BankID

Hva er BankID og hvem kan få det?

BankID er en sikker og enkel måte for å identifisere seg på nettet. Bruk BankID til innlogging, netthandel, signering av dokumenter eller andre nettsteder der du må identifisere deg.

Dette må være på plass før du bestiller

  • Norsk fødselsnummer og folkeregistrert adresse
  • Gyldig pass eller norsk nasjonalt ID-kort.
  • Du må være fylt 13 år

Oppfyller du ikke kravene ovenfor, er Nordea ID løsningen for deg.

Slik kommer du i gang med BankID fra Nordea

1. Kontakt oss for bestilling

Har du allerede en BankID fra en annen bank, kan du bestille gjennom chat. Hvis ikke må du ringe oss på 232 06001.

2. Vis frem legitimasjon (ID)

Legitimering på bankkontor

Ta med gyldig legitimasjon, så fikser vi resten.

... eller legitimering hos Posten

  1. Ta med hentebrevet du mottar fra oss + legitimasjon
  2. Vis frem ID og hent ut kodebrikken din.
  3. Signer og returner skjemaet som kommer sammen med kodebrikken mens du er hos Posten.

3. SMS når alt er klart

Etter noen dager vil du motta en SMS fra oss om at din BankID er aktivert og klar til bruk.

Husk å aktivere Nordea ID
Nordea ID er vår app for BankID, og er et trygt og enkelt alternativ til kodebrikken.


Vanlige spørsmål om BankID

Lurer du på noe annet?

På våre hjelpesider finner du flere vanlige spørsmål og svar om blant annet BankID og Nordea ID.

Gå til våre hjelpesider