Sikkerhet - hvordan unngå å bli svindlet

Ikke gi fra deg personlig informasjon eller la andre ta kontroll over din datamaskin. Ta umiddelbar kontakt med oss dersom det er mistanke om svindel. Jo raskere man handler, desto større sjanse er det for å få pengene tilbake.

Svindel på konto

Har du vært utsatt for svindel som har medført tap på kontoen din? 

Du kan søke om kompensasjon fra Nordea, og reklamere her.

Hvis din BankID eller NordeaID er stjålet, eller innloggingsinformasjon din er kommet på avveie, må du sperre disse så fort som mulig. 

For å sperre BankID eller NordeaID kan du ringe oss på telefon 232 06001, så hjelper vi deg. 

Hva er en kontotransaksjon? 

Betalinger merket med «overførsel» eller «nettgiro» i nettbanken er kontotransaksjoner.

 

Ved «Straksutbetalinger» ber vi om at du kontakter Vipps direkte. 

Svindel på kort

Har du vært utsatt for svindel som har medført tap på kortet ditt? 

Du kan søke om kompensasjon fra Nordea, og reklamere her.

Hvis kortet ditt er stjålet eller kortinformasjonen din er på avveie, må du sperre kortet så fort som mulig. 

Du kan enkelt sperre kortene dine selv i mobilbanken, eller du kan ta kontakt med kundeservice på telefon 232 06001, så hjelper vi deg. 

Hva er en korttransaksjon? 

Transaksjoner på dine Nordeakort (Visa eller Mastercard). 

Ofte stilte spørsmål om svindel

Ta forholdsregler mot svindel

Fem enkle råd for å unngå å bli svindlet: 

  • Pass godt på Bank-ID koden og passordet ditt. Husk at dette er personlige opplysninger som ikke skal deles med noen – uansett hvem som spør. 
  • Vær forsiktig med å klikke på linker i SMS eller e-post. Er du i tvil? Dobbeltsjekk avsenderen og søk opp nettsiden det vises til, i stedet for å gå via linken. 
  • Les alltid teksten i SMS og e-post grundig. Mange blir lurt til å oppgi personlig informasjon over SMS, e-post eller telefon.
  • Undersøk nettsiden nøye før du handler på nett. Sjekk opp nettsiden på Trustpilot eller Google for å lese andres erfaringer.  
  • Vær på vakt for kjærlighets- og Investeringssvindel! Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det. 

Rapportér nettsvindel

Dersom du har blitt utsatt for svindel og gitt fra deg sensitiv informasjon via e-post, SMS, eller over telefon, er det viktig for oss å bli informert om dette så fort som mulig. Vi vil videre iverksette nødvendige tiltak. Ta kontakt med oss på telefon: 

  • Personkunder kan kontakte Kundeservice 232 06001
  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice 232 06002

Husk at du selv kan sperre kortene din i mobilbanken eller nettbanken hvis du mistenker at du har blitt utsatt for et svindelforsøk. 

Tips oss: Har du mottatt en e-post eller SMS som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel? Da kan du videresende e-posten til  Åpnes i nytt vinduSMS kan videresendes til 06001, skriv "MAL" i tekstfeltet. Merk at du ikke vil få svar på henvendelsen. 

Hvis du har gitt fra deg informasjon er det viktig at du ringer Kundeservice. 

Svindel

Les om ulike svindelmetoder, og få tips til å unngå å bli svindlet.

Les om svindelmetoder

Sikker netthandel

Det er trygt å handle på nett så lenge du er aktsom.

Les om sikker netthandel

Nettrusler

Nettrusler kan komme i form av ondsinnet programvare, phishing eller virus via e-post. Les om hvordan du kan beskytte deg.

Les om nettrusler

Sikkerhet i Nettbank Privat

Hold datamaskinen din oppdatert slik at du trygt kan bruke Nettbanken.

Les om sikkerhet i Nettbank Privat

Sikkerhet i Nettbank Bedrift

Les om våre sikkerhetsmekanismer for å holde Nettbanken trygg.

Les om sikkerhet i Nettbank Bedrift

Sikker kortbruk

Du kan trygt benytte dine kredittkort og bankkort, men vær aktsom dersom noe virker uvanlig.

Les om sikker kortbruk

E-postutsendelser fra Nordea

Se hvordan du kan forsikre deg om at du kommuniserer med Nordea.

Les om e-postutsendelser fra Nordea

BankID

BankID er personlig og du må aldri dele PIN-koden eller sikkerhetskoden til kodebrikken.

Les mer om sikkerhet knyttet til BankID

Egen sikkerhet

Sikkerheten i norske nettbanker er generelt god og i Nordea sørger vi hele tiden for å sikre nettbanken på beste mulige måte. Dessverre kan vi ikke garantere for sikkerheten på din private PC, det er ditt ansvar.