Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

Finn hjelp om bankkort og kredittkort

Spørsmål og svar om kort

PIN-kode til kort

Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken. Åpne menyen øverst til venstre, gå til Verktøy og velg "Se kort-PIN". 

Ved bestilling av nytt kort, og du har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.

Aktivere nytt kort

Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID.

Avvist betaling ved bruk av magnetstripe på kort

Betaling med magnetstripe er ikke lenger tillatt, grunnet nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Det er ikke lenger mulig å betale i terminaler uten å taste PIN-koden din. Du kan derfor oppleve problemer med å betale med magnetstripen i blant annet brusautomater og parkeringsautomater.

Overføring fra kredittkort til konto

I nettbanken kan du overføre penger fra kredittkortet til konto i Nordea. Hvis du vil gjøre overføringen i mobilbanken, forutsetter det at du har gjort en tilsvarende overføring i nettbanken tidligere.

Ekstra innbetaling på kredittkort

Benytt Kontonummer 6003 06 51459 og KID-nummer for ekstra innbetaling.

Kontonummeret er samme for alle Nordea kredittkort. KID-nummeret er unikt for deg og er det samme for hver innbetaling.

Slik finner du KID-nummeret:

eFaktura: 

  1. Søk opp tidligere innbetalinger i Nettbanken under «Betaling», «eFaktura» og «Behandlede». 
  2. Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Papirfaktura: 

  1. KID-nummeret finner du på fakturaen du har mottatt fra oss.

Du finner den også i Nettbanken under «Betaling», «Søk betalinger», «Ferdig behandlede betalinger» og «Søk». Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke

Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte vår kundeservice på 232 06001. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.

Fant du ikke det du lette etter?

Spør Nova - vår digitale medarbeider, hun hjelper deg med enkle bankspørsmål.

Spør Nova