- Søk om kredittkort
Her kan du enkelt logge inn i nettbanken og søke om kredittkort og/eller tilleggskort til kredittkortet ditt.
- Se PIN-kode til kort
Du finner den 4-sifrede koden til kortene dine ved å gå til kortoversikten i mobilbanken og nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Velg det aktuelle kortet
- Trykk på PIN-kode
Når du bestiller nytt kort og har kort fra før, vil det nye kortet få samme PIN-kode som tidligere.
- Sperre mistet eller stjålet kort
Du kan sperre mistet eller stjålet kort ved å gå til kortoversikten i mobilbanken og nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Logg inn og klikk på det aktuelle kortet
- Velg Sperre eller avslutte og du får frem flere valg
- Klikk på det som passer for din situasjon
Trenger du hjelp kan du ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu
- Aktivere nytt kort før bruk
Første gang du bruker kortet må du av sikkerhetsmessige årsaker aktivere det. Dette gjør du enten ved å bruke PIN-koden i butikk eller minibank, eller ved netthandel som krever bekreftelse med BankID. Har du kort fra før, har du samme PIN-kode som tidligere.
- Høyere kredittgrense på kredittkort
Hvis du ønsker en høyere kredittgrense på kredittkortet ditt, kan du søke om dette i mobilbanken eller i nettbanken.
- Overføring fra kredittkort til konto
Du kan overføre fra kredittkort til konto ved å gå til kortoversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i mobilbanken:
- Velg kredittkortet ditt
- Trykk på Betal og overfør, deretter Overføring til egen konto
Slik gjør du i nettbanken:
- Velg kredittkortet ditt
- Trykk på Overføring til egen konto
Beløpet blir overført umiddelbart, men du vil ikke se transaksjonen på kredittkortet før neste virkedag.
Prisen for å overføre fra kredittkort til konto kr 40 + 2 % av overført beløp.
- Endre beløpsgrenser på kort
Beløpsgrenser på kort kan du endre selv ved å gå til kortoversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Klikk på det aktuelle kortet
- Under Kortopplysninger velger du Rediger
- Ekstra innbetaling på kredittkort
Du kan gjøre en ekstra innbetaling på kredittkortet ved å gå til kortoversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Velg kredittkortet ditt
- Trykk på Betal tilbake
- Avslutte kort som ikke er i bruk
Du kan avslutte kort ved å gå til kortoversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Velg det aktuelle kortet
- Trykk på Sperre eller avslutte
- Velg Avslutt kort
Hvis du ikke bruker mobilbanken eller nettbanken, kan du gå hit: Avslutte kort som ikke er i bruk
- Avvist betaling ved kjøp på Internett
EUs betalingsdirektiv (PSD2) stiller nye krav til sikkerhet ved betaling med kort på Internett fra 1. januar 2021. Det innebærer at betaling med kort ved netthandel innenfor EU og EØS området skal gjennomføres med sterk kundeautentisering.
Når du skal handle på nett vil hovedregelen være at du blir bedt om å bekrefte betalingen med 3-D Secure, som er den globale standarden som bankene og brukerstedene bruker for å sikre sterk kundeautentisering. Det betyr at nettbutikken må støtte 3-D Secure for at en handel skal gjennomføres. I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke tilfredsstiller 3-D Secure standarden, kan betalingen bli avvist.
Ved gjentagende betalinger ved netthandel, som for eksempel til Netflix eller Spotify, må den første transaksjonen bekreftes med 3-D Secure.
- Kortreklamasjon
Dersom du har handlet med Nordea bankkort eller Nordea kredittkort og selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du fremme krav til Nordea om å få dekket tapet. Her kan du lese om hva som dekkes og hvordan du skal gå frem for å sende inn et krav om refusjon - se Kortreklamasjon og melding av skade
Du kan melde krav direkte i mobilbanken også. Trykk på det aktuelle kortet og deretter på "Sperre eller avslutte". Der finner du valget "Reklamere på en transaksjon" - følg anvisningene som kommer på skjermen.
- Endre bruksområde på kort
Bruksområde på kort kan du endre ved å gå til kortoversikten i mobilbanken og nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Velg det aktuelle kortet
- Trykk på Rediger under Kortopplysninger
- Nordea Premium kredittkort og tilgang til flyplasslounger
Med kredittkortet Nordea Premium får du tilgang til 4 gratisbesøk i året på flyplasslounger merket med LoungeKey. Hvis du har med deg en person tilsvarer det to besøk. Les mer om hvordan tilgang til flyplasslounger med kredittkortet fungerer.
- Sperre elektroniske kort ved tap av mobil eller smartklokke
Hvis du har mistet eller blitt frastålet mobil eller klokke med betalingsfunksjon, ber vi deg kontakte oss på chat eller telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu. Vi vil sperre de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.
- Aktivere Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay
Slik aktiverer du kort for enkel og rask betaling med mobilen:
Apple Pay:
Trykk inn på kortet ditt i mobilbanken. Velg Innstillinger og deretter Legg til kortet i Apple Wallet.
Google Pay:
Trykk inn på kortet ditt i mobilbanken. Velg Innstillinger og deretter Legg til kortet i Google Wallet.
Samsung Pay:
Last ned appen Samsung Wallet og aktiver kortet der.
- Avvist betaling i terminaler hvor det ikke er mulig å taste PIN
Det er ikke lenger mulig å betale med chipkort i terminaler uten å taste PIN-koden. Dette skyldes nye regler for betalingstjenester i EU/EØS-området (PSD2). Du kan derfor oppleve problemer ved enkelte brus/kaffe- og parkeringsautomater.
- Sterk kundeautentisering ved betaling
Sterk kundeautentisering betyr at du identifiserer deg ved hjelp av to av følgende tre elementer:
- Eiendel: Noe som bare du har. For eksempel: betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett
- Unik egenskap: Noe bare du er/besitter. For eksempel: Ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk
- Kunnskap: Noe bare du vet. For eksempel: PIN eller passord
Både BankID, BankID på mobil og Nordea ID ansees som sterk kundeautentisering ved betaling.
- Flystreik, kø og forsinkelser - dine rettigheter
Les om hva du har krav på hvis flyet ditt er kansellert.