BankID generelt
- Sperret BankID
BankID kan være sperret av flere årsaker:
- Dersom du får en feilmelding om at vi ikke klarte å finne din BankID, har vi sannsynligvis feil kontaktinformasjon registrert. I mobilbanken og i nettbanken kan du oppdatere dette under profilen din.
- Hvis du har tastet feil passord for mange ganger kan du bruke vår selvbetjeningsløsning for glemt passord - gå til Glemt BankID-passord.Åpnes i nytt vindu
- Dersom din BankID er sperret av andre årsaker, hjelper vi deg på chat eller telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu
- Glemt personlig passord for BankID
Hvis du har glemt BankID-passordet kan du bestille nytt passord selv. Sjekk først at riktig epost-adresse og mobilnummer er registrert hos oss under profilen din i mobilbanken eller i nettbanken.
Da kan du enkelt bestille nytt passord ved å gå til Glemt BankID-passordÅpnes i nytt vindu
Merk at du ikke kan være innlogget i den gamle nettbanken når du skal bruke denne tjenesten for å bestille nytt passord.
- Feilmelding BankID, BID-feilkoder
Får du en feilmelding når du skal logge inn med BankID? Se forklaring på de vanligste feilmeldingene og få tips om hva du skal gjøre - BankID-feilmeldinger
Eller se vår anbefaling hvis BankID er sperret eller du har glemt BankID-passordet
- Bestille BankID i Nordea
For deg som er over 18 år:
Kontakt oss på +47 23206001Åpnes i nytt vindu for bestilling av BankID.Her kan du lese om BankID.
For deg som er 15-17 år:
BankID får du når du bestiller nettbank hos oss. Du trenger BankID for å kunne bruke nettbank, mobilbank, Vipps og til mange andre ting du gjør på nettet, som å søke på videregående skole. Bestill nettbank og BankID.- Sperre BankID ved mistanke om misbruk
Du må kontakte oss med en gang for å få sperret din BankID hvis du blir oppmerksom på eller får mistanke om at
- andre - inkludert ektefelle/partner eller andre familiemedlemmer - vet BankID-passordet ditt
- du har mistet eller blitt frastjålet kodebrikke din
- du har mistet eller blitt frastjålet mobilen eller annet utstyr som du har for å benytte BankID, slik at vi kan undersøke om din BankID har blitt misbrukt
- noen har misbrukt din BankID
For å sperre BankID kan du ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu
- BankID er personlig
Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter, offentlig myndighet eller andre som sier at de trenger den. BankID er personlig og offentlig myndighet, banker og andre anerkjente selskaper vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som PIN-koden til kodebrikken din.
- BankID policy og avtalevilkår
TSPS står for The Trust Service Provider Statement og beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbruker for BankIDÅpnes i nytt vindu og BankID på mobilÅpnes i nytt vindu.
Her kan du lese mer og se relevante forenklede avtalevilkår (PDS) for BankIDÅpnes i nytt vindu og BankID på mobilÅpnes i nytt vindu.