Viktig informasjon for å kunne motta eFaktura

Bankene har gjort det enda enklere å være eFaktura-bruker.

Nå trenger du ikke lenger å inngå eFaktura-avtaler med hver enkelt bedrift som tilbyr eFaktura.

Ved å ha en aktiv generell avtale om eFaktura kan en bedrift nå sende deg eFaktura allerede fra første regning og du slipper unødvendige fakturagebyrer.

Endringen betyr også: 

  • Dersom du ikke har en aktiv avtale om eFaktura vil du ikke lenger motta noen eFakturaer. Du vil enkelt se om din avtale er aktiv eller ikke i nettbanken/mobilbanken.  
  • Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du reservere deg i nettbanken eller mobilbanken. 
  • Nå vil eFaktura bare bli sendt til personen som er registrert som mottaker av fakturaen. Ønsker du å endre hvem som skal motta en eFaktura, må du ta kontakt med bedriften som sender fakturaen.

Les mer om endringen på efaktura.noÅpnes i nytt vindu

Fordeler med elektroniske betalingstjenester

  • Du slipper å tenke på forfallsdager   
  • Du kan spare penger ved ingen eller redusert fakturagebyr 
  • Din daglige økonomi blir enklere uten at du mister oversikten
  • eFaktura kan du håndtere i nettbanken og mobilbanken
  • AvtaleGiro og Faste betalinger administrerer du enkelt i nettbanken

Elektroniske betalingstjenester

eFaktura

eFaktura er en elektronisk faktura som betalingsmottaker sender direkte til deg. Du kan behandle fakturaen i mobilbanken og nettbanken. Når du har godkjent fakturaen, legger den seg til betaling på forfallsdato uten at du trenger å taste verken KID-nummer, kontonummer, beløp eller dato for betaling.

Dine fordeler med eFaktura

  • Ingen eller redusert fakturagebyr.
  • Regningen kommer ferdig utfylt rett i mobilbanken og nettbanken. 
  • Betales først når du godkjenner den.
  • Du kan enkelt endre beløp, forfallsdato, konto for belastning og stoppe en betaling.
  • Du kan bli varslet via e-post, eller i mobilbanken.
  • Varslinger om nye regninger setter du opp i mobilbanken.
  • Kombinerer du eFaktura og AvtaleGiro slipper du å logge inn for å godkjenne. Beløpet trekkes automatisk

eFaktura er en god måte å få bedre oversikt og kontroll over regningene dine på. Du kan få både regelmessige- og engangsfakturaer som eFaktura. 

Slik kommer du i gang med eFaktura

AvtaleGiro 

AvtaleGiro er en betalingstjeneste for faste regninger hvor beløpet er det samme fra gang til gang - for eksempel husleie, forsikringer og kontingenter. Det eneste du må passe på er at det er penger på kontoen.

Dine fordeler med AvtaleGiro

  • Du slipper å legge inn hver regning manuelt
  • Du trenger ikke taste kontonummer eller KID-nummer
  • Vi sørger for at regningene blir betalt i tide og med riktig beløp
  • Du finner regningen i betalingsoversikten cirka en måned før belastning. Du beholder derfor full oversikt og kontroll over regningene dine. 
  • Forslag til nye AvtaleGiro finner du i nettbanken og du kan enkelt endre eller stoppe en betaling.  

Kombinerer du AvtaleGiro og eFaktura vil eFakturaen sendes til nettbanken og betalingen belastes med AvtaleGiro uten at du trenger å foreta deg noe. 

Se vilkår for AvtaleGiroÅpnes i nytt vindu 

Ny, enkel løsning i nettbanken for å flytte dine AvtaleGiro-avtaler til Nordea fra en annen bank

Nå kan du raskt og enkelt flytte dine AvtaleGiro-avtaler til Nordea fra andre banker via vår nye selvbetjeningsløsning i nettbanken. 

Du velger hvilken konto du ønsker å flytte avtalen(e) til og deretter hvilke avtaler du ønsker å flytte. Dermed vil de ønskede AvtaleGiro-avtalene flyttes umiddelbart over til den valgte nye kontoen. Så enkelt! I tillegg vil eventuelle betalinger til forfall knyttet til denne avtalen i gammel bank samtidig flyttes over til den valgte nye kontoen. Enklere blir det ikke og du unngår unødvendige og dyre purringer eller dobbeltbetalinger.

Det er fortsatt ikke alle banker som kan tilby denne løsningen og som du derfor ennå ikke kan flytte dine avtaler fra på denne nye digitale måten.  De fleste banker vil være klare i løpet av første halvår 2023. Du vil i tilfelle få beskjed i vår nettbank om din gamle bank fortsatt ikke tilbyr dette.

Det er kun eier av hhv. gammel og ny konto som kan flytte en AvtaleGiro. Dersom du f.eks. er disponent å kontoen kan du ta kontakt med vår kundeservice for hjelp til flyttingen. 

Ønsker du å flytte en AvtaleGiro fra en annen bank?  

Logg inn i nettbanken her

Løsningen finner du ved å trykke på «Betalinger» og deretter «AvtaleGiro» i nettbanken.

AvtaleGiro vs eFaktura

  • Avtalegiro trekkes direkte fra kontoen din, mens eFaktura må godkjennes av deg i nettbanken.
  • På en AvtaleGiro ser du kun det varslede beløpet, men en eFaktura inneholder også fakturadetaljer som du kan endre.
  • AvtaleGiro kan benyttes uavhengig av nettbank, i motsetning til eFaktura hvor du må ha nettbank/mobilbank. 
  • AvtaleGiro er knyttet til en konto, mens eFaktura er knyttet til personnummer.
  • Avtalegiro og eFaktura opprettes i nettbanken.

Slik kommer du i gang med eFaktura

Faste betalinger

Med tjenesten Faste betalinger kan du sette opp faste betalinger til andre konti enn dine egne, både i og utenfor Nordea. Har du faste betalinger med KID nummer, benyttes eFaktura og/eller AvtaleGiro. Du administrerer tjenesten enkelt i nettbanken.

Priser for tjenestene

Priser for AvtaleGiro
Priser for eFaktura
Priser for Faste betalinger
Priser for AvtaleGiro
SpesifikasjonPris
Per betalingkr 0,00
Gebyr ved manglende dekning kr 100,00*

*) Finansavtaleloven pålegger bankene å informere sine kunder om betalingsoppdrag som ikke kan utføres p.g.a. manglende dekning på konto.

Sammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

Priser for eFaktura
SpesifikasjonPriser
Etableringkr 0,00
Årspriskr 0,00
Per mottatte eFaktura.*kr 0,00
Per betalingkr 0,00 

Sammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

Priser for faste betalinger
SpesifikasjonPris
Transaksjonspriskr 0,00 

Bestill elektroniske betalingstjenester

Opprett eller endre avtaler i Nettbanken