1. Sperre
Hvis du har oppdaget en mistenkelig overføring på kontoen din, eller mistenker at innloggingsinformasjonen din er kommet på avveie må du sperre din BankID/Nordea ID så fort som mulig. Hvis kortet ditt er stjålet, eller kortinformasjon din er på avveie, må kortet ditt sperres.
Du kan enkelt sperre kortene dine selv i mobilbanken ved å gå inn på det kortet det gjelder.
For å sperre BankID/Nordea ID må du kontakte kundeservice på telefon 232 06001, så hjelper vi deg. Utenfor åpningstider kan du kontakte vår døgnåpne sperretelefon på 232 06001.
Etter vi har sperret din BankID/Nordea ID eller kortet ditt, kan vi måtte gjøre flere undersøkelser og tiltak for å forhindre ytterligere svindel. Det kan derfor ta noe tid før vi kan åpne BankID/Nordea ID, eller bestille nytt kort. Du vil få beskjed når BankID er åpnet og nytt kort bestilt.
2. Anmeld til Politiet
Vi oppfordrer alle som har blitt utsatt for svindel til å anmelde forholdet til Politiet.
3. Sjekk om du har krav på refusjon fra Nordea
Har du vært utsatt for svindel som har medført tap på kontoen eller kortet ditt? Da kan du søke om kompensasjon fra Nordea.
Ved «Straksutbetalinger» via Vipps ber vi om at du kontakter Vipps direkte.
4. Vær på vakt for nye henvendelser
Mange svindelofre blir kontaktet på nytt av noen som utgir seg for å være fra «banken», «Politiet», en «advokat» eller et firma som utgir seg for å hjelpe svindelofre med å få pengene tilbake. Husk at du aldri må betale noen som tilbyr å hjelpe deg på denne måten. Det er mest sannsynlig et triks for å lure deg til å betale mer.