Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat Ris og ros

Finn hjelp om BankID og Nordea Koder

BankID generelt

Glemt passord for BankID

For å bestille nytt passord må riktig kontaktinformasjon være registrert. Bruker du mobilbanken kan du sjekke dette under "Profil" i menyen.

Du kan enkelt bestille nytt passord ved å gå til Glemt BankID-passord.Åpnes i nytt vindu 

Eller du kan gå til nettbanken eller mobilbanken, velge Logg inn med BankID og trykke på "Glemt BankID-passordet?"

Feilmelding BankID, BID-feilkoder

Får du en feilmelding når du skal logge inn med BankID? Se forklaring på de vanligste feilmeldingene og få tips om hva du skal gjøre - BankID-feilmeldinger

Bestille BankID

For deg som er over 18 år:
Kontakt oss på 232 06001 for bestilling av BankID.
Her kan du lese om BankID.

For deg som er 15-17 år: 
BankID får du når du bestiller nettbank hos oss. Du trenger BankID for å kunne bruke nettbank, mobilbank, Vipps og til mange andre ting du gjør på nettet, som å søke på videregående skole. Bestill nettbank og BankID.

Sperret/sperre BankID

BankID kan være sperret av flere årsaker:

  • Dersom du får en feilmelding om at vi ikke klarte å finne din BankID, har vi sannsynligvis feil kontaktinformasjon registrert. I mobilbanken kan du oppdatere dette under "Profil".
  • Hvis du har tastet feil passord for mange ganger kan du bruke vår selvbetjeningsløsning for glemt passord - gå til Glemt BankID passord.Åpnes i nytt vindu
  • Dersom din BankID er sperret av andre årsaker eller du har behov for hjelp til å sperre BankID, hjelper vi deg på chat eller telefon 232 06001. 
BankID er personlig

Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter, offentlig myndighet eller andre som sier at de trenger den. BankID er personlig og offentlig myndighet, banker og andre anerkjente selskaper vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som PIN-koden til kodebrikken din.

BankID policy og avtalevilkår

TSPS står for The Trust Service Provider Statement og beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbruker for BankIDÅpnes i nytt vindu og BankID på mobilÅpnes i nytt vindu.

Her kan du lese mer og se relevante avtalevilkår (PDS) for BankIDÅpnes i nytt vindu og BankID på mobilÅpnes i nytt vindu.

Nordea Koder

Kom i gang med Nordea Koder-appen for BankID

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Koder-appen for BankID

Kom i gang med Nordea Koder-appen for Basistjenesten

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Koder-appen for Basistjenesten

Identifisere med Nordea Koder første gang

Nordea Koder må ha vært i bruk en gang, det vil si aktiveres, før den legger seg som et alternativ. Hvis du ikke ser Nordea Koder som et alternativ under identifiseringen, trykker du på «annen BankID». Da kan du bytte til Nordea Koder. Valget ditt huskes til neste gang du logger på.

Legge til TouchID

Etter at du har laget PIN-kode kan du gå til «Innstillinger» og velge TouchID. Da brukes det fingeravtrykket du allerede har lagt inn på telefonen.

Komme tilbake til nettstedet jeg var på

Du må manuelt bytte tilbake til nettstedet eller appen du var på. Så snart Nordea Koder har godkjent påloggingen, kan du trygt lukke Nordea Koder og fortsette identifiseringen med personlig passord.

Ved bruk av både Nettbank Privat og Nettbank Bedrift

Nordea Koder og BankID på mobil kan benyttes av alle brukere som har tilgang til Nettbank Bedrift. Ved innlogging identifiserer du deg med personlig BankID eller Nordea Koder, på samme måte som ved innlogging i Nettbank Privat.

BankID på mobil

Kom i gang med BankID på mobil

Se hvordan du kommer i gang med BankID på mobil

Vi anbefaler at du tar i bruk Nordea Koder-appen for innlogging - se Kom i gang med Nordea Koder

Bytte av SIM-kort, abonnement eller mobiltelefon

Når du bytter SIM-kort eller mobilabonnement må du slette eksisterende avtale om BankID på mobil og opprette avtale på nytt. Vi anbefaler også at du gjør dette ved ny mobiltelefon.

Gjør følgende: Logg inn i nettbanken og gå til fanen Innstillinger -> BankID -> Slett gammel BankID-avtale -> Sett opp BankID på nytt.

Kodebrikke

Slik bruker du kodebrikken for BankID

Se hvordan du bruker kodebrikken for BankID

Mistet kodebrikken for BankID, eller den har sluttet å virke

Vi anbefaler at du tar i bruk vår digitale kodebrikke Nordea Koder-appen for BankID. Da har du alltid kodebrikken med deg på mobilen og du slipper å finne frem den fysiske kodebrikken for BankID.

Se hvordan du kommer i gang med Nordea Koder-appen for BankID

Pris for BankID-kodebrikke

For å kunne opprettholde tilbudet om fysisk kodebrikke for BankID til kunder som trenger det, har vi valgt å ta betalt for kodebrikken. Beløpet dekker noen av våre kostnader knyttet til innkjøp og distribusjon av kodebrikkene. Hvis du har mulighet anbefaler vi at du tar i bruk vår digitale kodebrikke Nordea Koder-app som er gratis. Kunder uten smarttelefon, samt svaksynte og blinde får fortsatt kodebrikken for BankID kostnadsfritt.

Fant du ikke svar på det du lurte på?

Vi kan hjelpe deg på chat.

Start chat Åpnes i nytt vindu

Trenger du hjelp?

Kontakt oss

Telefon: 232 06001 (Fra utlandet + 47 232 06001)