Fryktet han måtte flytte

– Når du sitter midt i et samlivsbrudd og alt bare er dritt og bekymringer, er det utrolig deilig å få sikkerhet rundt boligen på plass, senke skuldrene og tenke fremover, sier Magnus. 

Rett i underkant av 1000 nordmenn tar ifølge SSB ut skilsmisse hvert år. I tillegg kommer samboere som går fra hverandre. 

Magnus tilhører den siste kategorien. Og som mange andre var håndverkeren bekymret for om han hadde råd til å beholde boligen han deler med tvillingene i barneskolealder i Moss. 

Ga klar beskjed

Først så det mørkt ut. Banken Magnus var kunde i, sa nei til søknaden om lån til å kjøpe ekssamboeren ut av boligen.   

– Det var min lokale bank. Jeg hadde et greit forhold til dem og trodde det skulle ordne seg. Da de sa nei, sendte jeg en fellesmail til omtrent alle banker i Norge med en klar beskjed, sier Magnus. 

Beskjeden var enkel: «Ikke ta kontakt hvis dere ikke kan hjelpe meg». 

Fant løsningen som ga lån

Mindre enn et døgn senere, kom telefonen som snudde situasjonen fra fortvilelse til glede for Magnus. Den som ringte, var Runar Henriksen, finansiell rådgiver i Nordea. 

– Ved første øyekast ville han få avslag på søknaden, men jeg kontaktet ham uansett på telefon, slik vi alltid gjør, for å høre om det var noen tilleggsinformasjon som var vesentlig i vurderingen, forteller Runar.

Da kom det frem at bedriften Magnus er medeier i, tidligere har investert i noen leiligheter som de planla å selge. 

– Det gjorde at han innen ganske kort tid ville være innenfor kravene våre for å gi ham boliglån. Jeg fikk også en veldig god tone med Magnus, og han virket som en solid person man fikk lyst til å strekke seg litt ekstra for å hjelpe, sier Runar. 

– Kunden skal bli sett og hørt


Runar Henriksen, finansiell rådgiver i Nordea

Dette kan hjelpe deg

De aller færreste er i samme situasjon som Magnus, men Runar forteller at det er viktig at rådgiverne får all vesentlig informasjon som kan tale til din fordel. 

Han trekker frem følgende faktorer som kan hjelpe deg ved en lånesøknad: 

  • En fremtidig lønnsøkning 
  • Bonusutbetalinger på jobben 
  • Salg av eiendeler, for eksempel en bil 
  • God betalingshistorikk  
  • Mulighet for medlåntaker eller kausjonist 
  • Andre ting som gir deg mer egenkapital 

– Ved å ringe alle potensielle kunder, dukker det opp ting i dialogen som kan være vesentlig, til tross for at søknaden ved første øyekast kan være vanskelig å godkjenne, sier den finansielle rådgiveren. 

- Så mer enn tall og prosenter

For Magnus betydde godkjenningen av søknaden at han slapp å tenke på at han kanskje måtte flytte til et annet område, bort fra barnas skole og venner. 

– I tillegg til meg var det to barn som ble veldig glade, sier Magnus og legger til: 

– Jeg opplevde at Runar så både situasjon og person, ikke bare tall og prosenter. 

– Enkelt å bli totalkunde

I forbindelse med å ta opp lån har Magnus flyttet alt av kontoer og sparing til Nordea. I Schibsteds bankundersøkelse forteller 24 prosent at de tror det er krevende og lite å hente ved å bytte bank. 

Magnus er et godt eksempel på at et bankbytte kan utgjøre en stor forskjell i livet. I tillegg ble overgangen fra den gamle banken til Nordea en veldig positiv opplevelse. 

– Det var utrolig enkelt. Nå er alt av lønnskonto, sparekonto, aksjesparing og forsikringer flyttet til Nordea. Det er mye å huske på og jeg fikk hjelp til alt. De tok seg god tid og det blir nesten så du kjenner dem personlig. 

Da Magnus ble Nordea-kunde, sammenfalt det også med at Runar skulle ut i foreldrepermisjon.  

– Da hadde Runar ordnet alt, så en kollega visste nå alt det viktige om meg og situasjonen. Servicen jeg fikk var helt super, sier han.

Hos Nordea får du helt personlig rådgivning

Nordea vet at ingen mennesker er like. Derfor får du også din egen personlige rådgivning, som skreddersyr samtalene etter dine behov og økonomiske situasjon. 

  • Spesialiserte rådgivere som er tett på og opptatt av å finne gode løsninger for akkurat deg. 
  • Full gjennomgang av økonomi, lån, kort og kreditt. 
  • Skreddersydde råd og personlig oppfølging for å optimalisere din økonomi. 

Fornøyd med de digitale løsningene

Etter en periode som Nordea-kunde sier Magnus at han er veldig fornøyd med de digitale løsningene. Nettbank-appen på mobil, som har meget god kunderating i Apple Store og på Google Play, gjør at han enkelt kan gjøre de aller fleste bank-ærender med telefonen i hånden. 

– Og så er det en bonus at jeg kan bruke Google Pay, sier Magnus. 

I tillegg til Google Pay, tilbyr Nordea også betaling gjennom Apple Pay og Samsung Pay. 

– Skal bli sett og hørt

Runar sier han blir glad for å høre hvor fornøyd Magnus er med hjelpen han fikk. 

– Jeg er veldig opptatt av at de som tar kontakt med Nordea skal bli sett og hørt. Ved siden av å hjelpe med lån, kontoer og diverse sparing, er Nordea også veldig opptatt av at vi hjelper raskt når kunder er på boligjakt og trenger finansieringsbevis.  

Et finansieringsbevis er helt nødvendig når man skal legge inn bud på en bolig, så å få det raskt når drømmeboligen dukker opp er helt essensielt. 

– Nordea ønsker å være en god sparringspartner og være tilgjengelig for spørsmål gjennom prosessen. Dette er noe vi opplever at kundene setter stor pris på, sier Runar før han avslutter: 

– Vi rådgivere føler virkelig at vi bidrar til å gjøre en forskjell i livet til kundene våre, så det oppleves meningsfullt.