Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

Finn hjelp om konto og betalinger

Spørsmål og svar om konto og betalinger

Når får jeg penger fra NAV?

Hvis du venter på penger fra NAV, kan du sjekke status for din utbetaling på nav.no under "Ditt NAV". 

På NAVs nettsider finner du også oversikt over utbetalingsdatoer for ulike ytelser, se nav.noÅpnes i nytt vindu

Hvor finner jeg mitt IBAN-nummer og SWIFT-adresse?

Beregn ditt IBAN-nummer med IBAN-kalkulatoren

Du finner også IBAN-nummeret ditt enkelt i Mobilbank-appen ved å trykke på kontoen det gjelder og deretter på kontonavnet helt øverst. 

BIC-adresse er det samme som SWIFT-adresse.

Hvor finner jeg kvittering for betaling i nettbanken?

Slik finner du kvittering for betaling i nettbanken:

  1. Logg inn og trykk på «Betaling», «Søk Betalinger» og «Utvidet Søk». 
  2. Legg inn til og fra konto, dato og beløp for å lettere finne frem til betalingen du leter etter.
Betalingen krever «ytterligere godkjenning», hva gjør jeg?

Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. Dette krever at du har registrert mobilnummeret ditt i Nettbanken. 

Slik registrerer du mobilnummeret ditt i Nettbanken:

  1. Logg inn og gå til «Dagligbank», velg «Mobiltjenester» i venstre meny og trykk på «SMS-bekreftelse». 
  2. Registrer ditt mobilnummer
  3. Da får du tilsendt en SMS som du besvarer med en engangskode fra sikkerhetskortet/BankID utstedt fra Nordea
  4. Fullfør betalingen i Nettbanken ved å oppdatere siden eller ved å gå til «Betaling», «Ubekreftede betalinger». Dersom du vil fullføre betalingen i  Mobilbank-appen, gå til «Forfall» nederst på skjermen, «Ubekreftede». 

Karoline viser deg hvordan du bekrefter en betaling i Nettbanken i videoen på denne siden 

Hvordan får jeg betalt en regning umiddelbart?

Logg inn i nettbanken og velg Innstillinger, deretter Betalingsinnstillinger. I menyen «Velg betalingstidspunkt» velger du «Betalingene utføres umiddelbart». Når mottaker har konto i Nordea vil beløpet umiddelbart være disponibelt på denne kontoen. Betalinger til andre banker må være bekreftet før kl. 14.00 for at beløpet skal være disponibelt samme dag. Husk å lagre innstillinger. 

 

Hvordan får jeg valgt en standard betalingskonto i nettbanken?

Logg inn i nettbanken og velg Innstillinger, deretter Betalingsinnstillinger. I menyen «Velg standard konto» kan du velge hvilken av dine konti du ønsker skal fremkomme som fast betalingskonto. Når du utfører en betaling kan du alltid endre til hvilken som helst annen konto, om du ønsker det. Husk å lagre innstillinger.

Hvordan betaler jeg til en konto i utlandet?

Det gjør du i tjenesten Betaling Utland i nettbanken. Hvis du ikke har tilgang til tjenesten, bestiller du den i nettbanken under Betaling Utland først.

Slik fyller du ut en betaling til konto i utlandet i nettbanken:

  • Trykk på "Dagligbank" og "Betaling utland"
  • Hvis du har lagret mottakeren fra tidligere trykker du på "Velg mottaker". Hvis du ikke har lagret mottaker, står det "ny mottaker" i feltet
  • Velg den betalingsformen som er aktuell for deg
  • Mottakers kontonummer/IBAN-nummer får du fra mottaker
  • Angi landet for mottakers bank og trykk "Neste"
  • Fyll deretter ut alle feltene under "Betaler", det vil si deg selv
  • Under "Mottaker" kan du ikke bruke spesialtegn som komma og punktum
  • Under "Betalingsinformasjon" må du blant annet oppgi hvilken valutasort du ønsker å overføre pengene i. Vi anbefaler at du velger mottakers valutasort i begge feltene "Valutasort" og "Overføres i"
  • Under "Omkostninger" angir du hvordan kostnaden skal belastes. Velger du "Hastebetaling" vil det påløpe et eget gebyr på 350 kroner
  • Trykk deretter på "Fullfør"
  • Signer med BankID/Kodeappen eller BankID på mobil
Er nettbanken på flere språk?

Logg inn i nettbanken og velg Innstillinger, deretter Betalingsinnstillinger og Språk. Her kan du velge mellom norsk og engelsk. Engelsk språk er tilgjengelig  i menyen Betaling. 

Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?

AvtaleGiro kan opprettes etter at du har betalt første regning til en mottaker.

Slik oppretter du ny AvtaleGiro i Nettbanken

  1. Logg inn og gå til «Betaling», «AvtaleGiro» og «Forslag til nye AvtaleGiro».
  2. Finn aktuell betalingsmottaker og velg «Aktiver». Det tar 4-6 uker fra du oppretter AvtaleGiroen til den blir aktiv.   

Dersom mottaker ikke ligger som forslag i listen, kontakt oss på chat så vil vi hjelpe deg.  Vi trenger følgend informasjon fra deg: 

  • Belastningskonto
  • Mottakers kontonummer
  • Mottakers navn
  • KID-nummer
  • Beløpsgrense 
Hvorfor ble ikke min AvtaleGiro betalt?

Det kan være to årsaker til det: 

  1. Manglende dekning
    Betalingen forsøkes gjennomført i fire virkedager. Hvis det fortsatt ikke er nok dekning på kontoen, vil betalingen bli avvist. Da må du betale den manuelt som en vanlig regning i Nettbanken eller Mobilbanken.
  2. Beløpsgrensen på AvtaleGiroen er overskredet
    Beløpsgrensen gjelder på månedsbasis. Det er smart å sette beløpsgrensen til minimum det dobbelte av beløpet som normalt blir fakturert. Beløpsgrensen kan endres i Nettbanken under «Betaling», «AvtaleGiro». Finn aktuell mottaker og velg «Endre».   

Fant du ikke det du lette etter?

Spør Nova - vår digitale medarbeider, hun hjelper deg med enkle bankspørsmål.

Spør Nova