Dette skjer automatisk i banken
For å sikre at ingen utnytter et eventuelt dødsfall til egen vinning er det strenge regler for hvem og hvordan en etterlatt kan benytte seg av midler i et dødsbo. Som bank hjelper vi deg med å betale regninger, begravelse og andre utgifter.
- Avdødes kundeforhold blir sperret. Dette inkluderer nettbank, konto og kort. Selv om du tidligere har hatt disposisjonsrett vil du ikke lenger ha tilgang.
- Avtalegiro, eFaktura, brevgiro og andre avtaler om faste trekk stoppes
- Spareavtaler og overføringer mellom avdødes egne konti stoppes
- Betaling av boliglån i Nordea vil fortsette i tre måneder, så lenge det er penger på kontoen. Den avdødes konti er åpne for innbetalinger. Etter tre måneder, eller hvis det ikke er nok penger på kontoen, vil det bli sendt purringer til boets adresse. Øvrige lån får de automatiske betalingene stoppet. Hvis dødsboet blir overtatt i uskifte vil lånet bli registrert på gjenlevende ektefelle. Ønsker noen av arvingene å overta lånet, skjer dette ved søknad om nytt lån.
- Innskudd og overføringer til de sperrede kontoene vil fortsatt være mulig.
- Dersom avdøde hadde fondsandeler, VPS-konto, eller en ASK-konto, må skifteattest og fullmakt registreres hos oss før plasseringer kan selges eller overføres.
- Livsforsikringsselskaper sender informasjon til avdødes adresse når de får melding om at en av deres kunder har gått bort. Det kan allikevel være smart å undersøke om avdøde hadde andre forsikringer, privat pensjonsordning eller pensjon gjennom arbeidsgiver.