Før reisen - bestilling og forberedelser

  • Betal reisen med kredittkort - reiseforsikring er inkludert i våre kredittkort. Når du betaler over halvparten av reisens totale transportkostnader med et av våre kredittkort får du reise- og avbestillingsforsikring inkludert. 
  • Sjekk utløpsdatoen på kortet i god tid før du skal ut å reise. Utløper kortet mens du er på reise, er det viktig å fornye det i forkant av reisen. Kortets gyldighet er preget med måned og år på forsiden.
  • Ta med to kort på reise da har du et kort i reserve om et blir ødelagt eller mistet.
  • Legg kortene til i Apple Wallet eller Google Pay - så kan du heller bruke mobilen til å betale med i land hvor kontaktløs betaling har blitt standarden.

På reisen - oversikt og kortbruk

  • Sjekk saldo - det er kun i Norge du får opp saldoen når du bruker minibank. I mobilbanken finner du saldo på dine kort. 
  • Betal med Apple Pay eller Google Pay – betal enkelt og sikkert med din iPhone eller Android mobil i butikk, i app eller på nett i Norge eller utlandet.
  • Trenger du kontanter i utlandet? Med Nordea Bankkort og Nordea Kredittkort kan du ta ut penger i alle minibanker merket Visa og Mastercard. Du belastes med transaksjonspris ved kontantuttak (se prisliste). I de tilfeller hvor kortet blir slukt og du ikke får kortet utlevert med én gang, må du melde kortet som mistet slik at vi straks kan sperre kortet for videre bruk. 
  • Betal i lokal valuta - enkelte brukersteder i utlandet tilbyr muligheten til å belaste beløpet i norske kroner. Det er ofte dyrere å bli trukket i norske kroner da det lokale brukerstedet normalt tilbyr dårligere kurs.

Sikker kortbruk

  • Lær deg PIN-koden utenat. PIN-koden din finner du i mobilbanken.
  • Sperre kort? Blir det fysiske kortet ødelagt eller stjålet, kan du selv sperre kortet i mobilbanken. Ønsker du å sperre kortet ditt, så kan du gjøre det selv i mobilbanken. Nytt kort blir bestilt automatisk. I løpet av neste virkedag finner du det nye kortet ditt i mobilbanken – dette kan du aktivere i Apple Pay for å betale med mobilen.
  • Mistet mobilen eller klokke med betalingsfunksjon? Kontakt Kundeservice 232 06001 og vi sperrer de elektroniske versjonene av Nordea-kortene dine. De fysiske kortene vil fungere som normalt.

Bestill kredittkort i Nettbanken

Bestill kredittkort Åpnes i nytt vindu