Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

Finn hjelp om bankkort og kredittkort

Bankkort

Hva betyr "Årspris Dagligbankpakken kort"?

Årsprisen per bankkort blir trukket fra din konto i januar hvert år og fremkommer på kontoutskriften for januar. Dette er en transaksjon som skjer automatisk for kunder som har bankkort. Bankkort inngår i Dagligbankpakken som inneholder våre anbefalte produkter for en enklere bankhverdag. Lyst til å lese mer om Dagligbankpakken? Les mer

Ønsker du å bestille flere bankkort eller å avslutte bankkort? Gi oss beskjed via Bestille bankkort eller Avslutte kort som ikke er i bruk, og vi hjelper deg.

Bestille bankkort

Her kan du bestille bankkort

Aktivere nytt kort

Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID.

PIN-kode til kort

Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken. Åpne menyen øverst til venstre, gå til Verktøy og velg "Se kort-PIN". 

Ved bestilling av nytt kort, og du har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.

Sperre mistet eller stjålet kort

Her kan du sperre mistet eller stjålet kort

Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke

Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte vår kundeservice på 232 06001. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.

Åpne netthandel på bankkort, for deg under 18 år

Her kan du åpne netthandel på bankkort, for deg under 18 år

Avslutte kort som ikke er i bruk

Her kan du avslutte kort som ikke er i bruk

Avvist betaling ved bruk av magnetstripe på kort

Betaling med magnetstripe er ikke lenger tillatt, grunnet nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Det er ikke lenger mulig å betale i terminaler uten å taste PIN-koden din. Du kan derfor oppleve problemer med å betale med magnetstripen i blant annet brusautomater og parkeringsautomater.

Kom i gang med Nordea Wallet

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Wallet

Legge til kort i Apple Pay

Se hvordan du legger til kort i Apple Pay

Legge til kort i Google Pay

Se hvordan du legger til kort i Google Pay

Nye regler for betalingstjenester i EU/EØS - PSD2

Les om de nye regler for betalingstjenester - PSD2

Kredittkort

Bestille kredittkort i nettbanken

Kredittkort bestiller du i nettbanken - logg inn herÅpnes i nytt vindu

Aktivere nytt kort

Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID.

PIN-kode til kort

Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken. Åpne menyen øverst til venstre, gå til Verktøy og velg "Se kort-PIN". 

Ved bestilling av nytt kort, og du har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.

Sperre mistet eller stjålet kort

Her kan du sperre mistet eller stjålet kort

Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke

Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte vår kundeservice på 232 06001. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.

Overføring fra kredittkort til konto

I nettbanken kan du overføre penger fra kredittkortet til konto i Nordea. Hvis du vil gjøre overføringen i mobilbanken, forutsetter det at du har gjort en tilsvarende overføring i nettbanken tidligere.

Ekstra innbetaling på kredittkort

Benytt Kontonummer 6003 06 51459 og KID-nummer for ekstra innbetaling.

Kontonummeret er samme for alle Nordea kredittkort. KID-nummeret er unikt for deg og er det samme for hver innbetaling.

Slik finner du KID-nummeret:

eFaktura: 

  1. Søk opp tidligere innbetalinger i Nettbanken under «Betaling», «eFaktura» og «Behandlede». 
  2. Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Papirfaktura: 

  1. KID-nummeret finner du på fakturaen du har mottatt fra oss.

Du finner den også i Nettbanken under «Betaling», «Søk betalinger», «Ferdig behandlede betalinger» og «Søk». Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Avslutte kort som ikke er i bruk

Her kan du avslutte kort som ikke er i bruk

Avvist betaling ved bruk av magnetstripe på kort

Betaling med magnetstripe er ikke lenger tillatt, grunnet nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Det er ikke lenger mulig å betale i terminaler uten å taste PIN-koden din. Du kan derfor oppleve problemer med å betale med magnetstripen i blant annet brusautomater og parkeringsautomater.

Kom i gang med Nordea Wallet

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Wallet

Legge til kort i Apple Pay

Se hvordan du legger til kort i Apple Pay

Legge til kort i Google Pay

Se hvordan du legger til kort i Google Pay

Nye regler for betalingstjenester i EU/EØS - PSD2

Les om de nye regler for betalingstjenester - PSD2

Besøk i flyplasslounger - for Nordea Premium

Du har fire gratisbesøk i lounger merket med LoungeKey hvert år (deg og én gjest tilsvarer to besøk). Ved besøk reserveres et beløp tilsvarende USD 32 per person på kredittkortet. Denne summen blir frigjort etter ca en uke, gitt at du er innenfor dine fire gratisbesøk. Besøk utover dine gratisbesøk blir belastet USD 32 på neste kredittkortfaktura.
Les mer om fordelen som gjelder kredittkortet Nordea Premium her

Fant du ikke det du lette etter?

Spør Nova - vår digitale medarbeider, hun hjelper deg med enkle bankspørsmål.

Spør Nova