A kid is smiling on a rock by the sea.

Tips ved bruk av bankkort for barn

Øv på fornuftig kortbruk sammen, og kortbruken vil gjøre hverdagen enklere. Barnet kan gjerne starte med å lære seg PIN-koden, og viktigheten av å holde koden hemmelig.


  • Øv gjerne sammen på hvordan man tar ut penger i minibank.
  • Forklar barnet at saldo er bokført beløp som ikke oppdateres umiddelbart - og at disponibelt beløp er pengene barnet har på konto, som oppdateres etter hvert som kortet brukes.
  • Det er fornuftig om barnet også blir vist hvordan man betaler i butikk.
  • Fortell barnet hvordan du selv oppbevarer og behandler kortet ditt, og etabler en god vane om varsomhet sammen med barnet.
  • Det kan være lærerikt og fornuftig å sette opp en fast betaling til barnets konto.
  • Med SMS-bank kan du enkelt overføre til barnets konto ved å sende en SMS til Nordea.
  • Med Mobilbank-appen er det enkelt å overføre penger til barnets konto.

Se saldo og transaksjoner

Du som foresatt har tilgang til saldoen på barnets konto i din Nettbank i Nordea. I tillegg sender vi en månedlig kontoutskrift i posten. Barnet selv kan se saldo og disponibelt beløp i minibanken.

Barn som har bankkort bør også ha tilgang til Basistjenesten som er en forenklet nettbank. Her vises blant annet hvor mye barnet har på konto og hva som har gått inn og ut av kontoen. I Basistjenesten kan dere også bestille SMS-varsling til din og barnets mobil og blant annet få melding hver gang kortet blir brukt. I tillegg får dere vite hvor mye penger som står på kontoen. 

Hvis kortet ikke virker

Kortet kan være ødelagt eller terminalen kan være ute av drift.

Dersom betalingsterminalen ikke vil akseptere kortet gjentatte ganger, ringer dere til Kundeservice 232 06001 og bestiller et nytt kort. Dersom betalingsterminalen ikke har kontakt med banken, vil transaksjonen ikke kunne gjennomføres. Det kan også skje at minibanken en sjelden gang ikke virker. Det er da viktig at barnet ikke spør ukjente om hjelp og oppgir PIN-koden

Hvis kortet blir borte eller stjålet

Sjansen for at bankkortet blir borte er noe du bør være forberedt på. Derfor er det viktig at barnet vet at det er du som foresatt som straks må få beskjed.

Du som foresatt ringer Kundeservice 232 06001 slik at vi sperrer kortet og kan unngå at det blir misbrukt. Vi får samtidig produsert og sendt dere et nytt kort. Fortell barnet at det er veldig viktig å gi beskjed så snart kortet er på avveie, slik at vi kan forhindre misbruk av kortet. 

Bestill Nordea Bankkort Barn

Bestill Nordea Bankkort Barn