker det for første gang sammen med PIN-koden i butikk/minibank eller ved netthandel som krever BankID.
PIN-koden finner du i mobilbanken.
Har du ikke kortet med deg, kan du fortsatt aktivere det i Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay og betale med mobilen din.
- Hva er PIN-koden på det nye kortet mitt fra Nordea?
PIN-koden finner du i mobilbanken. Du har samme PIN-kode som på Danske Bank-kortet ditt. Hvis du har et Nordea-kort fra før, bruker du PIN-koden fra det kortet.
- Hva skjedde med betingelsene mine etter flyttingen?
Du fikk stort sett med deg alle de gode betingelsene du hadde i Danske Bank.
Det blir ingen prisendring på dine lån, innskudd og investeringer ved overføringen til Nordea. Du får samme forfallsdato for lånet ditt som du hadde i Danske Bank.
- Har jeg fått med meg forbundsfordelene til Nordea?
Du fikk med med deg de gode betingelsene du hadde i Danske Bank. Nå som du er kunde hos oss, må du fylle ut et skjema for å fortsette å få medlemsfordelene. Dette gjelder for deg som er medlem i YS, Unio, NITO, Econa, Farmaceutene, Lederne, NJ og NAL. Finn ditt fagforbund, og registrer deg.Åpnes i nytt vindu
Har ikke forbundet ditt en avtale med oss? Vi har fortsatt en ambisjon om å tilby deg konkurransedyktige betingelser og god service når du blir kunde hos oss i Nordea.
- Jeg har ikke fått kort fra Nordea, hva gjør jeg?
Har du ikke mottatt kort, har det mest sannsynlig kommet i retur til oss. Dette gjør du:
- Logg deg inn i mobilbanken, og gå til Kontoer og kort. Se om kort er "På vei".
- Hvis ja, kan du aktivere det i Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay og betale med mobilen din.
Slik legger du til kort i Apple Pay og slik legger du til kort i Google Pay.
Det er viktig at vi har oppdatert adresse på deg. Så neste du må gjøre er:
- Sjekk om du har fått en melding fra oss der vi ber deg sende riktig adresse.
- Inne i mobilbanken, gå til Hjelp og skroll ned til Mine meldinger og chathistorikk.
- Svar på meldingen.
Har du ikke fått melding fra oss, og det er ingen kort på vei, kan du bestille nytt i mobilbanken.
- Hva skjedde med fondene mine?
Hvis du hadde aksjesparekonto, ble hele beholdningen din overført sammen med skatteinformasjonen din. Du trenger ikke gjøre noe.
Alle fondene dine ble overført til Nordea, og du beholder samme pris på konto for fond.