- Jeg vil avslutte konto, kort eller hele kundeforholdet, hva gjør jeg?
- For å avslutte konto går du inn på kontoen i nett- eller mobilbanken og velger "Avslutt konto".
- For å avslutte kort bruker du dette skjemaet:
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/slik-gjor-du/avslutte-kort.htmlÅpnes i nytt vindu
- For å avslutte hele kundeforholdet ditt bruker du dette skjemaet:
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/slik-gjor-du/avslutte-kundeforhold.htmlÅpnes i nytt vindu
- Hvilke endringer har det blitt på kontoene mine etter at jeg flyttet til Nordea?
Den eneste endringen er at du har fått nye kontonumre. Ellers har du beholdt alle betingelsene og eventuelle kallenavn på kontoene dine. Hadde du ikke navngitt kontoene i Danske Bank, har de fått nye navn i henhold til kontonavnene i Nordea. Dette kan du lett endre selv og velge et eget navn på kontoene i mobilbanken eller nettbanken.
- Jeg var disponent til en konto som ikke tilhørte meg selv i Danske Bank, er jeg fremdeles det i Nordea?
Alle disponentavtaler ble flyttet over slik at du kan bruke banken på samme måte som før. Du ser bruks- og sparekonto du har tilgang til, i mobil- og nettbanken din.
Du er fortsatt disponent for aksjesparekonto og andre verdipapirkontoer, men du må kontakte oss for å utføre handler eller få informasjon om beholdninger.
- Hvor finner jeg kontoutskrifter og årsoppgave for mine Danske Bank-kontoer?
Kontoutskrifter og årsoppgaver fra Danske Bank finner du i Danske Bank sin nettbank eller e-boks hvis du har aktivert dette. Disse ble ikke overført til Nordea.
- Hva skjer hvis noen gjør en betaling til min gamle konto i Danske Bank etter overføringen?
Betalinger til din gamle konto vil automatisk bli omdirigert til det nye kontonummeret ditt i Nordea i en overgangsperiode på inntil 3 måneder. Etter dette vil betalinger bli avvist og sendt tilbake til avsender.
- Hvordan fungerer standardkonto i Nordea?
Standardkonto er den kontoen som foreslås om du skal betale en regning eller bekrefte eFaktura. Du kan enkelt endre til annen konto i mobil- eller nettbanken.
- Kan jeg bruke BSU til å nedbetale boliglånet mitt i Nordea?
Svaret er ja!
Pengene trekkes fra BSU-kontoen din til du går tom for midler.
Det er viktig at du selv holder oversikt over at du har nok midler på BSU til å betale boliglånet ditt.
- Hva skjedde med min depositumskonto?
Depositumskonto ble flyttet forutsatt at både utleier og leietaker var kunder i Danske Bank. Hvis depositumskontoen ikke kunne flyttes til oss, skal Danske Bank ha kontaktet deg.
- Kan jeg se kontoer jeg har i andre banker i Nordeas nett- og mobilbank?
Det kan du! Legg til kontoer du har i andre banker, i mobilbanken under «Profil» og «Appinnstillinger». Velg «Få tilgang til andre banker og aktører». Stadig flere banker blir tilgjengelige.
- Jeg hadde opprettet egne kontonavn i Danske Bank, vil jeg fremdeles ha disse i Nordea?
Ja, kontoene dine ble overført med navnene du selv hadde valgt. Hadde du ikke navngitt kontoene, har de fått nye navn i henholdt til kontonavnet i Nordea.
- Hvor ofte får jeg kontoutskrifter i Nordea?
Du får kontoutskrifter med følgende intervaller:
- Brukskonto: hver måned hvis det er bevegelse på kontoen.
- BufferSpar: hver måned hvis det er bevegelse på kontoen.
- Sparekonto Ekstra/Sparekonto 60+: Hver 4. måned hvis det har vært bevegelse på kontoen.
- BSU/Boligsparekonto: kontoutskriften sendes sammen med årsoppgave ved utgangen av hvert kalenderår.
- Jeg hadde sweeping-avtaler i Danske Bank, hva vil skje med dette i Nordea?
Sweeping-avtale er der midler automatisk overføres fra en konto til en annen. Vi tilbyr rente-sweeping, hvor opptjente renter blir flyttet mellom kontoer.
Hadde du andre sweeping-avtaler enn dette, ble ikke disse overført. En løsning kan være at du setter opp faste betalinger mellom konti.
- Fikk jeg beholde min foliokonto i Nordea?
Hadde du en foliokonto og var bedriftskunde i Danske Bank, beholdt du kontoen din med samme rente og betingelser som du hadde den dagen du flyttet til Nordea.
Hadde du foliokonto, men ikke var registrert som bedriftskunde i Danske Bank, fikk du en innskuddskonto for personkunder med samme rente og betingelser som du hadde i Danske Bank.
- Hva er Min dagligbank?
Min dagligbank er satt sammen av produkter og tjenester som gir deg en enklere, mer oversiktlig og tryggere bankhverdag. Den inkluderer blant annet bankkort, kontoer og andre smarte løsninger du trenger i hverdagen. Les mer om Min dagligbank.
- Hva skjedde med mine innskudd i andre valuta enn NOK når jeg flyttet til Nordea?
Hvis du hadde innskuddskonto med en av følgende valutaer, ble kontoen overført til Nordea: CNY, CZK, AUD, ZAR, NZD, PLN, CAD, EUR, USD, JPY, GBP, CHF, SEK, DKK.
Hadde du innskudd i en valuta som ikke er nevnt over, skal du ha blitt kontaktet av Danske Bank før du ble Nordea-kunde.
- Må jeg selv varsle arbeidsgiver/NAV om endring av kontonummer for lønnsutbetaling?
Ja, du må selv oppdatere kontonummeret hos arbeidsgiver / NAV og andre du får faste betalinger fra.
- Jeg får innbetaling fra arbeidsgiver, NAV, pensjonsselskap eller andre fast til min konto i Danske Bank. Hva gjør jeg?
Alle betalinger til din gamle konto blir automatisk overført til den nye Nordea-kontoen din frem til slutten av mai. Disse er merket i transaksjonsoversikten/kontoutskriften din som "Omdirigert transaksjon". Innbetalinger etter dette vil bli returnert til avsender.
Husk å gi det nye kontonummeret til alle du mottar penger fra slik at lønn, pensjon, skattepenger, studielån eller trygd kommer frem til riktig konto. Du finner ditt nye kontonummer i nett- og mobilbanken under Oversikt, eller på bankkortet du har mottatt fra Nordea.
NB! Det kan ta opp til en virkedag før pengene er på kontoen din hos oss.