Svindel / mistet eller stjålet kort
Etter vi har mottatt reklamasjonen fra deg vil vi tilbakeføre beløpet til kontoen din senest innen utgangen av påfølgende virkedag.
- Beløpet vil ikke bli tilbakeført dersom vi vurderer at det er rimelig grunn til å mistenke svik.
Vi vil etter tilbakeføring behandle reklamasjonen din, og gi deg et endelig svar innen 15 virkedager.
Hvis transaksjonen har skjedd som følge av tap, tyveri eller uberettiget tilegnelse av et betalingsinstrument (for eksempel BankID eller Nordea ID), vil vi kunne holde tilbake en egenandel på inntil 450 kroner. Dersom vi mener at du er ansvarlig for egenandel utover kr 450, eventuelt for hele beløpet, vil saken etter tilbakeføring bli brakt inn for Finansklagenemnda.
Dersom det etter tilbakeføringen blir klart at du likevel er ansvarlig for transaksjonen (tapet), kan vi foreta retting ved å gjenbelaste kontoen din. Det vil si at vi trekker det aktuelle beløpet fra kontoen din.
Gjenbelastning av konto vil kunne gjøres hvis:
- Du etter tilbakeføringen likevel erkjenner ansvar for transaksjonen.
- Det etter tilbakeføring blir avgjort i Finansklagenemnda eller domstolene at du er helt eller delvis ansvarlig for transaksjonen.
Feil eller mangler på en vare eller tjeneste, eller ved konkurs
For at Nordea skal kunne behandle kortreklamasjonen din, må du først sende oss et ferdig utfylt reklamasjonsskjema – enten per post eller digitalt. Du hører fra oss innen 15 virkedager etter at vi har mottatt reklamasjonen din.
Hvis vi trenger mer informasjon fra deg vil vi kontakte deg for å be om ytterligere dokumentasjon.