- Kan jeg bruke Vipps?
Ja, du kan vippse når du har registrert det nye kort- og kontonummeret ditt i Vipps-appen. Husk å slette dine gamle Danske Bank-kort og Danske Bank-konto og velge din nye Nordea-konto som mottakerkonto. Kort- og kontonummer finner du i nett- og mobilbanken under Oversikt.
Merk: Får du en feilmelding når du skal vippse med konto, må du ta bort kontoen og legge til på nytt.
- Hva har skjedd med mine eksisterende AvtaleGiro eller eFaktura-avtaler?
Alle dine eksisterende AvtaleGiro- og eFaktura-avtaler ble flyttet til Nordea. Du trenger ikke å gjøre noe.
- Hvordan oppdaterer jeg barnets konto i Vipps?
Har barnet allerede Vipps, må du slette Vipps-profilen til barnet, og legg barnet til på nytt i din egen profil. Hvis barnet ikke har Vipps, er det bare å legge det til i Vipps-profilen din. Les mer om hvordan du kan gjøre dette på Vipps sin side.Åpnes i nytt vindu
- Jeg hadde en liste med betalingsmottakere i Danske Bank. Ble denne bli flyttet til Nordea?
Ja, du finner alle betalingsmottakerne som du hadde lagret i Danske Bank.
- Jeg var disponent til en konto som ikke tilhørte meg selv i Danske Bank, er jeg det fremdeles i Nordea?
Alle disponentavtaler ble flyttet over slik at du kan bruke banken på samme måte som før. Du ser bruks- og sparekontoer du har tilgang til, i mobil- og nettbanken din. Du er også fortsatt disponent for aksjesparekonto og andre verdipapirkontoer, men du må kontakte oss for å utføre handler eller få informasjon om beholdninger.
- Fikk jeg med meg transaksjonshistorikken min fra Danske Bank når jeg flyttet til Nordea?
Du fikk ikke med deg transaksjonshistorikken fra Danske Bank, men denne kan du inntil videre se i Danske Bank sin nettbank eller e-boks hvis du har aktivert den. I Nordea ser du selvsagt historikken fra den dagen du ble kunde hos oss.
- Hva er prisene for betalinger i Nordea?
Du finner en komplett liste over prisene på nordea.no/priser under "Betalingstjenester innland" og "Betalingstjenester utland".
- Hva er beløpsgrense for betalinger i Nordea?
Standard beløpsgrense for betalinger i Nordea er kr 100 000 i måneden. For barn mellom 13-15 år er grensen 5 000 kr. Hvis du ønsker, kan du selv justere beløpsgrensen i mobil- eller nettbanken.
- Må jeg oppdatere Vipps og andre apper?
Ja, det må du gjøre selv ettersom du har fått nytt konto- og kortnummer hos oss. Husk å slette dine gamle Danske Bank-kort og Danske Bank-konto. Dine nye konto- og kortnumre finner du i nettbanken under "Oversikt", og under "Konto og kort" i mobilbanken.
Oppdater i Vipps ved å trykke på "Profil"-ikonet nederst i høyre hjørne av Vipps-appen. Velg "Kontoer og kort".
Du må også hake av for mottakerkonto, hvis ikke kan du oppleve å få avviste betalinger i Vipps. NB: Husk å velge ny konto når du skal Vippse.
- Kan jeg bruke Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay?
Så klart!
- Apple Pay
Trykk inn på kortet og velg "Aktiver kort for Apple Pay"
- Google Pay
Trykk inn på kortet og velg "Aktiver kort for Google Pay"
- Samsung Pay
Last ned appen "Samsung Wallet" og aktiver kortet der.
- Hva skjer hvis noen gjør en betaling til min gamle konto i Danske Bank etter jeg har blitt kunde i Nordea?
Betalinger til din gamle konto blir automatisk omdirigert til den nye kontoen din i Nordea frem til slutten av mai. Disse betalingene blir merket i transaksjonsoversikten/kontoutskriften din som "Omdirigert transaksjon". Etter dette vil betalinger bli avvist og sendt tilbake til avsender. Husk derfor å oppdatere kontonummeret ditt hos de du vanligvis mottar betalinger fra slik at lønn, pensjon, skattepenger, studielån eller trygd kommer frem til riktig konto.
- Måtte jeg ha betalt alle fakturaene mine i Danske Bank før jeg flyttet til Nordea? Hva med betalinger som ligger frem i tid?
Nei, du måte ikke ha betalt alle fakturaer i Danske Bank før du flyttet til Nordea. Betalinger frem i tid ble flyttet og vil bli belastet den nye kontoen din i Nordea.
- Hva skjedde med de faste betalingene mine i Danske Bank?
Faste betalinger innad i Norge
- Alle de faste betalingene dine i Danske Bank ble overført til Nordea, med mindre du hadde andre intervaller enn det vi kan tilby. Da må du selv legge inn betalingene på nytt i mobil- eller nettbanken.
- I Nordea kan du gjøre faste betalinger i følgende intervaller: daglig, ukentlig, månedlig, kvartalsvis, tre ganger i året, halvårlig og årlig.
- Hvis du hadde betalingsfrie perioder i Danske Bank på noen av dine faste betalinger, ble ikke disse betalingene overført til Nordea. Da må du selv legge opp nye faste betalinger, og om nødvendig slette enkeltbetalinger ved behov i mobil- eller nettbanken.
- Hvis du hadde faste betalinger med bruk av KID-nummer, ble ikke disse betalingene overført til Nordea. Vi anbefaler at du heller setter opp betalingene som enkeltbetalinger med KID eller oppretter AvtaleGiro.
Faste betalinger til utlandet
- Alle faste betalinger til utlandet ble videreført uten at du trenger å foreta deg noe.
- Jeg hadde faste betalinger med KID-nummer i Danske Bank. Ble disse overført til Nordea?
Nei, faste betalinger med bruk av KID-nummer ble ikke overført til Nordea. Vi anbefaler at du heller setter opp betalingene som enkeltbetalinger med KID eller oppretter AvtaleGiro.
- Hva skjedde med mine betalinger til og fra utlandet etter at jeg ble kunde i Nordea?
Du kan fortsette med betalinger til og fra utlandet også i Nordea. Er du under 18 år, må du kontakte oss for å aktivere tjenesten. Alle faste betalinger til utlandet ble videreført uten at du trenger å foreta deg noe.
- Hva skjedde med min SEPA direct debit avtale?
Nordea er ikke tilknyttet SEPA direct debit, men du kan sette opp faste betalinger til utlandet om du trenger dette.
- Jeg hadde sweeping-avtaler i Danske Bank, hva vil skje med dette i Nordea?
Sweeping-avtale er der midler automatisk overføres fra en konto til en annen. Vi tilbyr rente-sweeping, hvor opptjente renter blir flyttet mellom kontoer.
Hadde du andre sweeping-avtaler enn dette, ble de ikke overført. En løsning kan være at du setter opp faste betalinger mellom konti.
- Jeg har konto i Danske Bank i Danmark og får gebyrfri overføring av midler mellom kontoer i Norge og Danmark. Hvordan blir det i Nordea?
Vi tilbyr også gebyrfri overføring mellom Nordea-kontoer i Norge og Danmark. Du er velkommen til å etablere ny konto i Nordea Danmark.