For å oppheve sperringen må du registrere deg som kunde i Nordea

Sperringen skjer fordi vi ikke har registrert oppdatert legitimasjon fra deg innen fristen oppgitt i brev eller e-post fra oss. Slik registrerer du deg som kunde:

Dersom du har BankID fra en annen bank enn Nordea

Bruk BankID fra en annen bank og registrer deg som kunde på nordea.no:

Dersom du ikke har BankID

Hvis du ikke har BankID i det hele tatt, kan du registrere seg som kunde på nordea.no slik:

  • Gå til vårt kundeprofilskjema
  • Fyll ut og svar på alle spørsmål
  • Under Formålet med bankforbindelsen skriv "VPS"
  • Trykk Send

Du motta en e-post med informasjon om videre prosess.

Dersom verdipapirkontoen din er sperret selv om du allerede har legitimert deg eller har gjort en avtale med oss om legitimering, trenger du ikke å gjøre noe. Sperringen oppheves når legitimeringen er fullført, og du får en oppdatering fra oss. Vi beklager ulempen dette medfører.

Has your VPS account been blocked?

For international customers - see information further down the page. 

Deretter oppretter du VPS-kontoavtale

Slik gjør du det:

Dersom du har BankID fra annen bank enn Nordea

Fyll ut og signer VPS-kontoavtaleÅpnes i nytt vindu

Send avtalen til oss gjennom «Kontakt og meldinger». Slik går du frem:

  • Klikk på «Logg inn» på nordea.no
  • Under «Andre tjenester» på vestre side velger du «Kontakt og meldinger» og logger deg på med BankID fra en annen bank
  • Klikk på «Ny melding»
  • Velg emne «VPS og verdipapirtjenester»
  • Klikk på «Legg til vedlegg»

Alternativt kan du sende avtalen via post til Nordea Bank v/Skanning, Postboks 1166, 0107 Oslo.

Dersom du ikke har BankID

Fyll ut og signer VPS-kontoavtaleÅpnes i nytt vindu

Avtalen sender du via post til Nordea Bank v/Skanning, Postboks 1166, 0107 Oslo.

For international customers without a BankID from a Norwegian bank: Has your VPS account been blocked?

If you have received a notification from the Norwegian Central Securities Depository (CSD) that your VPS-account is blocked, you have no longer access to your holding in the account. This is happening because we have not registered updated identification on you within the given deadline. All banks are now legally obliged to document verified identification on all customers. 

To re-open your VPS-account, you need to verify your identification. 

Please send us the following information:

  • Our customer profile form duly filled. Please fill in and send us the form
  • Our VPS account operator agreement form duly filled. Please print the formÅpnes i nytt vindu.
  • A copy of valid passport(s) of the account holder and any authorized users. You can get a true copy of your passport by asking for stamped paper copy of you passport at the following places:
    • Notary Public
    • Police
    • Insurance company
    • Lawyer
    • Accountant
    • Real Estate Agent
  • In addition, one of the following documents:
    • Copy of latest tax return or payslip

    • Copy of utility bill or receipt of social security benefits or any other grants 

Please send your information to the following address: 

Nordea Bank, Attn. Scanning, Postbox 1166, 0107 Oslo, Norway

If you are receiving this message although you have already sent us updated documentation or have made an arrangement with us, you are not required to take any action. 

Your account will be reopened automatically, and you will receive an update from us. We regret the inconvenience this may cause.

Trenger du hjelp?

Kontakt oss

Åpningstider hos Kundeservice er:
Søndag til fredag kl 08.00 - 21.00
Lørdag og røde dager kl 08.00 - 17.00