Dette trenger du for å få BankID:

  • Norsk fødselsnummer og folkeregistrert adresse
  • Gyldig pass med signatur eller norsk nasjonalt ID-kort
  • Du må være fylt 13 år

Oppfyller du ikke kravene til BankID? Da kan du bruke vår egen app til å logge inn i nettbanken. Les mer om innlogging uten BankID

Hvis du allerede er kunde, eller ønsker å flytte bankforholdet ditt til Nordea og har en eksisterende BankID fra en annen bank, trenger du ikke å opprette en ny avtale.

Må du ha kodebrikke? Kodebrikke er en metode for å logge inn med BankID som er egnet for deg som ikke kan bruke BankID-appen. Les mer om kodebrikke her.

Slik bestiller du BankID fra Nordea

1. Kontakt oss for bestilling

Ta kontakt med oss på telefon 232 06001 og si at du vil bestille BankID. 

Dersom du allerede har en aktiv BankID men vil flytte den til Nordea, kan du bestille gjennom chat.

2. Vis frem legitimasjon

Det raskeste og enkleste er å besøke oss på et kontor. Det avtaler du med oss når du bestiller i steg 1. Hvis du ikke kan besøke et av våre kontorer kan du utføre ID-kontrollen på et Postkontor eller Post-i-butikk. 

Dersom du ikke har blitt kunde digitalt, trenger du å signere BankID-avtale. Dette hjelper vi deg med under steg 1.

3. SMS når alt er klart

Når alt er klart får du en SMS av oss. Der får du et midlertidig passord som brukes første gangen du aktiverer BankID-appen. Dersom du må ha kodebrikke, bruker du det midlertidige passordet ved første innlogging i nett- eller mobilbanken.

Kom i gang med BankID-appen

  1. Last ned appen.
  2. Åpne appen og følg stegene for aktivering.
  3. Velg Aktiveringsmetode > Andre alternativer > Aktiveringskoder
  4. Nå er BankID-appen klar for å brukes til innlogging, signering og netthandel.