Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

Finn hjelp om lån

Spørsmål og svar om lån

Hvordan betaler jeg inn på boliglånet utenom forfall?

Ekstra innbetaling på lånet gjør du som en vanlig betaling i nettbanken, uten KID-nr. Du benytter lånenummeret som kontonummer. Siste uken før det ordinære trekket på lånet forfaller, bør du ikke gjøre ekstra innbetaling på lånet. Dette fordi innbetalingen da vil bli registrert som den ordinære innbetalingen.

Hvordan betaler jeg inn på billånet mitt utenom forfall?

Du kan betale inn til kontonummer 6003 05 35238. Skriv inn bilens registreringsnummer eller avtalenummer på lånet i meldingsfeltet. Betaler du inn ekstra avdrag vil løpetiden på lånet forbli den samme, men terminbeløpet vil bli lavere. Ønsker du å endre på terminbeløpets størrelse, kan du kontakte Nordea Finans på telefon 915 06295 eller e-post kundesenteret@nordeafinans.no

Hvor finner jeg informasjon om restgjeld på billånet?

Informasjon om restgjeld ser du på eFakturaen eller fakturaen du mottar per post. Merk at dette er restgjeld før innbetaling av fakturabeløpet. Ønsker du å innfri hele lånet kan du bruke dette enkle skjemaet: Innfri lån

Hva betyr det at lånet mitt er flyttet til Nordea Eiendomskreditt?

Nordea Eiendomskreditt er Nordeas heleide boligkredittselskap, og har mulighet til å skaffe bedre og mer solid finansiering av boliglånene våre enn Nordea Bank. Gjennom Nordea Eiendomskreditt kan vi tilby gode betingelser til kundene. Det er fortsatt Nordea Bank som behandler lånet og det er oss du kontakter hvis du har spørsmål. For deg som kunde har ikke endringen noen praktisk betydning.

Hvordan blir jeg informert om renteendringer?

Ved en renteendring vil du alltid få informasjon i Digital postkasse i god tid før renten endres. Digital postkasse finner du i mobilbanken, nettbanken og på nordea.no. Hvis du ikke bruker Digital postkasse, vil du få brev per post.

Hvordan påvirker gjeldsregisteret min mulighet til å få lån?

Hensikten med gjeldsregisteret er å forebygge gjeldsproblemer blant privatpersoner og begrense uforsvarlig utlån. Registeret gjør det enklere for bankene å gjennomføre en helhetlig kredittvurdering av kunder som søker lån.

Alle privatpersoner som har usikret gjeld, som forbrukslån og kredittkort, vil være søkbare i gjeldsregisteret. Usikret gjeld vil si at det ikke er gitt en pantesikkerhet i noe du eier selv. Alle som tilbyr forbrukskreditt er pålagt å rapportere inn informasjon til gjeldsregisteret.

Gjeldsregisteret medfører ikke at vi endrer utlånspraksis, men det gjør oss i større grad i stand til å unngå å gi lån på feil grunnlag. At bankene har tilgang til mer informasjon om kunders eksisterende gjeld kan ha en innvirkning på for eksempel hvor mye boliglån som kan innvilges. Dersom du har mye gjeld fra før, skal gjeldsregisteret bidra til at det blir vanskelig for deg å ta opp ytterligere lån. På den måte minsker risikoen for at noen får innvilget lån de ikke er i stand til å betjene.

Les mer om gjeldsregisteret

Hva gjør jeg hvis det er feil informasjon om meg i Gjeldsregisteret?

Gjeldsregisteret er i oppstartsfasen og noen kan oppleve at informasjonen er feil eller mangelfull. Vi forventer at det rettes i løpet av kort tid. Du kan gjøre et nytt søk om noen dager.

Fant du ikke det du lette etter?

Spør Nova - vår digitale medarbeider, hun hjelper deg med enkle bankspørsmål.

Spør Nova