Ønsker langvarig bankforhold

– Jeg er nok en ganske bevisst forbruker, ja, sier den tidligere siviløkonomen.

Vi møter Mads Rikter-Svendsen på jobb i den gamle Sjøfartsbygningen i Oslo, det historiske bygget som huser mediebyrået der han er ansatt som strategisk leder.

Nettopp en god strategi hadde Mads også da han skulle hente inn tilbud for hva som er den beste banken for ham.

– Altså, jeg kan være spontan jeg også – når det kommer til kjøp av ferier og slikt. Men akkurat når det kommer til bank, skal det ikke være noen tilfeldigheter: Da legger jeg en god strategi og henter inn flere tilbud, humrer Mads og legger til: 

– Jeg vil at mitt bankforhold skal være langvarig.

Dette liker Mads best med å være Nordea-kunde:

Skreddersydde løsninger

For Mads var det viktig med en bankløsning som passet akkurat ham. Det var en viktig grunn til at han valgte Nordea.

Personlig oppfølging

Det er langt fra hver dag du trenger å snakke med noen fra banken din, men det er veldig godt å vite at du kan gjøre det når det er nødvendig.

Gunstige betingelser

Mads har bankavtale gjennom et av flere fagforbund Nordea har avtale med. Sjekk hvilke fagforbund Nordea har avtale med.

Flyttet fra Danske Bank til Nordea

Nyheten om at Danske Banks privatkunder skulle overtas av Nordea, var det som satte i gang prosessen for Mads.

– Det, og at også fagforbundet mitt skulle bytte over fra Danske Bank til Nordea. Men på dette tidspunktet var det ikke noen selvfølge at jeg skulle bli Nordea-kunde. Jeg liker å bestemme selv hvilken bank jeg skal ha, understreker Mads.

– Hvordan så prosessen ut for deg?

– Jeg begynte å ta kontakt med en annen litt større bank jeg hadde hørt en del bra om fra venner for å se om de var villige til å matche avtalen gjennom fagforbundet mitt. Der møtte jeg for så vidt en helt ok rådgiver, men de fleste er jo det når du sier du vurderer bankbytte, ler Mads. 

– De lyttet til meg og var ikke helt fremmed for å se på betingelser, men jeg hadde ikke en god kjemi med rådgiveren. De møtte meg heller ikke helt på de kravene jeg mener jeg kan stille til en bank.

Danske Bank - Mads flyttet til Nordea - small

Skreddersydd banktilbud

– Og her kommer Nordea inn?

– Det er akkurat det de gjør! For Nordea har ingen avgift på kredittkortet jeg ønsker bruke. Det irriterte meg at jeg ikke fikk det hos den første banken.

En liten ting, sier Mads, men han mener det handler om at banken er villig til å gå det lille skrittet ekstra for ham som kunde.

– I tillegg hadde jeg den solide inngangen fra fagforbundet mitt. Jeg var kanskje litt heldig, for jeg møtte en super rådgiver hos Nordea som var veldig «på» med gode forslag til hvordan jeg kunne gjøre det med struktur på lån, forteller Mads engasjert. 

 – Jeg fikk følelsen av at de virkelig ville ha meg og var villige til å skreddersy en pakke for akkurat meg. Den andre banken var litt lunken i oppfølgingen. Da var det enkelt å gå for Nordea.

– Hvordan var selve bankbyttet da avgjørelsen var tatt? Det skal jo være ganske enkelt, men det er jo også en prosess.

– Det er jo alltid unektelig litt «hassle» og alltid litt grus i skoa, men jeg ble trygget av rådgiveren min om at det skulle gå smooth. Det gjorde det jo også. Jeg ble guidet gjennom alt det praktiske, fikk sjekklister jeg kunne huke av på, fullt referat av alt og rådgiver var akkurat så fremme i skoa som jeg ønsker meg som ny kunde.

Personlig kundeservice med et ansikt

Som kunde hos Nordea har Mads, i tillegg til helstøpte digitale løsninger, tilgang til å snakke med kunderådgivere og få hjelp til både praktiske utfordringer og rådgivning om økonomien når han ønsker det.

– Jeg ville ikke ha en mindre og utelukkende digital bank. Verdien av å kunne snakke med et menneske er viktig for meg.

Mads bruker som eksempel av det var litt frustrasjon i overgangen rundt kortene og kontoene til barna.

– Men jeg ble møtt av en rådgiver som til og med avlyste et internmøte og prioriterte å hjelpe meg til alt var løst.

Slike ting forteller Mads at han setter ekstremt stor pris på som kunde.

– Jeg ble også ringt opp igjen i helgen da jeg hadde samme trøbbel med det andre barnet mitt. Da hadde rådgiver full oversikt over forrige samtale, og det jeg trodde skulle ta en halvtime, tok ti minutter. Jeg fikk ikke drukket opp kaffen jeg hadde rigget meg til med, humrer Mads.

– Men hvordan har det funket med ny mobil- og nettbank – når du ikke snakker med et menneske?

– Altså, det er ikke sånn at jeg må snakke med et menneske hver gang! Jeg har blitt venn med mobil- og nettbank, ler Mads. 

– Det handler mye om å venne seg litt til det visuelle. Nå har jeg satt opp forsiden slik jeg liker: Med regningskonto øverst og den rekkefølgen jeg er vant til. Det er fint å kunne bestemme selv, og det er det jeg har gjort med å velge Nordea.