Sikkerhetsbekreftelse av nettbetalinger via SMS

Økt sikkerhet

Nordea gir deg som kunde økt sikkerhet ved å innføre en ekstra trygghet mot trojanere eller annen ondsinnet programvare.

Dette medfører at det av og til ikke vil la seg gjøre å gjennomføre en betaling i Nettbanken slik du pleier, men du må i tillegg godkjenne eller avvise betalingen via SMS. Bekreft eller avvis en nettbetaling via SMS. Du mottar SMS med kontonummer og beløp. Du må da kontrollere at dette stemmer med det du har lagt inn i nettbetaling.

Hva innebærer dette for deg?

Hvis en regning stoppes, vil du få en melding i Nettbanken om betalingen det gjelder. Du må godkjenne eller avvise betalingen for å få den gjennomført eller stoppet. Dette gjør du ved å svare på en SMS fra Nordea på følgende måte:

  • Bekreft med å svare ”JA” på SMS 
  • Avvise med å svare ”Nei” på SMS 

Dersom du ikke allerede har ditt mobiltelefonnummer registrert ringer du Kundeservice på 232 06001. Åpent alle dager hele døgnet. 

NB! Når du har kontrollert betalingen og sendt ”JA” er betalingen ikke lenger stoppet og legges under ”ubekreftede betalinger” i Nettbetaling. Du må da bekrefte denne med sikkerhetskort for å få betalingen fullført. 

Betalinger i Mobilbank-appen og SMS-bank

Betalinger som blir stoppet for ekstra bekreftelse i Mobilbank-appen og i SMS-bank må fullføres i Nettbanken.

Registrere mobiltelefonnummer i Nettbank Privat

Slik går du fram for å registrere ditt mobilnummer for mottak av bekreftelsesmeldinger via SMS:

  • Når du er innlogget i Nettbanken, velg "Mobiltjenester" i venstre marg under «Dagligbank».
  • Klikk deretter på «SMS-bekreftelse». 
  • Har du allerede SMS-bank vil ditt mobilnummer allerede være aktivert i SMS-bekreftelse. Har du flere mobilnummer i SMS-bank bør du sjekke at riktig mobilnummer er aktivert i SMS-bekreftelse. 
  • Mobilnummer må bekreftes av deg ved å bruke engangskode fra Nordeas sikkerhetskort. Dersom du bruker en annen banks BankID, og ikke lenger har sikkerhetskort fra Nordea må du ringe Kundeservice på 06001 for å få denne tilsendt, slik at du kan registrere mobilnummeret. 

NB! Mobilnummer registrert i nettbankens "Min Profil" er ikke knyttet mot SMS- bekreftelse.

Har du ikke registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken?

Registrer mobilnummeret ditt for SMS-bekreftelse