- Øv gjerne sammen på hvordan man tar ut penger i minibank.
- Forklar barnet at saldo er bokført beløp som ikke oppdateres umiddelbart - og at disponibelt beløp er pengene barnet har på konto, som oppdateres etter hvert som kortet brukes.
- Det er fornuftig om barnet også blir vist hvordan man betaler i butikk.
- Fortell barnet hvordan du selv oppbevarer og behandler kortet ditt, og etabler en god vane om varsomhet sammen med barnet.
- Det kan være lærerikt og fornuftig å sette opp en fast betaling til barnets konto.
- Med Mobilbank-appen er det enkelt å overføre penger til barnets konto.
Se saldo og transaksjoner
Du som foresatt har tilgang til saldoen på barnets konto i din Nettbank i Nordea. I tillegg sender vi en månedlig kontoutskrift i posten. Barnet selv kan se saldo og disponibelt beløp i minibanken.
Barn som har bankkort bør også ha tilgang til Basistjenesten som er en forenklet nettbank. Her vises blant annet hvor mye barnet har på konto og hva som har gått inn og ut av kontoen.
Hvis kortet ikke virker
Kortet kan være ødelagt eller terminalen kan være ute av drift.
Dersom betalingsterminalen ikke vil akseptere kortet gjentatte ganger, kontakter dere Kundeservice på chatÅpnes i nytt vindu og bestiller nytt kort. Hvis du ikke kan benytte chat, kan du kontakte Kundeservice på telefon +47 23206001.
Dersom betalingsterminalen ikke har kontakt med banken, vil transaksjonen ikke kunne gjennomføres. Det kan også skje at minibanken en sjelden gang ikke virker. Det er da viktig at barnet ikke spør ukjente om hjelp og oppgir PIN-koden
Hvis kortet blir borte eller stjålet
Sjansen for at bankkortet blir borte er noe du bør være forberedt på. Derfor er det viktig at barnet vet at det er du som foresatt som straks må få beskjed.
Du som foresatt kontakter Kundeservice på chatÅpnes i nytt vindu slik at vi sperrer kortet og kan unngå at det blir misbrukt. Hvis du ikke kan benytte chat, kan du kontakte Kundeservice 232 06001. Vi får samtidig produsert og sendt dere et nytt kort. Fortell barnet at det er veldig viktig å gi beskjed så snart kortet er på avveie, slik at vi kan forhindre misbruk av kortet.