Bekreftelse via SMS av nettbetalinger i Nordea Business

Økt sikkerhet

Nordea gir deg som kunde bedre sikkerhet ved å innføre en ekstra trygghet mot trojanere eller annen ondsinnet programvare.

Dette medfører at det av og til ikke vil la seg gjøre å gjennomføre en betaling i Nettbanken slik du pleier, men du må i tillegg godkjenne eller avvise betalingen via SMS.

Du mottar SMS med kontonummer og beløp. Du må da kontrollere at dette stemmer med det du har lagt inn i nettbetaling.

Hva innebærer dette for deg?

Hvis en regning stoppes, vil du få en melding i Nettbanken om betalingen det gjelder. Du må godkjenne eller avvise betalingen for å få den gjennomført eller stoppet. Dette  gjør du ved å svare på en SMS fra Nordea på følgende måte: 

  • Bekreft med å svare ”JA” på SMS 
  • Avvise med å svare ”Nei” på SMS  

Dersom du ikke allerede har ditt mobiltelefonnummer registrert, kan du registrere dette og deretter få SMS ved å velge ”Send SMS på nytt” på den transaksjonen som er stoppet. Har du problemer med dette kan du ringe Kundeservice Bedrift på 06002 valg 2 for hjelp. Bemerk at åpningstiden er mandag til fredag 08:00 til 17:00.  

NB! Når du har kontrollert betalingen og sendt ”JA” er betalingen ikke lenger stoppet og legges under ”ubekreftede betalinger” i Nettbetaling. Du må da bekrefte denne med kodebrikke for å få betalingen fullført.

Registrere mobilnummer i Nordea Business

Slik går du fram for å registrere ditt mobilnummer for mottak av bekreftelsesmeldinger via SMS:

  • Når du er innlogget i Nordea Business, velg ”Innstillinger”.
  • Gå videre til Mobilinnstillinger. 
  • Velg Kallenavn på bedrift (det kommer automatisk opp Bedrift1), og din mail-adresse. 
  • Trykk deretter ”Lagre”.
  • Etter du har lagret Kallenavn på bedrift kan du registrere ditt mobiltelefonnummer. 

Du må aktivere mobilnummeret før bruk ved å svare på SMS med kode fra Nordea kodebrikke.

Dersom du har tilgang til flere bedrifter svarer du med ”Kallenavn på bedrift”, pluss engangskoden. Dette vil bli instruert i SMS meldingen.

Har du ikke registrert mobilnummeret ditt i Nordea Business?

Merk: Det er den enkelte bruker som registrerer mobiltelefonnummer og mail adresse i sin profil i nettbanken. Det er også den enkelte bruker som har lagt inn betaling som må SMS-godkjenne.

Registrer mobilnummeret ditt for SMS-bekreftelse Åpnes i nytt vindu

Kontakt oss

Spør chatbotten Nova hele døgnet, alle dager