Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat

Finn hjelp om BankID og Nordea Koder

Spørsmål og svar om BankID og Nordea Koder

Glemt passord for BankID

Du kan enkelt bestille nytt passord i påloggingsbildet for nettbank eller i mobilbanken.

  • Gå til Logg inn for Nettbank Privat eller åpne mobilbanken
  • Velg logg inn med BankID og trykk på "Glemt BankID-passordet?"
Bytte av SIM-kort

Når du bytter SIM-kort på mobilen må du slette eksisterende avtale om BankID på mobil og opprette avtale på nytt.

Gjør følgende: Logg inn i nettbanken og gå til fanen Innstillinger -> BankID -> Slett gammel BankID-avtale -> Sett opp BankID på nytt.

Bestille BankID

For deg som er 15-17 år:

BankID får du når du bestiller nettbank hos oss. Du trenger BankID for å kunne bruke nettbank, mobilbank, Vipps og til mange andre ting du gjør på nettet, som å søke på videregående skole. Bestill nettbank og BankID.

For deg som er over 18 år:

Kontakt oss på 232 06001 for bestilling av BankID eller les mer om BankID.

BID-feilkoder

BID 2031, 2032, 2033, 2034, 20a1, 20b0, 20b1 
Disse feilkodene betyr vanligvis kommunikasjonsfeil og skyldes dårlig eller ustabil internettforbindelse. Vi anbefaler derfor at du gjør følgende: 

  1. Lukk alle nettlesere og forsøk på nytt
  2. Slå av datamaskin/nettbrett/mobil og forsøk på nytt
  3. Slå av strømmen på modem/ruter og forsøk på nytt
  4. Oppdatere/bytte nettleser.

Får du fortsatt slike feilkoder bør du ta kontakt med din nettleverandør.

BID 1439

Feilkoden skyldes vanligvis at man har tastet feil engangskode for mange ganger. Kontakt kundeservice på chat via Mobilbank-appen/Nettbanken eller ring oss på telefon 232 06001.

BID 5007

Feilkoden betyr at du ikke har en aktiv nettbankavtale. Kontakt kundeservice på chat via nordea.no eller ring oss på telefon 232 06001 for å få avtale på plass. 

BID 14a5

Feilkoden betyr at det har skjedd en kommunikasjonsfeil. Ved første pålogging med Nordea Koder - vent litt og forsøk på nytt.

BID c161

Feilkoden betyr feil inntasting eller at det ikke finnes avtale om BankID på mobil.

 

Pris for BankID-kodebrikke

For å kunne opprettholde tilbudet om fysisk kodebrikke for BankID til kunder som trenger det, har vi valgt å ta betalt for kodebrikken. Beløpet dekker noen av våre kostnader knyttet til innkjøp og distribusjon av kodebrikkene. Hvis du har mulighet anbefaler vi at du tar i bruk vår digitale kodebrikke Nordea Koder-app som er gratis. Kunder uten smarttelefon, samt svaksynte og blinde får fortsatt kodebrikken for BankID kostnadsfritt.

BankID er personlig

Oppgi aldri PIN-koden eller sikkerhetskode fra kodebrikken til venner, familie, kollegaer, bedrifter, offentlig myndighet eller andre som sier at de trenger den. BankID er personlig og offentlig myndighet, banker og andre anerkjente selskaper vil aldri be deg om å oppgi personlige opplysninger som PIN-koden til kodebrikken din.

Fant du ikke det du lette etter?

Spør Nova - vår digitale medarbeider, hun hjelper deg med enkle bankspørsmål.

Spør Nova