Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat Ris og ros

Finn hjelp om bankkort og kredittkort

Bankkort

Bestille bankkort

Her kan du bestille bankkort

Aktivere nytt kort

Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID.

PIN-kode til kort

Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken. Velg det aktuelle kortet og trykk på PIN-kode øverst på siden.  

Ved bestilling av nytt kort og du har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.

Sperre mistet eller stjålet kort

Se hvordan du kan sperre mistet eller stjålet kort

Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke

Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte vår kundeservice på 232 06001. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.

Åpne netthandel på bankkort, for deg under 18 år

Her kan du åpne netthandel på bankkort, for deg under 18 år

Avslutte kort som ikke er i bruk

Her kan du avslutte kort som ikke er i bruk

Avvist betaling ved bruk av magnetstripe på kort

I september 2019 kom det nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Regelverket stiller krav til bankene om hvilke typer magnetstripe-transaksjoner vi kan godkjenne. Det er kun magnetstripe-transaksjoner gjort på ubetjente terminaler innenfor kategoriene transport (buss, tog ol), bomstasjoner og parkering vi har lov til å akseptere. Alle andre magnetstripe-transaksjoner er vi dessverre pålagt å avvise.

Avvist betaling i terminaler hvor det ikke er mulig å taste PIN

Det er ikke lenger mulig å betale med chipkort i terminaler uten å taste PIN-koden. Dette skyldes nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Du kan derfor oppleve problemer ved enkelte brus/kaffe- og parkeringsautomater.

Kom i gang med Nordea Wallet

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Wallet

Legge til kort i Apple Pay

Se hvordan du legger til kort i Apple Pay

Legge til kort i Google Pay

Se hvordan du legger til kort i Google Pay

Hva betyr "Årspris Dagligbankpakken kort"?

Årsprisen per bankkort blir trukket fra din konto i januar hvert år og fremkommer på kontoutskriften for januar. Dette er en transaksjon som skjer automatisk for kunder som har bankkort. Bankkort inngår i Dagligbankpakken som inneholder våre anbefalte produkter for en enklere hverdag. Lyst til å lese mer om Dagligbankpakken? Les mer

Ønsker du å bestille flere bankkort eller å avslutte bankkort? Gi oss beskjed via Bestille bankkort eller Avslutte kort som ikke er i bruk, og vi hjelper deg.

Nye regler for betalingstjenester i EU/EØS - PSD2

Les om de nye regler for betalingstjenester - PSD2

Kortreklamasjon

Dersom du har handlet med Nordea bankkort eller Nordea kredittkort og selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du fremme krav til Nordea om å få dekket tapet. Her kan du lese om hva som dekkes og hvordan du skal gå frem for å sende inn et krav om refusjon - se spørsmål og svar om kortreklamasjon

Kredittkort

Koronavirus og dekning i kredittkortforsikringene

Se våre spørsmål og svar om koronaviruset og hva som er dekket i forsikringene som er inkludert i Private Mastercard, Nordea Gold og Nordea Premium her

Kortreklamasjon

Dersom du har handlet med Nordea bankkort eller Nordea kredittkort og selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du fremme krav til Nordea om å få dekket tapet. Her kan du lese om hva som dekkes og hvordan du skal gå frem for å sende inn et krav om refusjon - se spørsmål og svar om kortreklamasjon

Bestille kredittkort

Kredittkort bestiller du i mobilbanken under tjenester, eller i nettbanken - logg inn herÅpnes i nytt vindu

Aktivere nytt kort

Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID.

PIN-kode til kort

Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken. Velg det aktuelle kortet og trykk på PIN-kode øverst på siden.  

Ved bestilling av nytt kort og du har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.

Sperre mistet eller stjålet kort

Se hvordan du kan sperre mistet eller stjålet kort

Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke

Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte vår kundeservice på 232 06001. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.

Overføring fra kredittkort til konto

I nettbanken kan du overføre penger fra kredittkortet til konto i Nordea. Hvis du vil gjøre overføringen i mobilbanken, forutsetter det at du har gjort en tilsvarende overføring i nettbanken tidligere.

Ekstra innbetaling på kredittkort

Hvis du ønsker å gjøre en innbetaling til kredittkortet ditt utenom det vanlige fakturaforfallet, kan du enkelt gjøre det i mobilbanken. Trykk på kredittkortet og velg Tilbakebetal øverst på skjermen. Følg veiledningen som kommer. Du kan angi beløpet selv og innbetalingen vil bli synlig på kredittkortkontoen om 1-2 dager. Merk at denne funksjonen ikke er tilgjengelig for deg som bruker tilleggskort.

Bruker du ikke mobilbanken, kan du gjøre ekstrainnbetaling i nettbanken på følgende måte: 

Benytt Kontonummer 6003 06 51459 og KID-nummer for ekstra innbetaling.

Kontonummeret er samme for alle Nordea kredittkort. KID-nummeret er unikt for deg og er det samme for hver innbetaling.

Slik finner du KID-nummeret:

eFaktura: 

  1. Søk opp tidligere innbetalinger i Nettbanken under «Betaling», «eFaktura» og «Behandlede». 
  2. Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Papirfaktura: 

  1. KID-nummeret finner du på fakturaen du har mottatt fra oss.

Du finner den også i Nettbanken under «Betaling», «Søk betalinger», «Ferdig behandlede betalinger» og «Søk». Finn regningen og klikk på dato. Her fremkommer KID-nummeret.

Avslutte kort som ikke er i bruk

Her kan du avslutte kort som ikke er i bruk

Avvist betaling ved bruk av magnetstripe på kort

I september 2019 kom det nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Regelverket stiller krav til bankene om hvilke typer magnetstripe-transaksjoner vi kan godkjenne. Det er kun magnetstripe-transaksjoner gjort på ubetjente terminaler innenfor kategoriene transport (buss, tog ol), bomstasjoner og parkering vi har lov til å akseptere. Alle andre magnetstripe-transaksjoner er vi dessverre pålagt å avvise.

Avvist betaling i terminaler hvor det ikke er mulig å taste PIN

Det er ikke lenger mulig å betale med chipkort i terminaler uten å taste PIN-koden. Dette skyldes nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Du kan derfor oppleve problemer ved enkelte brus/kaffe- og parkeringsautomater.

Kom i gang med Nordea Wallet

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Wallet

Legge til kort i Apple Pay

Se hvordan du legger til kort i Apple Pay

Legge til kort i Google Pay

Se hvordan du legger til kort i Google Pay

Nye regler for betalingstjenester i EU/EØS - PSD2

Les om de nye regler for betalingstjenester - PSD2

Besøk i flyplasslounger - for Nordea Premium

Du har fire gratisbesøk i lounger merket med LoungeKey hvert år (deg og én gjest tilsvarer to besøk). Ved besøk reserveres et beløp tilsvarende USD 32 per person på kredittkortet. Denne summen blir frigjort etter ca en uke, gitt at du er innenfor dine fire gratisbesøk. Besøk utover dine gratisbesøk blir belastet USD 32 på neste kredittkortfaktura.
Les mer om fordelen som gjelder kredittkortet Nordea Premium her

Forsikringer inkludert i Nordeas kredittkort

Våre kredittkort Nordea Gold og Nordea Premium inkluderer flere forsikringer. Les om forsikringene

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Vi kan hjelpe deg på chat.

Start chat Åpnes i nytt vindu