Sikkerhet

Ikke gi fra deg personlig informasjon eller la andre ta kontroll over din datamaskin.
Ta umiddelbar kontakt med oss dersom det er mistanke om svindel. Tid er en viktig faktor som øker sjansen for å få pengene returnert.

Ofte stilte spørsmål om svindel

Ta forholdsregler mot svindel

Svindel kan ramme oss alle, og svindlerne bruker stadig mer profesjonelle og kreative måter å lure oss på. 

Fem enkle råd for å unngå å bli svindlet: 

  • Ikke gi fra deg personlig informasjon som personnummer, kontonummer, BankID koder eller kortinformasjon til andre, selv ikke banken din eller politiet. 
  • Dersom du blir bedt om å oppgi personlig informasjon via en lenke i e-post, SMS eller over telefon kan du regne med at det er svindel. Hvis du er i tvil, dobbeltsjekk avsenderen og gå i stedet direkte til kilden. 
  • Vær kritisk til gode tilbud. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det ofte det.
  • Undersøk nettsiden nøye før du handler på nett.  
  • Ikke installer apper via lenker på SMS. Søk opp appene direkte der du laster ned apper.

Rapportér nettsvindel

Dersom du har mottatt en e-post som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel, videresend den til .

Har du mottatt en SMS som du mistenker er falsk eller svindel, kan SMS’en videresendes til banken på telefon 06001. Legg inn kodeord MAL først i meldingen.

  • Personkunder kan kontakte Kundeservice 232 06001
  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice 232 06002

Nordea iverksetter nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dette kan omfatte sperring av den gjeldende nettbankavtalen eller begrensninger for bruken av nettbank. Hvis mulig kan du sende inn skjermbilder av den mistenkelige nettbanksituasjonen.

  • Ikke bruk enheten (PC, nettbrett, mobil) til Nettbank eller Internett før den eventuelle fiendtlige programvaren er fjernet. Bruk kun enheter som ikke er infisert.
  • Hvis Internett-svindelen ble gjennomført med fiendtlig programvare (lenke til malware) på PC-en, nettbrettet eller mobilen din, er det viktig at enheten desinfiseres. Enkelte typer fiendtlig programvare kan ikke fjernes uten at operativsystemet installeres på nytt.
  • Hvis Internett-svindelen ble gjennomført ved phishing, må du kjøre antivirusprogrammet med jevne mellomrom og alltid holde det oppdatert som en forholdsregel.

Nettsvindel

Se hvordan du kan beskytte deg mot nettsvindel.

Les om nettsvindel

Sikker netthandel

Det er trygt å handle på nett så lenge du er aktsom.

Les om sikker netthandel

Money Mules

En person som flytter ulovlig anskaffede penger på vegne av andre svindlere, kalles et money mule.

Les mer om money mules

Nettrusler

Nettrusler kan komme i form av ondsinnet programvare, phishing eller virus via e-post. Les om hvordan du kan beskytte deg.

Les om nettrusler

Sikkerhet i Nettbank Privat

Hold datamaskinen din oppdatert slik at du trygt kan bruke Nettbanken.

Les om sikkerhet i Nettbank Privat

Sikkerhet i Nettbank Bedrift

Les om våre sikkerhetsmekanismer for å holde Nettbanken trygg.

Les om sikkerhet i Nettbank Bedrift

Sikker kortbruk

Du kan trygt benytte dine kredittkort og bankkort, men vær aktsom dersom noe virker uvanlig.

Les om sikker kortbruk

E-postutsendelser fra Nordea

Se hvordan du kan forsikre deg om at du kommuniserer med Nordea.

Les om e-postutsendelser fra Nordea

Phishing

Phishing innebærer at personlige opplysninger, kortinformasjon eller nettbankinformasjon hentes ut med e-post eller telefon eller via popup-vinduer eller falske nettsider.

Les om Phising

Egen sikkerhet

Sikkerheten i norske nettbanker er generelt god og i Nordea sørger vi hele tiden for å sikre nettbanken på beste mulige måte. Dessverre kan vi ikke garantere for sikkerheten på din private PC, det er ditt ansvar.