Når kan jeg få kompensasjon?
Nordea er i utgangspunktet ansvarlig for å dekke tap som du har blitt påført ved transaksjoner som ikke er godkjent av deg. Dette vil si transaksjoner som ikke er utført av deg eller som du ikke har samtykket til.
Vi vil tilbakeføre beløpet til kontoen din senest innen utgangen av virkedagen etter at vi har mottatt reklamasjonen fra deg.
Hvis transaksjonen derimot har skjedd som følge av tap, tyveri eller uberettiget tilegnelse av et betalingsinstrument (for eksempel bankID eller NordeaID), vil vi kunne holde tilbake en egenandel på inntil 450kr.
Hvis vi mener at du grovt uaktsomt eller forsettlig har brutt dine forpliktelser etter avtalen, og at du derfor kan holdes ansvarlig for hele eller deler av beløpet, vil saken bli brakt inn til Finansklagenemnda for vurdering.
Dersom det etter tilbakeføringen blir klart at du likevel er ansvarlig for tapet, kan vi foreta retting ved å helt eller delvis gjenbelaste kontoen. Det vil si at vi trekker det aktuelle beløpet fra kontoen din.
Gjenbelastning av konto vil kunne gjøres hvis:
- Du etter tilbakeføringen likevel erkjenner ansvar for transaksjonen.
- Det etter tilbakeføring blir avgjort i Finansklagenemnda eller domstolene at du er helt eller delvis ansvarlig for transaksjonen.