Dette skjer automatisk i banken
For å sikre at ingen utnytter et eventuelt dødsfall til egen vinning er det strenge regler for hvem og hvordan en etterlatt kan benytte seg av midler i et dødsbo. Som bank hjelper vi deg med å betale regninger, begravelse og andre utgifter.
- Avdødes kundeforhold blir sperret. Dette inkluderer nettbank, konto og kort. Selv om du tidligere har hatt disposisjonsrett vil du ikke lenger ha tilgang.
- Avtalegiro, eFaktura, brevgiro og andre avtaler om faste trekk stoppes
- Spareavtaler og overføringer mellom avdødes egne konti stoppes
- Overføringer til lån for betaling av renter og avdrag stoppes. Så lenge dødsboet behandles beholdes lånet i avdødes navn, og avdrag og renter betales som normalt. Dødsboet vil motta faktura for termininnbetaling på lånet. Hvis dødsboet blir overtatt i uskifte vil lånet bli registrert på gjenlevende ektefelle. Ønsker noen av arvingene å overta lånet, må dette skje ved søknad om nytt lån.
- Innskudd og overføringer til de sperrede kontoene vil fortsatt være mulig.
- Dersom avdøde hadde fondsandeler, VPS-konto, eller en ASK-konto, må skifteattest og fullmakt registreres hos oss før plasseringer kan selges eller overføres.
- Livsforsikringsselskaper sender informasjon til avdødes adresse når de får melding om at en av deres kunder har gått bort. Det kan allikevel være smart å undersøke om avdøde hadde andre forsikringer, privat pensjonsordning eller pensjon gjennom arbeidsgiver.