Sikkerhet i Nettbank Bedrift

Sikkerhetsmekanismer

Nordea har tatt mange forholdsregler for å sikre nettbanken. Vi har flere lag med sikkerhet og vi har sørget for at våre løsninger inneholder noen av de beste sikkerhetsmekanismer markedet kan tilby.

Vi kvalitetsikrer også alle leveranser fra våre underleverandører. Disse forholdsreglene bidrar til å forhindre uvedkommende i å bryte seg inn i våre systemer for å stjele /endre informasjon eller flytte penger ut av din konto.

Sikkerhetskort

Sikkerhetskortet ser ut som en liten kalkulator. Ved hjelp av en PIN-kode, som bare du kjenner til, lager sikkerhetskortet et engangspassord.

Engangspassordet er aldri identisk med et passord du har brukt før, og det er tidsbegrenset. Brukes det ikke med en gang kan det heller ikke benyttes senere. Sikkerhetskortet er personlig. Ta derfor godt vare på sikkerhetskortet og hold den personlige PIN-koden hemmelig.

Når du bestemmer hva PIN-koden din skal være, ta hensyn tilfølgende:

  • Ikke bruk samme PIN-kode som du benytter til bensinkort, hotellkort eller lignende. 
  • Ikke bruk logiske PIN-koder som for eksempel postnummer, fødselsdato osv. 
  • Velg fire tilfeldige tall som er lett for deg å huske. 

Bekreftelse av betalinger med mobil 

Som en ekstra sikkerhet kan Nordea be deg bekrefte enkelte betalinger med din mobiltelefon.

  • Ved registrering av mobilnummeret vil du få tilsendt en SMS. For at vi skal vite at det er deg og din telefon, ber vi deg svare med en engangskode fra Nordea sikkerhetskort.
  • Når du registrerer regninger i Nettbanken sjekker vi betalingen og sender deg en SMS dersom det er behov. Hensikten med SMS'en er at du skal ta en ekstra kontroll av mottakerkonto og beløp. Svar SMS "Ja" og betalingen kan bekreftes som vanlig i Nettbanken.
  • Dersom du ikke har mobiltelefon registrert, kan du bli bedt om å kontakte kundeservice eller support for hjelp. Eventuelt kan man selv enkelt registrere mobiltelefonnummer selv i Nettbanken.

Kontakt oss