Sikkerhet - hvordan unngå å bli svindlet

Ikke gi fra deg personlig informasjon eller la andre ta kontroll over din datamaskin. Ta umiddelbar kontakt med oss dersom det er mistanke om svindel. Jo raskere man handler, desto større sjanse er det for å få pengene tilbake.

Utsatt for svindel eller svindelforsøk?

  • Ta umiddelbart kontakt med oss dersom din personlige informasjon er kommet på avveie, eller du har vært utsatt for svindel. 
  • Sjekk ut «ofte stilte spørsmål om svindel» for hva du skal gjøre hvis du har mottatt en mistenkelig SMS eller e-post. 
  • Husk å anmelde forholdet til politiet.

Ofte stilte spørsmål om svindel

Ta forholdsregler mot svindel

Fem enkle råd for å unngå å bli svindlet: 

  • Pass godt på Bank-ID koden og passordet ditt. Husk at dette er personlige opplysninger som ikke skal deles med noen – uansett hvem som spør. 
  • Vær forsiktig med å klikke på linker i SMS eller e-post. Er du i tvil? Dobbeltsjekk avsenderen og søk opp nettsiden det vises til, i stedet for å gå via linken. 
  • Les alltid teksten i SMS og e-post grundig. Mange blir lurt til å oppgi personlig informasjon over SMS, e-post eller telefon.
  • Undersøk nettsiden nøye før du handler på nett. Sjekk opp nettsiden på Trustpilot eller Google for å lese andres erfaringer.  
  • Vær på vakt for kjærlighets- og Investeringssvindel! Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det. 

Rapportér nettsvindel

Dersom du har mottatt en e-post som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel så kan denne videresendes til   som informasjon. Merk at du ikke vil få svar på henvendelsen.

Har du mottatt en SMS som du mistenker er falsk eller forsøk på svindel, kan denne videresendes til oss på telefon 06001. Legg inn kodeord MAL først i meldingen. 

Dersom du har mottatt en e-post eller SMS hvor du har trykket på lenken og gitt fra deg informasjon er det viktig for oss å bli informert om dette så fort som mulig. Vi vil videre iverksette nødvendige tiltak. Ta kontakt med oss på telefon: 

  • Personkunder kan kontakte Kundeservice 232 06001
  • Bedriftskunder kan kontakte Kundeservice 232 06002

Husk at du selv kan sperre kortene din i mobilbanken eller nettbanken hvis du mistenker at du har blitt utsatt for et svindelforsøk. 

Svindel

Les om ulike svindelmetoder, og få tips til å unngå å bli svindlet.

Les om svindelmetoder

Sikker netthandel

Det er trygt å handle på nett så lenge du er aktsom.

Les om sikker netthandel

Nettrusler

Nettrusler kan komme i form av ondsinnet programvare, phishing eller virus via e-post. Les om hvordan du kan beskytte deg.

Les om nettrusler

Sikkerhet i Nettbank Privat

Hold datamaskinen din oppdatert slik at du trygt kan bruke Nettbanken.

Les om sikkerhet i Nettbank Privat

Sikkerhet i Nettbank Bedrift

Les om våre sikkerhetsmekanismer for å holde Nettbanken trygg.

Les om sikkerhet i Nettbank Bedrift

Sikker kortbruk

Du kan trygt benytte dine kredittkort og bankkort, men vær aktsom dersom noe virker uvanlig.

Les om sikker kortbruk

E-postutsendelser fra Nordea

Se hvordan du kan forsikre deg om at du kommuniserer med Nordea.

Les om e-postutsendelser fra Nordea

BankID

BankID er personlig og du må aldri dele PIN-koden eller sikkerhetskoden til kodebrikken.

Les mer om sikkerhet knyttet til BankID

Egen sikkerhet

Sikkerheten i norske nettbanker er generelt god og i Nordea sørger vi hele tiden for å sikre nettbanken på beste mulige måte. Dessverre kan vi ikke garantere for sikkerheten på din private PC, det er ditt ansvar.