Bankkort
- PIN-kode til kort
Den 4-sifrede koden til kortene dine finner du i mobilbanken og i nettbanken. Velg det aktuelle kortet og trykk på PIN-kode.
Når du bestiller nytt kort og har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.
- Bestille bankkort
Her kan du bestille bankkort
- Aktivere nytt kort før bruk
Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID. Har du kort fra før, har du samme PIN-kode som tidligere.
- Endre beløpsgrense på bankkort
Hvis du ønsker å endre beløpsgrense for bruk av bankkortet ditt, kan du gjøre det selv i mobilbanken eller i nettbanken. I mobilbanken klikker du på kortet og velger Innstillinger. I nettbanken klikker du på kortet og på Rediger under Kortopplysninger.
- Sperre mistet eller stjålet kort
Slik sperrer du mistet eller stjålet kort selv på 1-2-3 i mobilbanken eller i nettbanken:
- Logg inn og klikk på det aktuelle kortet
- Velg Sperre eller avslutte og du får frem flere valg
- Klikk på det som passer for din situasjon
Trenger du hjelp kan du ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu
- Avslutte kort som ikke er i bruk
Dette kan du gjøre veldig enkelt selv i mobilbanken eller i nettbanken. Trykk på kortet du ønsker å avslutte og velg "Sperre eller avslutte".
Hvis du ikke bruker mobilbanken eller nettbanken, kan du gå hit: Avslutte kort som ikke er i bruk- Avvist betaling ved kjøp på Internett
EUs betalingsdirektiv (PSD2) stiller nye krav til sikkerhet ved betaling med kort på Internett fra 1. januar 2021. Det innebærer at betaling med kort ved netthandel innenfor EU og EØS området skal gjennomføres med sterk kundeautentisering.
Når du skal handle på nett vil hovedregelen være at du blir bedt om å bekrefte betalingen med 3-D Secure, som er den globale standarden som bankene og brukerstedene bruker for å sikre sterk kundeautentisering. Det betyr at nettbutikken må støtte 3-D Secure for at en handel skal gjennomføres. I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke tilfredsstiller 3-D Secure standarden, kan betalingen bli avvist.
Ved gjentagende betalinger ved netthandel, som for eksempel til Netflix eller Spotify, må den første transaksjonen bekreftes med 3-D Secure.
- Avvist betaling ved bruk av magnetstripe på kort
I september 2019 kom det nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Regelverket stiller krav til bankene om hvilke typer magnetstripe-transaksjoner vi kan godkjenne. Det er kun magnetstripe-transaksjoner gjort på ubetjente terminaler innenfor kategoriene transport (buss, tog ol), bomstasjoner og parkering vi har lov til å akseptere. Alle andre magnetstripe-transaksjoner er vi dessverre pålagt å avvise.
- Avvist betaling i terminaler hvor det ikke er mulig å taste PIN
Det er ikke lenger mulig å betale med chipkort i terminaler uten å taste PIN-koden. Dette skyldes nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Du kan derfor oppleve problemer ved enkelte brus/kaffe- og parkeringsautomater.
- Åpne netthandel på bankkort, for deg under 18 år
- Regionsperre på kort
Kortet ditt fungerer som normalt i inn- og utland inntil du selv setter regionsperre på kortet ditt. I mobilbanken og i nettbanken kan du velge bruksområde for fysisk bruk av kortet. Områdene som er huket av er områder hvor kortet kan brukes.
Du kan endre regionsperren når som helst i mobilbanken og i nettbanken. Dette er et tiltak for å beskytte deg mot misbruk av kortet i utlandet.
- Kortreklamasjon
Dersom du har handlet med Nordea bankkort eller Nordea kredittkort og selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du fremme krav til Nordea om å få dekket tapet. Her kan du lese om hva som dekkes og hvordan du skal gå frem for å sende inn et krav om refusjon - se Kortreklamasjon og melding av skade
Du kan melde krav direkte i mobilbanken også. Trykk på det aktuelle kortet og deretter på "Sperre eller avslutte". Der finner du valget "Reklamere på en transaksjon" - følg anvisningene som kommer på skjermen.
- Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke
Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte vår kundeservice på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.
- Sterk kundeautentisering ved betaling
Sterk kundeautentisering betyr at du identifiserer deg ved hjelp av to av følgende tre elementer:
1. Eiendel: Noe som bare du har. For eksempel: betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett
2. Unik egenskap: Noe bare du er/besitter. For eksempel: Ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk
3. Kunnskap: Noe bare du vet. For eksempel: PIN eller passordBåde BankID, BankID på mobil og Nordea ID ansees som sterk kundeautentisering ved betaling.
- Apple Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang - legge til kort i Apple Pay
- Google Pay - kom i gang
Slik kommer du i gang - legge til kort i Google Pay