Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat Ris og ros

Har VPS-kontoen din blitt sperret?

Har du fått melding fra Verdipapirsentralen (VPS) om at verdipapirkontoen din i Nordea er sperret, betyr det at du ikke lenger har tilgang til din registrerte beholdning på denne kontoen. Alle banker er nå lovpålagt å kunne dokumentere gyldig legitimasjon på samtlige kunder.

For å oppheve sperringen må du registrere deg som kunde i Nordea

Sperringen skjer fordi vi ikke har registrert oppdatert legitimasjon fra deg innen fristen oppgitt i brev eller e-post fra oss. Slik registrerer du deg som kunde:

Dersom du har BankID fra en annen bank enn Nordea

Bruk BankID fra en annen bank og registrer deg som kunde på nordea.no:

  • Trykk på Bli kunde øverst i menyen på våre nettsider
  • Velg Bli kunde på nett med BankID
  • Trykk på Benytt din BankID og bli kunde
  • Følg videre instruksjoner

NB: BankID fra Nordea kan ikke benyttes.  

Dersom du ikke har BankID

Hvis du ikke har BankID i det hele tatt, kan du registrere seg som kunde på nordea.no slik:

  • Trykk på Bli kunde øverst i menyen på våre nettsider
  • Velg Bli kunde uten bruk av BankID
  • Trykk på Fyll ut kundeprofilskjema
  • Fyll ut og svar på alle spørsmål - Under Formålet med bankforbindelsen skriv "VPS"
  • Trykk Send

I løpet av 1-2 dager vil du motta en e-post med informasjon om videre prosess.

Dersom verdipapirkontoen din er sperret selv om du allerede har legitimert deg eller har gjort en avtale med oss om legitimering, trenger du ikke å gjøre noe. Sperringen oppheves når legitimeringen er fullført, og du får en oppdatering fra oss. Vi beklager ulempen dette medfører.

Has your VPS account been blocked?

For international customers - see information further down the page. 

For international customers without a BankID from a Norwegian bank: Has your VPS account been blocked?

If you have received a notification from the Norwegian Central Securities Depository (CSD) that your VPS-account is blocked, you have no longer access to your holding in the account. This is happening because we have not registered updated identification on you within the given deadline. All banks are now legally obliged to document verified identification on all customers. 

To re-open your VPS-account, you need to verify your identification. 

Please send us the following information:

  • Our customer profile form duly filled. Please print the form (pdf, 182 KB)Åpnes i nytt vindu. It is important to answer all the questions
  • Our VPS account operator agreement form duly filled. Please print the form (pdf, 688 KB)Åpnes i nytt vindu.
  • A verified copy of valid passport(s) of the account holder and any authorized users. The copy must be stamped and signed by a notary public
  • In addition, one of the following documents:
    • Copy of latest tax return or payslip
    • Copy of utility bill or receipt of social security benefits or any other grants 

Please send your information to the following address: 

Nordea Bank, Attn. Scanning, Postbox 1166, 0107 Oslo, Norway

If you are receiving this message although you have already sent us updated documentation or have made an arrangement with us, you are not required to take any action. 

Your account will be reopened automatically, and you will receive an update from us. We regret the inconvenience this may cause.