Har du BankID fra oss kan du bruke BankID-appen. Vi oppfordrer alle nye kunder til å ta i bruk BankID-appen da dette blir BankID-løsningen vår i fremtiden.
BankID-appen er vår nye BankID-løsning, og har du din BankID hos oss, kan du enkelt aktivere og ta i bruk appen. Du kan aktivere BankID-appen ved bruk av Pass, Nasjonalt ID-kort, Kodebrikke eller NordeaID. Det er også mulig å aktivere appen ved bruk av aktiveringskoder.
Hvis du har glemt BankID-passordet kan du bestille nytt passord selv. Sjekk først at riktig epost-adresse og mobilnummer er registrert hos oss under profilen din i mobilbanken eller i nettbanken.
Dersom du får en feilmelding om at vi ikke klarte å finne din BankID, har vi sannsynligvis feil kontaktinformasjon registrert. I mobilbanken og i nettbanken kan du oppdatere dette under profilen din.
Hvis du har tastet feil passord for mange ganger kan du bruke vår selvbetjeningsløsning for glemt passord - gå til Glemt BankID-passordÅpnes i nytt vindu
Får du en feilmelding når du skal logge inn med BankID? Se forklaring på de vanligste feilmeldingene og få tips om hva du skal gjøre - BankID-feilmeldinger
Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter, offentlig myndighet eller andre som sier at de trenger den. BankID er personlig og offentlig myndighet, banker og andre anerkjente selskaper vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som PIN-koden til kodebrikken din.
Du må kontakte oss med en gang for å få sperret din BankID hvis du blir oppmerksom på eller får mistanke om at
andre - inkludert ektefelle/partner eller andre familiemedlemmer - vet BankID-passordet ditt
du har mistet eller blitt frastjålet kodebrikke din
du har mistet eller blitt frastjålet mobilen eller annet utstyr som du har for å benytte BankID, slik at vi kan undersøke om din BankID har blitt misbrukt
TSPS står for The Trust Service Provider Statement og beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbruker for BankIDÅpnes i nytt vindu.
Nordea ID brukes av barn under 13 år til innlogging på en forenklet versjon av mobilbank og nettbank - også kalt Basistjenesten. Her vil barnet kunne se saldo, kortbruk og PIN-kode til bankkort.
I mobilbanken velger du "Bytt innloggingsmetode", velg Nordea ID
I nettbanken velger du innloggingsmetode Nordea ID. Da vil du få frem Nordea ID som metode når du skal bekrefte betalinger
Ved bruk på nettsteder utenfor Nordea velger du BankID som alternativ, taster inn fødselsnummeret ditt og deretter "Velg annen BankID". Merk at du også trenger ditt personlige BankID-passord
Du må manuelt bytte tilbake til nettstedet eller appen du var på. Når Nordea ID har godkjent innloggingen, kan du lukke Nordea ID.
For å endre PIN-kode til Nordea ID må du slette den eksisterende brukeren og opprette en ny.
Gå til forsiden i appen og klikk på Innstillinger
Under Brukerinnstillinger trykker du på Navnet ditt
Velg Slett bruker
Deretter vil du kunne opprette en ny bruker ved å følge instruksjonene i appen.
Hvis du har Kodebrikke eller BankID-appen, kan denne brukes til å aktivere Nordea ID. Du kan ellers kontakte oss på +47 23206001Åpnes i nytt vindu slik at vi kan sende deg aktiveringskoder.
For å kunne opprettholde tilbudet om fysisk kodebrikke for BankID til kunder som trenger det, har vi valgt å ta betalt for kodebrikken ved fornyelse - prisen er 400 kroner. Kunder uten smarttelefon og svaksynte får fortsatt kodebrikken for BankID uten kostnad.
Hvis du har mulighet anbefaler vi at du tar i bruk BankID-appen eller Nordea ID-appen som er gratis.