Når utleier og leietaker er uenige om utbetaling av depositumsbeløpet
Hvis Nordea mottar krav fra enten utleier eller leietaker om utbetaling, vil banken sende et varselbrev til motparten med 5 ukers svarfrist. Varselbrevet sendes både digitalt til mobilbank og nettbank og per post. Dersom motparten ikke sender inn motkrav innen 5 uker, er banken pliktig til å utbetale depositumsbeløpet.
For utleier:
Krav som gjelder skyldig husleie skal varsles skriftlig til banken av utleier med følgende informasjon:
- Depositumskontonummer
- Dato for opphør av leieforholdet
- Skyldig forfalt husleiebeløp og måneder det gjelder for
- Utleiers kontonummer for innbetaling av husleie
Denne informasjonen kan du sende via Kontakt og meldingerÅpnes i nytt vindu
Merk deg at:
Andre økonomiske krav utover skyldig husleie, som for eksempel krav som gjelder skade på bolig, skal meldes til:
- Husleietvistutvalget
Hva skjer dersom leietaker kommer med motkrav innen 5 uker?
Leietaker må reise søksmål mot utleier og dokumentere overfor banken at dette er gjort. Saken blir behandlet av Husleietvistutvalget. Du vil bli kontaktet av Husleietvistutvalget og har du spørsmål må det rettes dit.
For leietaker:
Krever du utbetaling av depositumsbeløpet må dette varsles skriftlig til banken med følgende informasjon:
- Depositumskontonummer
- Dato for opphør av leieforholdet - du må ha flyttet ut
- Kontonummer for eventuell utbetaling av depositumsbeløpet
Denne informasjonen kan du sende via Kontakt og meldingerÅpnes i nytt vindu
Hva skjer dersom utleier kommer med motkrav innen 5 uker?
Mottar vi krav fra utleier som gjelder skyldig husleie, vil vi sende deg et varselbrev med utleiers krav om dekning av ubetalt husleie. Har utleier reist sak mot deg for andre økonomiske krav utover skyldig husleie, vil saken bli behandlet av Husleietvistutvalget. Du vil bli kontaktet av Husleietvistutvalget og har du spørsmål må det rettes dit.