- Privat
- Spørsmål og svar om kortreklamasjon
Spørsmål og svar om kortreklamasjon
Spørsmål og svar
- Flyet mitt er blitt kansellert/endret, men hotellet jeg har bestilt ønsker ikke å tilbakebetale beløpet jeg allerede har betalt. Hva kan jeg gjøre?
Hvis du har betalt for et hotellopphold som ikke har avbestillingsrett, og der hotellet ikke har forhindret overnattingen f.eks. ved å stenge hotellet, er ikke banken forpliktet til å betale tilbake det beløpet du har innbetalt. Vi anbefaler deg vennligst å ta kontakt direkte med hotellet for å finne en løsning.
- Myndighetene har forbudt reise og/eller mitt destinasjonsland har stengt sine grenser. Hva kan jeg gjøre med kostnadene knyttet til reisen jeg har betalt?
Flyselskaper og turoperatører tilbyr blant annet aktiv endring av reiser eller refusjon av penger. Følg instruksjonene du har fått i disse tilfellene. Hvis turen inkluderer tjenester som du har kjøpt separat, må du ta dette direkte med tilbyder/leverandør av disse tjenestene. Du kan kun sende inn en kortreklamasjon til Nordea i de tilfellene der en avbestillingsrett er inkludert i bestillingen og selgeren har nektet å refundere kortbetalingen din.
- Jeg har bestilt en tur (f.eks. fly, hotell og leiebil), og har ikke tenkt å reise på grunn av utrygghet. Hva kan jeg gjøre med kostnadene?
Vi anbefaler deg å ta kontakt med turoperatør. I de tilfellene hvor du ikke har en avbestillingsrett inkludert i bestillingen din, tilbyr noen leverandører et alternativ til å avbestille eller endre turen grunnet denne spesielle situasjonen.
- Jeg har kjøpt billetter til et idrettsarrangement som er blitt utsatt til neste år. Hva kan jeg gjøre med kostnadene?
Ta kontakt med billettselgeren for å sjekke om du har rett til å motta refusjon eller endre billettene. Hvis endringene du får tilbud om ikke er mulig å gjennomføre og leverandøren ikke kompenserer for beløpet du allerede har betalt, kan du reklamere på det. Legg ved bekreftelse på billettbestillingen og all skriftlig kommunikasjon du har hatt med selgeren. Mer informasjon om hvordan du sender inn kortreklamasjon og skjema finner du her.
- Min reisebestilling har avbestillingsrett (f.eks. fly, hotell eller leiebil), men leverandørene nekter å tilbakebetale kostnadene. Hva kan jeg gjøre med kostnadene?
Hvis bestillingen din har en gyldig avbestillingsrett og leverandøren nekter å tilbakebetale beløpet som du har forhåndsbetalt, kan du reklamere på kjøpet. Legg ved bestillingen eller bekreftelsen på bestillingen, all skriftlig kommunikasjon du har hatt med selgeren og det punktet i vilkårene som omhandler avbestillingen eller bekreftelsen som viser at du har en avbestillingsrett. Mer informasjon om hvordan du sender inn kortreklamasjon og skjema finner du her.
- Jeg har kjøpt et produkt eller en tjeneste og nå har leverandører gått konkurs. Hva kan jeg gjøre med kostnadene?
Du kan sende inn en reklamasjon til banken på produktet eller tjenesten du ikke har mottatt. Legg ved bestillingen eller bekreftelse på bestillingen og all skriftlig kommunikasjon du har hatt med selgeren, samt mottatt informasjon om konkursbegjæringen (f.eks. en uttalelse fra selskapet eller informasjon fra et annet offisielt organ som bekrefter konkursen). Mer informasjon om hvordan du sender inn kortreklamasjon og skjema finner du her.
- Jeg har kjøpt en tur som skal foregå frem i tid, men er usikker på om det er trygt å gjennomføre reisen. Hva skal jeg gjøre nå?
Hvis det fortsatt er tid til avreise, anbefaler vi at du venter og ser hvordan situasjonen utvikler seg og om leverandøren kansellerer tjenesten du kjøpte. Banken følger de internasjonale reglene til Mastercard og Visa. Vi har ikke mulighet til å inngi en klage til selgeren på et innbetalt beløp for en tur eller et kjøp som skal skje frem i tid. Vi kan kun behandle kortreklamasjoner etter at det er blitt konstatert at tjenesten du betalte for ikke ble utført.
- Privat
- Spørsmål og svar om kortreklamasjon