- Hva skjer med mine eksisterende AvtaleGiro eller eFaktura-avtaler?
Dine aktive AvtaleGiro-avtaler og eFaktura-avtaler er flyttet over til Nordea, og det er ingenting du trenger å gjøre.
- Jeg hadde en liste over betalingsmottakere (innland og utland) i Nordea Direct, ble den flyttet til Nordea?
Vi kan dessverre ikke garantere at alle kunder har fått mottakerregisteret sitt overført til Nordea. Vi anbefaler derfor at du legger til de du savner i oversikten hos Nordea.
- Hva skjer dersom noen betaler til mitt gamle kontonummer i Nordea Direct?
Betalingen vil automatisk bli omdirigert til ditt nye kontonummer i Nordea i en overgangsperiode på inntil 12 måneder. Etter dette vil betalinger bli avvist og sendt tilbake til avsender. Husk å gi beskjed om nytt kontonummer til de som kan ha bruk for det, for eksempel arbeidsgiver og NAV.
- Jeg har hatt faste betalinger og/eller overføringer mellom egne kontoer i Nordea Direct. Ble disse flyttet til Nordea?
Alle faste betalinger og overføringer mellom egne kontoer er flyttet over fra Nordea Direct til Nordea, med unntak av følgende avtaler:
- Betalinger som har frekvens annenhver uke og annenhver måned
- betalinger med KID-nummer i meldingsfeltet
- betalinger med betalingsfrie perioder
Hvis du hadde en slik avtale anbefaler vi at den settes opp på nytt til en av de andre alternativene (daglig, ukentlig, månedlig, hvert kvartal, tre ganger i året, halvårlig og årlig) i Nordea.
- Hvor i Nordeas nettbank finner jeg utenlandsbetalinger som ligger til forfall?
Gå til "Betalinger" i toppmenyen og velg "Utenlandsbetaling". Da blir du rutet til den gamle versjonen av Nordeas nettbank der du under "Betalingsoversikt" finner alle utenlandsbetalinger til forfall, både de som er flyttet fra Nordea Direct og eventuelle nye du har opprettet i Nordea.
- Må jeg oppdatere betalingstjenester og apper som bruker kortnummeret mitt?
Ja, det må du gjøre selv siden du har fått nytt kortnummer i Nordea. Det nye kortnummeret finner du på kortet ditt.
- Tilbyr Nordea kontanttjenester i butikk?
Nordea har foreløpig ikke valgt å knytte seg til tjenesten, men vurderer dette fortløpende basert på innspill fra kunder. Nordea tilbyr uttak og innskudd av kontanter gjennom egne minibanker og innskuddsautomater, samtidig som uttak av kontanter i tillegg kan gjøres i andre bankers minibanker og ved varekjøp.
- Må jeg oppdatere Vipps og andre apper?
Ja, det må du gjøre selv nå som du har fått nytt kontonummer og kortnummer i Nordea. Dine nye konto- og kortnumre finner du i nettbanken under "Oversikt", og under "Konto og kort" i mobilbanken.
Du oppdaterer i Vipps ved å trykke på "Profil"-ikonet nederst i høyre hjørne av Vipps-appen. Velg "Kontoer og kort". Du må også hake av for mottakerkonto, hvis ikke kan du oppleve å få avviste betalinger i Vipps. NB: Husk å velge ny konto når du skal Vippse.
- Tilbyr Nordea Straksbetaling?
Som Nordea-kunde kan du motta straksbetalinger rett til kontoen din. For å sende en straksbetaling, bruker du Vipps-appen. Husk å legge inn Nordea-kontoen din når du velger betalingskilde i Vipps.
- Jeg er disponent på en konto som noen andre eier - blir det noen endringer i hva jeg kan gjøre?
Disponenter tilknyttet konto (med og uten kort) har også fått tilgang til den nye kontoen og har mottatt nytt kort fra Nordea.
Merk at dersom du disponerer en konto som noen andre eier kan du ikke utføre betalinger til utlandet.
- Vil fullmakt til å behandle eFaktura på vegne av andre bli flyttet over?
Har du gitt eller fått fullmakt til å behandle eFaktura på vegne av andre vil denne ikke bli flyttet over til Nordea, da Nordea ikke tilbyr denne tjenesten. Løsningen vil komme etter hvert.
- Hva skjer med betalinger fra utlandet til min Nordea Direct-konto etter 12. mai?
Fra fredag 12. mai vil betalinger fra utlandet til din Nordea Direct-konto bli kreditert din nye Nordea-konto det neste året. Husk derfor å gi beskjed til dine kontakter om nytt kontonummer i Nordea. Kontonummeret må være i IBAN-format + BIC (NDEANOKKXXX).
IBAN finner du ved å logge deg inn i Nordeas nett- og mobilbank.