Nettsvindel

Beskytt deg mot nettsvindel.

Hva er nettsvindel?

Svindel er bedrageri eller lureri der hensikten er å skaffe seg gevinst på en urettferdig eller ulovlig måte. Som oftest er målet penger, verdisaker eller sensitiv informasjon fra personer eller organisasjoner.

Nettsvindlere er svært kreative, og de bruker forskjellige kanaler (e-post, telefon og Internett) på forskjellige enheter (datamaskiner, nettbrett, smarttelefoner) eller stjålne kort for å skaffe seg gevinst. 

Graden av Internett-svindel er økende. Bruk av Internett øker, det er enkelt for brukere å skjule hvor de befinner seg, det er vanskelig å sjekke identitet og legitimitet på Internett, og det er svært enkelt for nettsvindlere å videresende nettlesere til svindel-sider og å stjele tilgangskoder, kortinformasjon osv. 

Nettsvindel henger nært sammen med sosial manipulering, som betyr at svindelen utføres gjennom manipulasjon og/eller lureri. 

Hvilke konsekvenser får nettsvindel?

Banken og kunden må iverksette tiltak for å roe ned og unngå den kritiske situasjonen. Det kan innebære å fornye tilgangskoder og bestille nye kort, og det kan eventuelt innebære økonomiske tap.

Beskytt enheter og programvare

Både du som kunde og Nordea som bank har et ansvar for å beskytte konfidensiell informasjon og sikre at den ikke misbrukes.

Nordea har ansvaret for å beskytte Internett-løsningen våre på best mulig måte. Bruk fornuften og opptre på en sikker måte på Internett for å være på den sikre siden. 

Beskytt enheter (datamaskin, mobiltelefon og nettbrett) og informasjon med tilgangskoder. Bruk passord som er enkle å huske for deg, men vanskelige å gjette for andre. Ikke bruk bruker-ID-er, navn, ord, populære uttrykk, fødselsdager eller lignende som en del av passordene. Vær ekstra påpasselig når du bruker tilgangskoder – kontroller at det kun er deg som har tilgang til dem og kan bruke dem. 

Hva er en god kode for en enhet? 

Rådene nedenfor handler ikke om å angi påloggingsinformasjon for nettbank, men om enheten du bruker til tjenestene våre. 

  • Den består av minst åtte tegn. 
  • Den består av både tall og bokstaver. 
  • Den inneholder spesialtegn (#, ¤, %). 
  • Den byttes med jevne mellomrom, og den nye tilgangskoden er så annerledes enn den gamle som mulig. 
  • Du må aldri oppbevare tilgangskodene på samme sted som ID-kortet, for eksempel i lommeboken, vesken eller hjemme. 

Beskyttelse mot fiendtlig programvare og misbruk

Det finnes mange tiltak som beskytter både deg og informasjonen din – både med tanke på enheten (datamaskin, telefon) og adferden din (tenk før du klikker). Husk også at når du beskytter dine egen enheter, så bidrar du også til å beskytte andres.

Datamaskin:

  • Beskytt datamaskinen og programmene med tilgangskoder.
  • Hold antivirusprogrammet og andre programmer oppdatert til enhver tid. Noen typer fiendtlig programvare fungerer kun på systemer som er foreldet, så datamaskinen kan være mer utsatt for angrep hvis du ikke oppdaterer den jevnlig. 
  • Bruk alltid brannmur på datamaskinen. 
  • Hvis du bruker trådløst nett, må du sørge for at det er kryptert og beskyttet med passord. Koble deg kun til trådløse nettverk du stoler på. 
  • Tenk deg om to ganger før du åpner vedlegg eller klikker på lenker i e-poster eller på nettsteder. 

Mobiltelefoner/nettbrett:

Hvis du har mistet eller blitt frastjålet telefonen:
  • Ta kontakt med mobilleverandøren for å sperre abonnementet.
  • Hør med mobilleverandøren om de kan fjerne sensitiv informasjon (tømme telefonen). 
  • Hvis telefonen er stjålet, kontakter du politiet og anmelder. 
  • Deaktiver eventuelle bankvarsler som du mottar via tekstmelding. Det kan du gjøre i nettbanken. 
  • For sikkerhets skyld; deaktiver tjenesten SMS-bank og forenklet innlogging. Dette kan du gjøre i Nettbanken. 
Generelle anbefalinger:
  • Ha kontroll på telefonen. Når du vet hvor den er, kan ikke uvedkommende bruke den uten at du vet om det.
  • Hvis du bruker kode på telefonen, blir det vanskeligere for andre å bruke den og få tilgang til sensitive opplysninger. 
  • Før du reiser utenlands, må du sørge for å ha et telefonnummer til teleselskapet som kan brukes fra utlandet. 
Mobiltelefoner:
  • Ta jevnlige og hyppige sikkerhetskopier av telefonen (hvis telefonen støtter sikkerhetskopiering).
  • Noter deg telefonens IMEI-nummer i tilfelle den må sperres. IMEI = International Mobile Equipment Identity – dette er et unikt nummer som identifiserer telefonen din. Det står som regel i batterirommet, og på noen telefoner kan det vises hvis *#06# angis på talltastaturet. 
Slik kan du sikre smarttelefonen/nettbrettet ditt:
  • Installer kun apper fra kilder du stoler på.
  • Koble deg kun til trådløse nettverk du stoler på. 
  • Installer en sporingsapp som kan brukes fra en annen enhet for å finne telefonen din hvis du har mistet den eller den har blitt stjålet. 
  • Oppdater operativsystemet og appene med jevne mellomrom. Oppdateringer omfatter nye sikkerhetsfunksjoner, nye funksjoner og bedre brukervennlighet. 
  • Ikke jailbreak smarttelefonen slik at du kan installere programmer som ikke er godkjent av produsenten. Når du rooter eller jailbreaker telefonen, fjerner du den generelle sikkerheten fra telefonen. 
  • Installer antivirusprogramvare på telefonen hvis du har mulighet. 
  • Vær forsiktig med å klikke på lenker i tekstmeldinger eller e-poster. Ikke svar på ukjente meldinger på telefonen.  Nordea kommer aldri til å kontakte deg og be om PIN-koder eller påloggingsopplysninger.

Slik beskytter du personlige opplysninger på sosiale medier

  • Kontroller personverninnstillingene for kontoene på sosiale medier og forsikre deg om at du kun deler informasjon med de du ønsker.
  • Behandle meldinger fra kollegaer og venner i sosiale medier med samme sunne fornuft som andre e-post- og telefonmeldinger.

Rapportér nettsvindel

Dersom du har mottatt en e-post som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel, videresend den til nettsvindel@nordea.no.

Har du mottatt en SMS som du mistenker er falsk eller svindel, kan SMS’en videresendes til banken på telefon 06001. Legg inn kodeord MAL først i meldingen.

  • Personkunder kan kontakte Kundeservice 232 06001
  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice 232 06002

Nordea iverksetter nødvendige tiltak for å forhindre ytterligere følger. Dette kan omfatte sperring av den gjeldende nettbankavtalen eller begrensninger for bruken av nettbank. Hvis mulig kan du sende inn skjermbilder av den mistenkelige nettbanksituasjonen.

  • Ikke bruk enheten (PC, nettbrett, mobil) til Nettbank eller Internett før den eventuelle fiendtlige programvaren er fjernet. Bruk kun enheter som ikke er infisert.
  • Hvis Internett-svindelen ble gjennomført med fiendtlig programvare (lenke til malware) på PC-en, nettbrettet eller mobilen din, er det viktig at enheten desinfiseres. Enkelte typer fiendtlig programvare kan ikke fjernes uten at operativsystemet installeres på nytt.
  • Hvis Internett-svindelen ble gjennomført ved phishing [lenke til phishing], må du kjøre antivirusprogrammet med jevne mellomrom og alltid holde det oppdatert som en forholdsregel.