- Tidsfrister for betalinger i Norge
Her kan du se tidsfrister for betaling innland
- Utbetalinger fra NAV
Hvis du venter på penger fra NAV, kan du sjekke status for din utbetaling på nav.no under "Ditt NAV".
På NAVs nettsider finner du også oversikt over utbetalingsdatoer for ulike ytelser, se nav.noÅpnes i nytt vindu
- Opprette AvtaleGiro
AvtaleGiro kan opprettes etter at du har betalt første regning til en mottaker.
Slik oppretter du ny AvtaleGiro i Nettbanken
- Logg inn og gå til «Betaling», «AvtaleGiro» og «Forslag til nye AvtaleGiro».
- Finn aktuell betalingsmottaker og velg «Aktiver». Det tar 4-6 uker fra du oppretter AvtaleGiroen til den blir aktiv.
Dersom mottaker ikke ligger som forslag i listen, kontakt oss på chat så vil vi hjelpe deg. Vi trenger følgend informasjon fra deg:
- Belastningskonto
- Mottakers kontonummer
- Mottakers navn
- KID-nummer
- Beløpsgrense
- Avvist AvtaleGiro
Det kan være to årsaker til at betalingen er avvist:
- Manglende dekning
Betalingen forsøkes gjennomført i fire virkedager. Hvis det fortsatt ikke er nok dekning på kontoen, vil betalingen bli avvist. Da må du betale den manuelt som en vanlig regning i nettbanken eller mobilbanken. - Beløpsgrensen på AvtaleGiroen er overskredet
Beløpsgrensen gjelder på månedsbasis. Det er smart å sette beløpsgrensen til minimum det dobbelte av beløpet som normalt blir fakturert. Beløpsgrensen kan endres i nettbanken under «Betaling», «AvtaleGiro». Finn aktuell mottaker og velg «Endre». Legg inn den avviste betalingen manuelt i nettbanken eller mobilbanken slik at du unngår purring og evt. gebyr.
- eFaktura - kom i gang
Les her om hvordan kommer i gang med eFaktura
- eFaktura - spesielt for deg som er disponent på konto
Når du disponerer en konto vil du i forfallsregisteret i nettbanken kun få opp de eFaktura som du selv har registrert. Enkelte eFaktura-avsendere kan ikke sende varsel til andre enn regningsmottaker, da varselet knyttes mot fødselsnummer til regningsmottaker. AvtaleGiro er derfor en bedre løsning når du handler på vegne av andre. Vi anbefaler at du sletter eFaktura som innehaver har lagt inn slik at du kan registrere de på nytt som AvtaleGiro.
- Umiddelbar regningsbetaling
Logg inn i nettbanken og velg Innstillinger, deretter Betalingsinnstillinger. I menyen «Velg betalingstidspunkt» velger du «Betalingene utføres umiddelbart». Når mottaker har konto i Nordea vil beløpet umiddelbart være disponibelt på denne kontoen. Betalinger til andre banker må være bekreftet før kl. 14.00 for at beløpet skal være disponibelt samme dag. Husk å lagre innstillinger.
- Betaling som krever «ytterligere godkjenning»
Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. Dette krever at du har registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken.
Slik registrerer du mobilnummeret ditt i Nettbanken:
- Logg inn og gå til «Dagligbank», velg «Mobiltjenester» i venstre meny og trykk på «SMS-bekreftelse».
- Registrer ditt mobilnummer
- Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra kodebrikken/BankID utstedt fra Nordea
- Fullfør betalingen i Nettbanken ved å oppdatere siden eller ved å gå til «Betaling», «Ubekreftede betalinger». Dersom du vil fullføre betalingen i Mobilbank-appen, gå til «Forfall» nederst på skjermen, «Ubekreftede».
Karoline viser deg hvordan du bekrefter en betaling i Nettbanken i videoen på denne siden
- Kvittering for betaling i mobilbanken
Slik finner du kvittering i mobilbanken:
- Velg aktuell konto og betalingen som du har gjennomført. Øverst på siden fremkommer knappen "Kvittering".
- Når du har åpnet kvitteringen kan du trykke på ikonet øverst til høyre og sende kvitteringen som pdf dit du ønsker.
- Kvittering for betaling i nettbanken
Slik finner du kvittering for betaling i nettbanken:
- Trykk på «Betaling», «Søk Betalinger» og «Utvidet Søk».
- Legg inn til og fra konto, dato og beløp for å lettere finne frem til betalingen du leter etter.
- Bensinstasjoner - reservasjon på konto
Når du fyller drivstoff legger bensinstasjonen/selskapet inn en reservasjon på kontoen din. Beløpet som reserveres er normalt 1500 kroner, eller det du har disponibelt hvis lavere saldo. Når du er ferdig med å fylle drivstoff blir reservasjonen slettet og den reelle summen du fylte for blir belastet kontoen. På denne måten sikrer bensinstasjonen at de får betalt og du unngår overtrekk på kontoen fordi du har fylt for mer enn hva du har dekning for.
- Trygg bilhandel
Les mer om hvordan du gjør en trygg bilhandel
- Google Pay
Her kan du legge til kort i Google Pay eller lese våre spørsmål og svar om Google Pay
- Apple Pay
Her kan du legge til kort i Apple Pay eller lese våre spørsmål og svar om Apple Pay.
- Nordea Wallet - kom i gang
Les her om hvordan du kommer i gang med Nordea Wallet
- Garmin Pay - kom i gang
Les her om hvordan du kommer i gang med Garmin Pay
- Fitbit Pay - kom i gang
Les her om hvordan du kommer i gang med Fitbit Pay
- Hjelpe andre med å betale regninger
Har du foreldre som trenger hjelp fordi de ikke bruker mobilbank og BankID? Eller ønsker du å hjelpe en i familien som er alvorlig syk i en periode? Det er flere måter å løse det på avhengig av om den du skal hjelpe er i stand til å ivareta sine egne økonomiske interesser eller ikke. Les om hvordan du kan hjelpe andre