Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat Ris og ros

Finn hjelp om konto og betalinger

Konto

Standard betalingskonto i nettbanken

Logg inn i nettbanken og velg Innstillinger, deretter Betalingsinnstillinger. I menyen «Velg standard konto» kan du velge hvilken av dine konti du ønsker skal fremkomme som fast betalingskonto. Når du utfører en betaling kan du alltid endre til hvilken som helst annen konto, om du ønsker det. Husk å lagre innstillinger.

Finne årsoppgave

Årsoppgaven fra banken finner du i nettbanken og i mobilbanken. Der finner du årsoppgaver for flere år tilbake i tid hvis du ikke har slettet dokumentene.

Se oversikt over når og hvor du finner årsoppgaver fra Nordea Bank, Nordea Liv og Nordea Finans.

Bestille kopier av kontoutskrifter, årsoppgaver og kredittkortfakturaer

I nettbanken og mobilbanken finner du kontoutskrifter, årsoppgaver og kredittkortfakturaer for flere år tilbake i tid, hvis du ikke har slettet dokumentene. Hvis du ikke har tilgang eller finner det du leter etter, kan du bestille kopier her. Merk at tjenesten er priset.

Legge til disponent på konto

Her kan du legge til disponent på konto.

Fjerne disponent på konto

Her kan du fjerne disponent på konto.

Åpne, flytte og avslutte VPS-konto

Her kan du åpne, flytte og avslutte VPS-konto.

Åpne depositumskonto

Her kan du åpne depositumskonto.

Avslutte depositumskonto

Her kan du avslutte depositumskonto.

Avslutte brukskonto, sparekonto eller valutakonto

Her kan du avslutte brukskonto, sparekonto eller valutakonto.

Betalinger

Hjelp til å betale regninger

Ønsker du at en person du har tillit til skal ha tilgang til kontoen din og hjelpe deg med å betale regninger i mobilbank/nettbank? Husk at BankID er personlig og aldri skal deles med andre. 

Løsningen er derfor å legge til en disponent på kontoen din. Informasjon om hva det innebærer og hvordan du gjør det finner du her

Tidsfrister for betalinger i Norge

Her kan du se tidsfrister for betaling innland.

Utbetalinger fra NAV

Hvis du venter på penger fra NAV, kan du sjekke status for din utbetaling på nav.no under "Ditt NAV". 

På NAVs nettsider finner du også oversikt over utbetalingsdatoer for ulike ytelser, se nav.noÅpnes i nytt vindu

Opprette AvtaleGiro

AvtaleGiro kan opprettes etter at du har betalt første regning til en mottaker.

Slik oppretter du ny AvtaleGiro i Nettbanken

  1. Logg inn og gå til «Betaling», «AvtaleGiro» og «Forslag til nye AvtaleGiro».
  2. Finn aktuell betalingsmottaker og velg «Aktiver». Det tar 4-6 uker fra du oppretter AvtaleGiroen til den blir aktiv.   

Dersom mottaker ikke ligger som forslag i listen, kontakt oss på chat så vil vi hjelpe deg.  Vi trenger følgend informasjon fra deg: 

  • Belastningskonto
  • Mottakers kontonummer
  • Mottakers navn
  • KID-nummer
  • Beløpsgrense 
Avvist AvtaleGiro

Det kan være to årsaker til at betalingen er avvist: 

  1. Manglende dekning
    Betalingen forsøkes gjennomført i fire virkedager. Hvis det fortsatt ikke er nok dekning på kontoen, vil betalingen bli avvist. Da må du betale den manuelt som en vanlig regning i Nettbanken eller Mobilbanken.
  2. Beløpsgrensen på AvtaleGiroen er overskredet
    Beløpsgrensen gjelder på månedsbasis. Det er smart å sette beløpsgrensen til minimum det dobbelte av beløpet som normalt blir fakturert. Beløpsgrensen kan endres i Nettbanken under «Betaling», «AvtaleGiro». Finn aktuell mottaker og velg «Endre».   

eFaktura - kom i gang

Les her om hvordan kommer i gang med eFaktura

Umiddelbar regningsbetaling

Logg inn i nettbanken og velg Innstillinger, deretter Betalingsinnstillinger. I menyen «Velg betalingstidspunkt» velger du «Betalingene utføres umiddelbart». Når mottaker har konto i Nordea vil beløpet umiddelbart være disponibelt på denne kontoen. Betalinger til andre banker må være bekreftet før kl. 14.00 for at beløpet skal være disponibelt samme dag. Husk å lagre innstillinger. 

 

Betaling som krever «ytterligere godkjenning»

Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. Dette krever at du har registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken. 

Slik registrerer du mobilnummeret ditt i Nettbanken:

  1. Logg inn og gå til «Dagligbank», velg «Mobiltjenester» i venstre meny og trykk på «SMS-bekreftelse». 
  2. Registrer ditt mobilnummer
  3. Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra sikkerhetskortet/BankID utstedt fra Nordea
  4. Fullfør betalingen i Nettbanken ved å oppdatere siden eller ved å gå til «Betaling», «Ubekreftede betalinger». Dersom du vil fullføre betalingen i  Mobilbank-appen, gå til «Forfall» nederst på skjermen, «Ubekreftede». 

Karoline viser deg hvordan du bekrefter en betaling i Nettbanken i videoen på denne siden 

Kvittering for betaling i nettbanken

Slik finner du kvittering for betaling i nettbanken:

  1. Logg inn og trykk på «Betaling», «Søk Betalinger» og «Utvidet Søk». 
  2. Legg inn til og fra konto, dato og beløp for å lettere finne frem til betalingen du leter etter.
Trygg bilhandel

Les mer om hvordan du gjør en trygg bilhandel.

Google Pay

Her kan du legge til kort i Google Pay eller lese våre spørsmål og svar om Google Pay.

Apple Pay

Her kan du legge til kort i Apple Pay eller lese våre spørsmål og svar om Apple Pay.

Nordea Wallet - kom i gang

Les her om hvordan du kommer i gang med Nordea Wallet.

Garmin Pay - kom i gang

Les her om hvordan du kommer i gang med Garmin Pay.

Fitbit Pay - kom i gang

Les her om hvordan du kommer i gang med Fitbit Pay.

Betalinger til utlandet

Slik betaler du til utlandet

Det gjør du i tjenesten Betaling Utland i nettbanken. Hvis du ikke har tilgang til tjenesten, bestiller du den i nettbanken under Betaling Utland først.

Slik fyller du ut en betaling til konto i utlandet i nettbanken:

  • Trykk på "Dagligbank" og "Betaling utland"
  • Hvis du har lagret mottakeren fra tidligere trykker du på "Velg mottaker". Hvis du ikke har lagret mottaker, står det "ny mottaker" i feltet
  • Velg den betalingsformen som er aktuell for deg
  • Mottakers kontonummer/IBAN-nummer får du fra mottaker
  • Angi landet for mottakers bank og trykk "Neste"
  • Fyll deretter ut alle feltene under "Betaler", det vil si deg selv
  • Under "Mottaker" kan du ikke bruke spesialtegn som komma og punktum
  • Under "Betalingsinformasjon" må du blant annet oppgi hvilken valutasort du ønsker å overføre pengene i. Vi anbefaler at du velger mottakers valutasort i begge feltene "Valutasort" og "Overføres i"
  • Under "Omkostninger" angir du hvordan kostnaden skal belastes. Velger du "Hastebetaling" vil det påløpe et eget gebyr på 350 kroner
  • Trykk deretter på "Fullfør"
  • Signer med BankID/Kodeappen eller BankID på mobil
Valutakurser og valutakalkulator

Her kan du finne valutakurser og valutakalkulator

IBAN-nummer og SWIFT-adresse

Beregn ditt IBAN-nummer med IBAN-kalkulatoren

Du finner også IBAN-nummeret ditt enkelt i Mobilbank-appen ved å trykke på kontoen det gjelder og deretter på kontonavnet helt øverst. 

BIC-adresse er det samme som SWIFT-adresse.

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Vi kan hjelpe deg på chat.

Start chat Åpnes i nytt vindu