- Gjøre en betaling i nettbanken
- Gå til Betalinger i toppmenyen
- Velg Ny betaling
- Fyll ut feltene
- Klikk på Lagre og godkjenn senere eller Godkjenn betaling
- Endre beløpsgrense for betalinger
Du kan endre beløpsgrense for betalinger ved å gå til kontooversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Klikk på kontoen du ønsker å endre beløpsgrense på
- Trykk på Vis kontoopplysninger
- Under Månedlig beløpsgrense trykker du på Rediger
- Tidsfrister for innlandsbetalinger
Her kan du se tidsfrister for betaling innland
- Velg standardkonto for betalinger
Du kan endre standardkonto for betalinger ved å gå til kontooversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Klikk på kontoen du ønsker å benytte som standardkonto
- Trykk på Vis kontoopplysninger
- Under Standardkonto trykker du på Angi som standardkonto
- Finne KID, melding eller kontonummer til mottaker på en betaling
For Manuell betaling eller AvtaleGiro uten eFaktura: I en liten periode framover må du kontakte oss for å bestille kvittering med KID/melding og kontonummer til mottaker. Du kan starte en chat eller ringe oss på telefon +47 23206001Åpnes i nytt vindu
For eFaktura eller eFaktura med AvtaleGiro: Du vil finne betalingsinformasjonen under eFaktura.
I nettbanken:
- Trykk på Betalinger
- Velg eFaktura
- Finn ønsket faktura under Behandlet, og trykk på Vis
I mobilbanken:
- Trykk på Betalingsoversikt
- Velg eFaktura
- Finn ønsket faktura under Behandlet, og trykk på Vis
- Opprette eller endre en fast betaling
Du kan enkelt opprette, endre og slette en fast betaling i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
Opprette fast betaling:
- Gå til Betalinger i toppmenyen
- Velg Ny betaling
- Fyll ut betalingsinformasjonen
- Velg Opprett fast betaling nederst på siden
Endre eller Slette fast betaling:
- Gå til Betalingsoversikten
- Klikk på Kommende
- Finn den aktuelle betalingen
- Klikk på de tre prikkene til høyre for betalingen og velg Rediger eller Slett
- Opprette eller endre en fast overførsel mellom egne kontoer
Du kan enkelt opprette, endre eller slette en fast overførsel mellom egne kontoer i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
Opprette fast overførsel:
- Gå til Overfør til egen konto
- Fyll ut feltene
- Huk av for Fast overføring
Endre eller Slette fast overførsel:
- Gå til Betalingsoversikten
- Klikk på Kommende
- Trykk inn på den aktuelle overførselen
- Klikk på de tre prikkene til høyre for overførselen og velg Rediger eller Slett
- Endre en bekreftet betaling
Du kan endre en bekreftet betaling ved å gå til Betalingsoversikten i mobilbanken eller nettbanken.
Slik gjør du i nettbanken:
- Klikk på Kommende
- Finn den aktuelle betalingen
- Klikk på de tre prikkene til høyre for betalingen og velg Rediger eller Slett
- Betaling som krever «ytterligere godkjenning»
Enkelte betalinger krever av sikkerhetshensyn en ekstra bekreftelse på SMS. SMS blir sendt til mobilnummeret vi har registrert i våre system, så husk å holde kontaktinformasjonen oppdatert i nettbanken eller mobilbanken til enhver tid.
Kontaktinformasjon oppdateres i nettbanken ved å trykke på navnet ditt øverst i høyre hjørne og deretter på «Profil», eller ved å trykke på «Profil» i mobilbanken.
NB! Dersom du oppdager at det ligger feil mobilnummer registrert eller du har utenlandsk mobilabonnement, må du kontakte kundeservice for å få gjennomført betalingen.
Slik gjør du det når du får tilsendt SMS:
- Sjekk at opplysningen i SMSen er riktige
- Svar «JA» dersom opplysningene er riktige eller «NEI» dersom opplysningene er feil eller betalingen er ukjent
- Har du svart «JA» kan du nå bekrefte betalingen i nettbanken eller mobilbanken
- Har du svar «NEI» blir betalingen slettet
- Problem med å registrere ny betaling i mobilbanken eller nettbanken
Prøver du å registrere en betaling og støter på problemer, kan du gå gjennom denne sjekklisten.
- Ikke bruk ugyldige tegn som punktum, komma, bindestrek eller bokstaver og tall som ikke tilhører det norske alfabetet
- Det kan ikke være mellomrom i KID- eller kontonummeret
- Forfallsdato på betalingen må være fram i tid
Tips! Ikke kopier inn KID- eller kontonummer, skriv det manuelt i betalingen.
- Si opp abonnement i mobilbanken
Har du et abonnement som du ønsker å si opp, kan du enkelt gjøre det i mobilbanken.
- Gå til Innsikt
- Bla ned til Abonnementer
- Trykk på det aktuelle abonnementet
- Velg Si opp abonnement
- Utbetalinger fra NAV
Hvis du venter på penger fra NAV, kan du sjekke status for din utbetaling på nav.no under "Ditt NAV".
På NAVs nettsider finner du også oversikt over utbetalingsdatoer for ulike ytelser, se nav.no
- Kvittering for betaling i mobilbanken
Slik finner du kvittering i mobilbanken:
- Velg aktuell konto og betalingen som du har gjennomført. Øverst på siden fremkommer knappen "Kvittering".
- Når du har åpnet kvitteringen kan du trykke på ikonet øverst til høyre og sende kvitteringen som pdf dit du ønsker.
- Hjelpe andre med å betale regninger
Har du foreldre som trenger hjelp fordi de ikke bruker nettbank eller mobilbank og BankID? Eller ønsker du å hjelpe en i familien som er syk i en periode? Det er flere måter å løse det på avhengig av om den du skal hjelpe er i stand til å ivareta sine egne økonomiske interesser eller ikke. Les om hvordan du kan hjelpe andre
- Aktivere Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay
Slik aktiverer du kort for enkel og rask betaling med mobilen:
Apple Pay:
Trykk inn på kortet ditt i mobilbanken. Velg Innstillinger og deretter Legg til kortet i Apple Wallet.
Google Pay:
Trykk inn på kortet ditt i mobilbanken. Velg Innstillinger og deretter Legg til kortet i Google Wallet.
Samsung Pay:
Last ned appen Samsung Wallet og aktiver kortet der.
- Bensinstasjoner - reservasjon på konto
Når du fyller drivstoff legger bensinstasjonen/selskapet inn en reservasjon på kontoen din. Beløpet som reserveres er normalt 1500 kroner, eller det du har disponibelt hvis lavere saldo. Når du er ferdig med å fylle drivstoff blir reservasjonen slettet og den reelle summen du fylte for blir belastet kontoen. På denne måten sikrer bensinstasjonen at de får betalt og du unngår overtrekk på kontoen fordi du har fylt for mer enn hva du har dekning for.