Hva er BankID og hvem kan få det?

BankID er en sikker og enkel måte å identifisere seg på. Bruk BankID til innlogging, netthandel, signering av dokumenter eller andre nettsteder der du må identifisere deg. Er du mellom 13-15 år trenger vi godkjenning fra foreldre. Er du 15-17 år kan du bestille BankID på egenhånd.

Dette må være på plass før du bestiller

Oppfyller du ikke kravene ovenfor? Da er Nordea ID løsningen for deg. 

 Slik gjør du hvis du er 13-14 år

1. Dine foreldre kontakter oss

En av dine foreldre/verger må kontakte oss på chat eller telefon 232 06001 for å finne ut om du trenger å vise frem legitimasjon. 

Husk at du og dine foreldre/verger må være kunde hos oss før du kan bestille BankID. Bli kunde herÅpnes i nytt vindu.

2. Vi sender avtale til signering

Begge foreldrene dine må godkjenne at du kan få BankID.

Avtalen signeres enkelt med BankID i mobil- eller nettbanken. Vi gir beskjed på e-post og SMS når den er klar for signering.

3. Vis frem legitimasjon 

På bankkontor

Ta med gyldig legitimasjon, så fikser vi resten.

... eller hos Posten

  1. Ta med hentebrevet du mottar fra oss + legitimasjon
  2. Vis frem ID og hent ut kodebrikken din.
  3. Signer og returner skjemaet som kommer sammen med kodebrikken mens du er hos Posten.

4. SMS når alt er klart

Etter noen dager vil du motta en SMS fra oss om at din BankID er aktivert og klar til bruk.

Husk å aktivere Nordea ID
Nordea ID er vår app for BankID, og er et trygt og enkelt alternativ til kodebrikken.

 Slik gjør du hvis du er 15-17 år

1. Kontakt oss

Kontakt oss på chat eller telefon 232 06001 for å finne ut om du trenger å vise frem legitimasjon.

Husk at du må være kunde hos hos oss før du kan bestille BankID. Bli kunde herÅpnes i nytt vindu.

2. Hvis du allerede er legitimert

  1. Fyll ut og signer avtaleskjemaet for hånd.
  2. Ta bilde av siden du har fylt ut.
  3. Send inn gjennom mobilbanken.

Gå til hjelp -> Mine meldinger og chathistorikk -> Ny melding -> Send dokumenter

2. Hvis du må vise legitimasjon 

På bankkontor

Ta med gyldig legitimasjon, så fikser vi resten.

... eller hos Posten

  1. Ta med hentebrevet du mottar fra oss + legitimasjon
  2. Vis frem ID og hent ut kodebrikken din.
  3. Signer og returner skjemaet som kommer sammen med kodebrikken mens du er hos Posten.

3. SMS når alt er klart

Etter noen dager vil du motta en SMS fra oss om at din BankID er aktivert og klar til bruk.

Husk å aktivere Nordea ID
Nordea ID er vår app for BankID, og er et trygt og enkelt alternativ til kodebrikken.

Vanlige spørsmål om BankID for ungdom

Lurer du på noe annet?

På våre hjelpesider finner du flere vanlige spørsmål og svar om blant annet BankID og Nordea ID.

Gå til våre hjelpesider