Har du BankID fra oss kan du bruke BankID-appen. Vi oppfordrer alle nye kunder til å ta i bruk BankID-appen da dette blir BankID-løsningen vår i fremtiden.
BankID-appen er vår nye BankID-løsning, og har du din BankID hos oss, kan du enkelt aktivere og ta i bruk appen. Du kan aktivere BankID-appen ved bruk av Pass, Nasjonalt ID-kort, Kodebrikke eller NordeaID.
Dersom du får en feilmelding om at vi ikke klarte å finne din BankID, har vi sannsynligvis feil kontaktinformasjon registrert. I mobilbanken og i nettbanken kan du oppdatere dette under profilen din.
Hvis du har tastet feil passord for mange ganger kan du resette passordet selv i BankID-appen - se steg-for-steg guide her
Dersom din BankID er sperret av andre årsaker, hjelper vi deg på chat eller telefon +47 23206001
NB! Har du ikke BankID-appen fra før av, vil du ikke ha mulighet til å resette passordet selv. Kontakt vår kundeservice på chat eller telefon +47 23206001 slik at vi kan hjelpe deg.
Får du en feilmelding når du skal logge inn med BankID? Se forklaring på de vanligste feilmeldingene og få tips om hva du skal gjøre - BankID-feilmeldinger
Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter, offentlig myndighet eller andre som sier at de trenger den. BankID er personlig og offentlig myndighet, banker og andre anerkjente selskaper vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som PIN-koden til kodebrikken din.
Du må kontakte oss med en gang for å få sperret din BankID hvis du blir oppmerksom på eller får mistanke om at
andre - inkludert ektefelle/partner eller andre familiemedlemmer - vet BankID-passordet ditt
du har mistet eller blitt frastjålet kodebrikke din
du har mistet eller blitt frastjålet mobilen eller annet utstyr som du har for å benytte BankID, slik at vi kan undersøke om din BankID har blitt misbrukt
noen har misbrukt din BankID
For å sperre BankID kan du ringe vår døgnåpne sperretjeneste på telefon +47 23206001
TSPS står for The Trust Service Provider Statement og beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbruker for BankID.
Her kan du lese mer og se relevante forenklede avtalevilkår (PDS) for BankID.
Nordea ID brukes av barn under 13 år til innlogging på en forenklet versjon av mobilbank og nettbank - også kalt Basistjenesten. Her vil barnet kunne se saldo, kortbruk og PIN-kode til bankkort.
Kontakt oss på +47 23206001 for å bestille Nordea ID for Basistjenesten til barnet ditt.
I mobilbanken velger du "Bytt innloggingsmetode", velg Nordea ID
I nettbanken velger du innloggingsmetode Nordea ID. Da vil du få frem Nordea ID som metode når du skal bekrefte betalinger
Ved bruk på nettsteder utenfor Nordea velger du BankID som alternativ, taster inn fødselsnummeret ditt og deretter "Velg annen BankID". Merk at du også trenger ditt personlige BankID-passord
Du må manuelt bytte tilbake til nettstedet eller appen du var på. Når Nordea ID har godkjent innloggingen, kan du lukke Nordea ID.
For å endre PIN-kode til Nordea ID må du slette den eksisterende brukeren og opprette en ny.
Gå til forsiden i appen og klikk på Innstillinger
Under Brukerinnstillinger trykker du på Navnet ditt
Velg Slett bruker
Deretter vil du kunne opprette en ny bruker ved å følge instruksjonene i appen.
Hvis du har Kodebrikke eller BankID-appen, kan denne brukes til å aktivere Nordea ID. Du kan ellers kontakte oss på +47 23206001 slik at vi kan sende deg aktiveringskoder.
For å kunne opprettholde tilbudet om fysisk kodebrikke for BankID til kunder som trenger det, har vi valgt å ta betalt for kodebrikken ved fornyelse - prisen er 400 kroner. Kunder uten smarttelefon og svaksynte får fortsatt kodebrikken for BankID uten kostnad.