Phishing innebærer at personlige opplysninger, kortinformasjon eller nettbankinformasjon hentes ut med e-post eller telefon eller via popup-vinduer eller falske nettsider. Målet er å lure brukeren til å dele privat informasjon slik at den kan brukes i svindel. Nettsvindlere kan også opprette falske nettsider, der du blir lurt til å dele påloggingsinformasjonen.
E-post-phishing
Phishere bruke e-postadresser som de har innhentet, og sender phishing-e-postene til svært mange personer samtidig. E-posten inneholder en lenke som sender deg videre til et nettsted der du blir bedt om å oppdatere personlige opplysninger, for eksempel passord, kredittkortnummer, fødselsnummer eller bankkontonummer. Unngå å åpne phishing-e-poster eller å klikke på lenkene i e-posten. Slett dem umiddelbart. Phishingnettstedet ligner ofte på det ekte nettstedet.
Slik beskytter du deg mot phishing
Vær kritisk til e-poster der du blir bedt om å oppgi tilgangskoder og sensitive opplysninger. Finansielle transaksjoner utføres alltid i Nordeas systemer etter at du har identifisert deg. Da vet vi hvem du er, og du kan være sikker på at det er oss du kommuniserer med.
- Hvis du må legge ut e-postadressen din på Internett, kan du skrive den på en måte som gjør at den ikke kan leses automatisk, ved å utelate @-tegnet.
- Ikke legg ut en klikkbar adresse hvis du har en privat nettside – da er koden enkel å hente inn. Lag heller et bilde som viser e-postadressen.
- Kontroller om e-postleverandøren har søppelpostfiltre som forhindrer at du mottar søppelpost.
Phishing er en form for svindel over Internett der kunder lures til å dele personlige opplysninger. Bankkunder lures til å gi fra seg tilgangskodene til nettbank eller kortinformasjon gjennom e-post eller noen ganger via telefon.
Slik håndterer du en phishing-e-post
Hvis du mottar en e-post der du blir bedt om å oppgi informasjon om bankforholdet ditt, for eksempel om nettbanken, kort eller kontoer, eller andre personlige eller konfidensielle opplysninger, må du slette den og under ingen omstendigheter svare på den.
Phishing via telefon eller tekstmelding
En ukjent person kan ringe deg og presentere seg som ansatt i Nordea. Du blir bedt om å oppgi kortinformasjon og PIN-koder, påloggingsinformasjon til nettbanken og annen konfidensiell informasjon. Oppringningen (eller tekstmeldingen) kan også handle om kundestøtte til et program på enheten din eller informasjon om at enheten er infisert med fiendtlig programvare. Personen som ringer, kan være en svindler som prøver å stjele penger ved hjelp av informasjon som er skaffet til veie på kriminelt vis.
Hvis du ikke har bedt om kundestøtte, bør du avslutte telefonsamtalen umiddelbart uten å dele noen personlige opplysninger. Hvis du er i tvil, kan du alltid legge på og ringe tilbake til firmaet via sentralbordet og spørre om hvilke kundestøttetjenester de tilbyr. Seriøse firmaer kontakter deg ikke via e-post eller telefon for å få denne typen informasjon.
Andre eksempler på phishing
Phishingmeldinger på for eksempel Facebook kan komme gjennom chattesystemet eller en applikasjon som er utformet som et vanlig quiz, undersøkelse eller reklame-produkt. Phishing kan også forekomme via e-post der du blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som en bank eller et annet seriøst firma aldri hadde bedt om via åpen e-post.
Nettsvindlere kan også opprette nye profiler (identitetstyveri) for å få tilgang til personer du kjenner, uten at du vet om det. Mange som bruker Facebook og andre sosiale medier, tror at sidene er sikre og at de bare deler informasjon med venner. Men mye av denne informasjonen kan være tilgjengelig for hackere som bruker den til å opprette falske identiteter.