Sikkerhet i Nettbank Privat

Bank handler om tillit, og Nordea sikrer alltid informasjon i henhold til gjeldende lover, forskrifter og krav vedrørende bankens taushetsplikt og informasjonssikkerhet. Men du som kunde har også et ansvar for å sørge for at enheten din er beskyttet og at du er forsiktig med informasjonen du deler.

Nordeas nettbank

Sensitiv informasjon holdes hemmelig 

Et viktig forhold i samspillet mellom deg som bruker og Nordea Nettbank er at informasjon som flyter over Internett holdes hemmelig. 

Vi kontakter aldri kunder per e-post eller telefon for å be om dine koder, kortnumre eller annen sensitiv informasjon.  

Sikker bruk av nettbank med datamaskin 

Det er Nordeas ansvar å beskytte bankens elektroniske løsninger på best mulig måte. Dette betyr at du må identifisere deg med spesielle identifiseringskoder før du kan bruke de elektroniske tjenestene våre. 

Ta en titt på disse anbefalingene: 

  • Hold antivirusprogrammet og andre programmer oppdatert til enhver tid. Noen typer fiendtlig programvare fungerer kun på systemer som er foreldet, og dermed kan enheten din være mer utsatt på angrep hvis du ikke oppdaterer den jevnlig. 
  • Bruk alltid brannmur på enheten. 
  • Koble deg kun til trådløse nettverk du stoler på. Hvis du bruker trådløst nett, må du sørge for at det er kryptert og beskyttet med passord. 
  • Kontroller at du logger deg inn i Nordeas nettbank. 
  • Du kan verifisere nettsidens sikkerhet og SSL-krypteringen i nettbanken ved å klikke på hengelåsikonet i øvre eller nedre verktøylinje (avhengig av nettleserversjonen). 
  • Lær hvordan nettbanken fungerer. Hvis du mistenker noe, avslutter du nettbankøkten og kontakter Nordea. Vær skeptisk til uventede popup-vinduer som vises mens du er logget inn i nettbanken. 
  • Bankinformasjonen er personlig. Del aldri informasjonen (bankkoder eller PIN-koder) med andre. Nordea kontakter deg aldri for å be om personlige eller økonomiske opplysninger. 
  • Vær oppmerksom når du håndterer personlige opplysninger på Internett. Tenk først og klikk etterpå. Ikke la noen andre bruke kontoen din for å overføre penger. 

Bekreftelse av betalinger med mobil

  • Som en ekstra sikkerhet kan Nordea be deg bekrefte enkelte betalinger med din mobiltelefon. 
  • Ved registrering av mobilnummeret vil du få tilsendt en SMS. For at vi skal vite at det er deg og din telefon, ber vi deg svare med en engangskode fra Nordea sikkerhetskort. 
  • Når du registrerer regninger i Nettbanken sjekker vi betalingen og sender deg en SMS dersom det er behov. Hensikten med SMS'en er at du skal ta en ekstra kontroll av mottakerkonto og beløp. Svar SMS "Ja" og betalingen kan bekreftes som vanlig i Nettbanken. 
  • Dersom du ikke har mobiltelefon registrert, kan du bli bedt om å kontakte Kundeservice Privat/Bedrift eller support for hjelp. Eventuelt kan man selv enkelt registrere mobiltelefonnummer selv i Nettbanken.
  • Betalinger som blir stoppet for ekstra bekreftelse i Mobil- og SMS-bank må fullføres i Nettbanken.

Tidsbegrensning ved inaktivitet 

Når du er ferdig med ditt ærend i nettbanken er det viktig at du logger deg ut. Hvis du glemmer dette eller ikke benytter tjenestene innen en fastsatt tidsramme vil du automatisk bli logget ut. 

Krav til nettlesere 

Fortrolighet sikres gjennom kryptering. Her anvendes SSL-kryptering. Vår Nettbank benytter sterk (128-bit) kryptering. Dette er tilgjengelig i de fleste nye nettlesere. Det er viktig at du sørger for at sterk kryptering er aktivisert i din nettleser.