Hvis den du skal hjelpe er i stand til å ivareta sin egen økonomi
Hvis den du skal hjelpe er i stand til å ivareta egne økonomiske interesser, men synes det er krevende med mobil- og nettbank og trenger hjelp, er den vanligste løsningen å bli disponent på kontoen til den du skal hjelpe.
Disponent på konto
Når du er disponent får du tilgang til kontoen fra din mobil- og nettbank og du kan betale regninger med din egen BankID. Ryddig og enkelt.
Som disponent kan du
- betale regninger og overføre mellom kontoer. Merk! Som disponent kan du ikke bekrefte eFaktura som er utstedt til en annen person
- få oversikt over kontoer og transaksjoner
- opprette nye betalingsavtaler i nettbanken
Slik går du frem for å bli disponent
For å være disponent på en konto i Nordea må du være kunde hos oss, sørge for oppdatert kontaktinformasjon og ha nettbankavtale.
Deretter må den som du skal hjelpe gi deg fullmakt til å disponere den aktuelle kontoen. Det er to måter å gjøre dette på:
- Elektronisk skjema hvis kontoeier kan signere med BankID.
Etter et par dager vil du få tilgang til den aktuelle kontoen i din egen mobil- og nettbank.
- Kontoeier må kontakte oss før innsending av skjema for å bekrefte at dette er ønsket.
- Det gis kun tilgang til brukskontoen, ikke til sparekontoer.
- Det kreves to vitner som ikke er i familie eller samme husstand som deg (disponenten).
- Kopi av vitnenes legitimasjon må vedlegges. hvis kontoeier ikke bruker BankID.
Send dokumentene til oss i Mine meldingerÅpnes i nytt vindu (krever innlogging)
Eller i posten til følgende adresse:
Nordea Bank, Postboks 1166 Sentrum, 0107 Oslo
Merkes med «Fullmakt kunde-konto»
I løpet av ca. to uker vil du få tilgang til den aktuelle brukskontoen i din egen mobil- og nettbank.
Ikke lån andres BankID, den er personlig
Vi minner om at BankID er personlig og at den ikke skal deles med andre, heller ikke med familiemedlemmer. BankID er like juridisk bindende som en personlig signatur og den skal derfor ikke brukes av andre personer enn den BankID er registrert på.
Hvis vi oppdager at du bruker BankID til en annen person, er vi pålagt å sperre BankID og det kan skape problemer for dere da det tar tid å rydde opp i.