Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat Ris og ros

Sperre bankkort og kredittkort

Har du mistet eller blitt frastjålet bankkort eller kredittkort, må du sperre det umiddelbart så snart du oppdager at kortet er borte. Sperring av kort gjør du enkelt i mobilbanken, eventuelt i nettbanken.

Slik gjør du:

Sperr kort i mobilbanken

Logg inn i mobilbanken og velg «Oversikt» i bunnmenyen. Trykk på kortet du ønsker å sperre, velg deretter knappen «kortstatus» og om kortet skal ha en midlertidig eller permanent sperre. Hva de ulike sperrene brukes for kan du lese om i mobilbanken. 

Dersom du skal sperre flere kort, husk å gjenta operasjonen for alle kortene du ønsker å sperre.

Sperr kort i nettbanken

I nettbanken finner du link til sperreskjemaet på kredittkort-siden. Dersom du har flere kort og ikke skal sperre alle, finner du informasjon om det enkelte kortet i både mobilbanken og nettbanken.  

  • Kredittkort - her trenger du å vite kortnummerets fire siste siffer. 
  • Bankkort - her trenger du å vite kontonummeret kortet er knyttet til. 

Tips! 

Husk at når du sperrer et kort vil det også bli sperret i betalingstjenester hvor du har registrert kortet. Dette kan være betalingsapper som Vipps, abonnementstjenester som Netflix eller i nettbutikker som Amazon. Når du får det nye kortet, må du oppdatere kortinformasjonene din på disse stedene.