Enkelt å bytte bank

– Mange tror ikke det er så mye å hente og orker ikke bytte bank fordi de synes det er mye styr. Jeg har byttet bank flere ganger og følger det som passer for oss der vi er i livet, sier Camilla på spørsmål om hvorfor hun og mannen er kunder i Nordea. 

I Schibsteds bankundersøkelse svarer nesten én av fire at det er lite å hente på å bytte bank. Totalt svarer 39 prosent at det er krevende å bytte. 

Camilla forteller at hun opplevde det helt motsatte da hun ble Nordea-kunde. 

– Rådgiverne gjorde alt de kunne for at det skulle gå enkelt og smertefritt. Jeg ble veldig godt fulgt opp og kan si at dette var det enkleste og et av de bedre bankbyttene jeg har hatt. 


 

Betaler alt med mobilen

For Camilla er det også en stor fordel at Nordea har fleksible betalingsløsninger i hverdagen. Selv bruker hun Apple Pay daglig, men banken tilbyr også Samsung Pay og Google Pay. 

– Jeg glemmer ofte kortene, så jeg synes det er veldig enkelt og effektivt å kunne betale alt med mobilen, sier hun. 

Camilla, som er fra Trondheim og jobber på NTNU, har tidligere vært kunde hos banker med sterke røtter i regionen. 

Moderne og personlig bank

Mot slutten av 2024 tar Nordea over privatkundene til Danske Bank. Da står Nordeas rådgivere klare til å ta over en stor kundemasse, noe de er godt rigget for, sier Karianne Govasli, finansiell rådgiver i Nordea. 

– Nordea er en digital, fremtidsrettet og moderne bank, men som likevel skal være personlig i oppfølgingen av kundene våre, forteller Karianne.  

Det sier Camilla seg enig i, som trekker frem at den gode oppfølgingen også har fortsatt etter at hun hadde vært gjennom bankens «onboarding». 

– Jeg har vært gjennom to prosesser: Finansieringsbevis og en lånesak. Da har Nordeas rådgivere vært veldig behjelpelige og strakk seg langt for at vi skulle bli fornøyde, sier Camilla og legger til: 

– Jeg har fått raskt svar og hjelp når det trengs. Hvis jeg skal sammenligne med andre banker, har servicenivået vært veldig høyt. 

Tilgjengelige rådgivere over hele landet

I takt med en mer digital hverdag er man ikke avhengig av at rådgiveren i banken er lokal. Selv om Karianne også er bosatt i Trondheim og har vært rådgiver for Camilla, har hun daglige møter med kunder over hele landet. 

– Jeg og kollegaene i Nordea er veldig opptatt av å gi en personlig oppfølging, som er skreddersydd hver enkelt kundes behov, forteller hun.  

Karianne bruker videomøtene hun har daglig som eksempel: Hun kan fortsatt treffe kunder og sette seg skikkelig inn i deres unike situasjon, men kundene kan gjennomføre møter uansett hvor de er. 

– Et par kan for eksempel sitte på hvert sitt sted og være på skjerm med meg samtidig, uansett om de er hjemme eller på kontoret. 


Karianne Govasli, finansiell rådgiver i Nordea

Hos Nordea får du personlig rådgivning

Nordea vet at ingen mennesker er like. Derfor får du også din egen personlige rådgivning, som skreddersyr samtalene etter dine behov og økonomiske situasjon. 

  • Spesialiserte rådgivere som er tett på og opptatt av å finne gode løsninger for akkurat deg. 
  • Full gjennomgang av økonomi, lån, kort og kreditt. 
  • Skreddersydde råd og personlig oppfølging for å optimalisere din økonomi. 

- "Hasteuka" gir høy puls

Som nevnt har Camilla ved en tidligere anledning fått hjelp til å skaffe finansieringsbevis, som er helt nødvendig når du skal legge inn bud på en bolig. 

– Vi er veldig opptatt av å hjelpe til så raskt som mulig når det haster. Vi kan kaste oss rundt når noen har vært på visning og funnet drømmeboligen, men ikke søkt om finansieringsbevis. På teamet jeg jobber, rullerer vi på å ha «hasteuka», sier Karianne. 

Det vil si at Karianne eller en av kollegaene hennes får som oppgave å følge opp kundene som trenger rask hjelp. 

– Den uka kjenner du virkelig på pulsen, men når det ender med at du hjelper en kunde med å kjøpe drømmeboligen, blir jeg like glad som dem, sier rådgiveren. 

Skreddersyr sparing til deg

Ifølge Schibsteds bankundersøkelse har én av fire kuttet sparing det siste året. Karianne er rådgiver for mange kunder når det gjelder sparing og sier økte levekostnader er en stor del av grunnen til at færre benytter seg av spareprodukter. 

– Sparing er veldig individuelt. Det kommer så an på hvor du er i livet. Først og fremst anbefaler jeg at du har to månedslønner på konto som en buffer dersom det dukker opp uforutsette utgifter, som for eksempel en vaskemaskin som går i stykker. 

Når noen trenger tips og råd om sparing, avtaler Karianne eller en kollega et møte med kunden og skreddersyr et opplegg basert på deres økonomiske situasjon. 

– Det går på hvilken risiko kunden ønsker og hva som er tidshorisont for sparingen. Jeg synes også det er gledelig at mange, også unge, er opptatt av pensjonssparing. Befolkningen blir gradvis eldre og det er flere som skal ha litt av potten, sier Karianne og legger til: 

– Uansett er litt sparing bedre enn ingen sparing. Har du det trangt, så prøv å spare litt. Jeg har enda ikke møtt noen som angrer på sparing. 

Karianne legger til at det er en stor fordel å samle flere kundeforhold hos Nordea, som for eksempel brukskonto, huslån, sparing og forsikringer.  

– De som har alt på ett sted får mer kontroll og kan bruke funksjonene i nett- og mobilbanken bedre. Et eksempel er innsiktsfunksjonen på inntekt og forbruk, som er veldig fin å bruke. I tillegg får jeg som rådgiver full oversikt over kunders økonomi og ser det store bildet. Da kan jeg tilpasse mine råd ut fra dine behov og være en sparringspartner.  

Karianne legger til at det er viktig for henne å gi kunder «Nordea-opplevelsen». Alle skal føle seg velkommen. De skal bli sett, hørt og ivaretatt.  

– Det er godt å ha en bank som kjenner deg og ser hva du trenger, avslutter hun.