Om retten til innsyn

Som kunde i Nordea Finance har du rett til å få innsyn i personopplysningene vi har om deg. De fleste opplysningene, for eksempel oversikt over lån, saldo og transaksjoner, har du alltid tilgang til i Nordea Finance sin selvbetjeningstjeneste Mine sider.

Logg inn på Mine Sider.

Har du generelle spørsmål om våre online løsninger er du velkommen til å kontakte oss.

Vil du be om innsyn i personopplysningene dine?

Rett til innsyn

Du har rett til å få en kopi av personopplysninger dine med informasjon om hvordan vi behandler dem. De fleste opplysningene har du alltid tilgang til på Mine sider.

Vær oppmerksom på at Nordea Finance kan være underlagt lover som hindrer oss i å utlevere alle opplysningene du har bedt om. En forespørsel om å bruke rettighetene knyttet til personopplysninger vil bli vurdert ut fra omstendighetene i hver enkelt situasjon.

Slik gjør du

Du kan velge å be om innsyn i alminnelige personopplysninger, som er opplysninger kundene våre ofte ber om innsyn i eller ytterligere personopplysninger, som omfatter muligheten til å få innsyn i alle personopplysninger. 

Fyll ut og send inn skjemaet Rett til å be om innsyn i personopplysninger.

Hvis du også ønsker at vi skal sende personopplysninger knyttet til selskapene du er involvert i, må du oppgi hvilke selskaper det gjelder, i skjemaet. 

Du får svar tilsendt til din folkeregistrerte adresse eller e-post innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen. 

Ytterligere individuelle rettigheter

I tillegg til retten til innsyn, har du flere andre rettigheter knyttet til personopplysningene vi behandler om deg.

Forespørsler om å utøve rettighetene dine blir behandlet og vurdert ut fra omstendighetene i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom på at vi må beholde og bruke dine opplysninger når det er nødvendig for å oppfylle juridiske forpliktelser, løse tvister og oppfylle avtalene våre.

Rett til sletting

Du har rett til å be om at personopplysningene dine blir slettet når: 

  • personopplysningene ikke lenger er nødvendige for formålene de ble samlet inn for
  • du trekker tilbake samtykket til behandlingen og det er ikke noe annet rettslig grunnlag for behandlingen
  • du protesterer mot behandlingen og det er ingen tungtveiende grunner til å fortsette behandlingen
  • du retter innsigelse mot behandling for direkte markedsføring 
  • behandlingen er ulovlig
  • sletting er nødvendig for å følge lovpålagte krav 
  • personopplysninger om mindreårige hvis de ble samlet inn gjennom digitale tjenester

Rett til dataportabilitet 

Du har rett til å motta en kopi av personopplysninger i et maskinlesbart format. Dette gjelder personopplysninger du har gitt oss, som behandles automatisert på grunnlag av samtykke eller oppfyllelse av avtale. 

Hvis det er sikkert og teknisk mulig, kan vi sende opplysningene direkte til en annen behandlingsansvarlig.

Rett til å protestere mot behandling basert på berettiget interesse 

Du kan alltid protestere mot behandling av personopplysninger om deg hvis behandlingen er basert på Nordea Finances berettigede interesse, inkludert direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring. 

Rett til å trekke tilbake samtykke

Du kan alltid trekke tilbake samtykkene du har gitt til behandling av personopplysninger. 

Rett til begrensning av behandling av personopplysninger 

Hvis du mener at personopplysningene vi har om deg er feilaktige, eller du har protestert mot hvordan de brukes, kan du be oss om å begrense behandlingen av disse personopplysningene.

Selv om behandlingen av personopplysningene dine er begrenset som beskrevet over, kan Nordea Finance behandle personopplysningene dine på andre måter hvis det er nødvendig for å fremme et rettslig krav, eller hvis du har gitt ditt samtykke. 

Rett til korrigering av feilaktige eller ufullstendig data 

Hvis opplysningene vi har lagret om deg, er uriktige eller ufullstendige, har du rett til å få opplysningene rettet, med de begrensninger som følger av lovgivningen.

Slik gjør du

  1. Fyll ut og send inn skjemaet Ytterligere individuelle rettigheter.
  2. Skriv hvilken individuell rettighet du ønsker å bruke, og hvilke personopplysninger det gjelder, i skjemaet.
    Hvis forespørselen også gjelder personopplysninger knyttet til selskaper du er involvert i, skriv hvilke selskaper det gjelder i meldingen. 
  3. Send din forespørsel.

Du får svar tilsendt til din folkeregistrerte adresse eller e-post innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.

Om retten til innsyn

Nordeas personvernpolicy beskriver hvilke opplysninger vi som finansieringsselskap kan lagre om kundene våre og hvordan informasjonen håndteres. 

Ønsker du annen informasjon kan du ta kontakt med Nordea Finance på telefon 232 06021.