Nordea vil øke bevisstheten rundt online sikkerhet

European Cyber Security Month

I oktober deltar Nordea i European Cyber Security MonthÅpnes i nytt vindu. Målet er å fremme online sikkerhet, og tilby veiledning til hvordan man kan beskytte seg mot svindel.

Tenk deg om – Vis nettvett!

Sosiale medier Phishing Direktørsvindel Andre svindelmetoder Sosiale medier

Sosiale medier

Social media - globusEn vanlig form for bedrageri er at du blir kontaktet via sosiale medier, ofte Facebook, av en person du er venn med. Vedkommende trenger hjelp til å logge inn i nettbanken fordi han/hun har mistet innloggingsopplysningene sine.
"Vennen din", som i virkeligheten er en bedrager, har hacket seg inn på kontoen til den virkelige vennen din og prøver å få deg til å gi fra deg innloggingsopplysninger for å kunne logge seg inn i nettbanken og stjele penger fra kontoen din.

Tenk deg om – Vis nettvett!

Phishing

Phishing

Phishing - advarselVær alltid mistenksom dersom du får en e-post der du blir bedt om å klikke på en lenke og oppgi personlige opplysninger. 

Det har vært en økning i nettsvindelforsøk den siste tiden. Phishing er en av de vanligste metodene hvor hensikten er å lure deg til å gi fra deg konto-, kort eller innloggingsopplysninger på falske nettsider for senere å bruke disse til å forsøke å stjele penger fra deg. 

Nordea ber aldri om personlige opplysninger på SMS, e-post eller telefon. Spør noen om dette via disse kanalene, er det viktig at du ikke følger instruksjonene.

Rapporter svindel/mistenkelig adferd 

Dersom du har mottatt en e-post som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel, videresend den til on.aedron@lednivstten

Tenk deg om – Vis nettvett!

Direktørsvindel

Direktørsvindel

Antall foretak som rammes av bedragerier der noen utgir seg for å være foretaketsDirektørsvindel administrerende direktør eller annen person i ledelsen, øker raskt. Slik svindel kalles ofte for Direktørsvindel.

Den vanligste måten svindelen skjer på, er at en person i foretaket som har tillatelse til å utføre transaksjoner, mottar en e-post med et betalingsoppdrag som ser ut til å komme fra administrerende direktør eller en annen person i ledelsen.
I virkeligheten er e-postkontoen til administrerende direktør hacket.
 
Oppdraget beskrives som viktig, konfidensielt og må utføres raskt. Ofte sendes oppdraget på et tidspunkt der administrerende direktør er vanskelig å få tak i, for eksempel når vedkommende er på ferie eller reise.

Hvordan kan du beskytte foretaket ditt?

  • Sørg for å ha glassklare og oppdaterte rutiner for hvordan betalingsoppdrag skal tas imot og håndteres. 
  • Vurder å ha ekstra sikkerhetsrutiner på plass for store internasjonale overførsler. 
  • Tenk gjennom om betalingsoppdrag i det hele tatt skal håndteres via e-post. 
  • Signer betalingene i henhold til "fire øyne-prinsippet". 

Om uhellet er ute

Kontakt umiddelbart banken (for å undersøke muligheten for å få stoppet betalingen).
Anmeld saken til politiet

Tenk deg om – Vis nettvett!

Andre svindelmetoder

Andre svindelmetoder

Annonsesvindel

Other type of fraud - graphical teaserEn kan ofte tjene noen kroner på å selge ting på diverse kjøp- og salg sider, men vær forsiktig.
Når noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
Hvis noen selger en mobiltelefon til 3 000,00 kr, og samme telefon koster det dobbelte i butikk, så bør en være på vakt/ så bør varsellampene blinke. 

Kjærlighetssvindel 

En svindelform som har økt i antall den siste tiden er såkalte kjærlighetssvindler. En relasjon innledes som regel på datingsider eller på Facebook, og kommunikasjonen pågår gjerne over en lang periode.
En kan kalle det vår tids lykkejeger, og det er ikke sjelden at svindleren utgir seg for å være soldat i det amerikanske forsvaret. Det viser seg etter hvert at soldaten trenger penger til sykehusregninger, tollavgifter eller en reise for å treffe sin nye kjærlighet. Det blir aldri noe møte og svindleren kommer alltid med bortforklaringer til hvorfor det ikke passer og unnskyldninger til hvorfor offeret må sende mer penger.
Pengene en lures til å betale til påståtte sykehusregninger, reiser og annet, havner ikke der hvor en tror. I verste fall bidrar man til å finansiere kriminalitet. 

Falske fakturaer

Svindlere benytter seg av mange metoder til å lure oss for penger. En av dem er å sende ut falske fakturaer.
De kan sendes til deg som privatperson, men også til bedrifter. Ikke sjelden blir disse fakturaene sendt som en betalingspåminnelse.

Tips: 

  • Hvis du tviler på fakturaens opphav, kontroller med avsender av fakturaen før betalingsoppdraget utføres 
  • Ring banken og spør om de kan kontrollere kontonummeret som er angitt på fakturaen
  • Har du mottatt faktura for varer/tjenester som du ikke har bestilt? Har du fått faktura for saker du ikke har bestilt?
  • Er du rammet? Reklamer på fakturaen

     

    Tenk deg om – Vis nettvett!