– Jeg tror veldig mange undervurderer hvor stor nytte man faktisk kan ha av å bare sparre litt med banken sin av og til.

Det sier Stine Wang Fallang. Hun jobber som rådgiver i Nordea og opplever for tiden økt pågang av kunder som er bekymret for hvordan usikkerheten i Norge og verden for øvrig skal gå utover deres personlige økonomi.

– Vi ser helt klart at flere har behov for rådgivning nå enn tidligere. Spesielt temaer som boliglån og sparing er det mange som har spørsmål rundt. Mange er rett og slett usikre på hva de bør gjøre, sier hun.

Mens stadig flere banker går over til heldigitale løsninger – der kunden helst skal klare seg selv og kun få hjelp av en chatfunksjon ved behov for assistanse – beveger Nordea seg i motsatt retning. Som Nordens største bank er de opptatt av at den store kundemassen deres ikke skal føle seg som et tall i et system, men at menneskene bak kundeforholdet faktisk blir hørt og ivaretatt.

– Jeg er veldig stolt av å kunne si at jeg jobber i en bank som virkelig vil kundens beste. Nå skal det sies at jeg tror de aller fleste bankansatte i Norge ønsker kundene sine det beste, men den gode rådgivningen vi tilbyr, er det ikke så mange andre som har, sier hun.

– Banken skal være en trygg havn i usikre tider

Økte renter, dyrere drivstoff, dyrere mat og dyrere strøm. I tillegg er det krig i Europa, råvare- og energimangel og store svingninger på verdens børser. Det er ikke småtteri man skal måtte bekymre seg for om dagen, og det å ta en avgjørelse for hvordan man best forvalter pengene sine oppleves av mange nå som spesielt utfordrende.

– I usikre tider er det lett å bli nervøs og stresset og ta uoverveide beslutninger. Det er kanskje da behovet for å snakke med en rådgiver i banken er aller størst. I mange av disse tilfellene opplever jeg at de vi snakker med ender med å ikke foreta seg noe likevel, fordi de rett og slett bare trengte å få litt oversikt og få roet seg ned, sier Stine.

Stine mener folk flest fint klarer å styre privatøkonomien sin selv, men at det er fint å ha en sparringspartner tilgjengelig når behovet oppstår.

– Det er kompetansen og oversikten vi sitter på som kundene våre har mest behov for. Banken skal være en trygg havn i både sikre og usikre tider, sier hun.

Stine Wang Fallang

Stine Wang Fallang er autorisert finansiell rådgiver og jobber til daglig som rådgiver for Nordeas premium-kunder.

Bekymret for økonomisk uro? Her er Stines fem tips for å ligge i forkant av usikre tider:

  1. Ta en gjennomgang av økonomien din. Tips! I mobilbanken til Nordea får du en rask og enkel oversikt over inntektene og utgiftene dine.
  2. Vurder om det finnes utgifter du kan redusere. Tips! Sett opp et budsjett du kan følge. Klikk her for å lese mer om hvordan du setter opp et godt budsjett.
  3. Vurder boliglån med fastrente hvis du har behov for forutsigbarhet.
  4. Samle lånene dine. Har du flere smålån og kredittkortgjeld, kan det lønne seg å samle det i ett forbrukslån.
  5. Spar opp en buffer for å være forberedt på tidene som kommer. Tips! Du får ekstra god rente på BufferSpar og Sparekonto Ekstra.

Det finnes sjelden ett svar

I møte med moderne «robotbanker» er det typisk én ting mange ergrer seg over: mangelen på fleksibilitet.

– Utfordring med disse bankene er jo at de gjerne har én løsning å tilby – uavhengig av situasjonen du står i. Men verden er gjerne ikke så sort-hvitt. Er du en ung student som prøver å spare opp nok egenkapital til å kjøpe din første bolig, har du behov for helt andre råd og produkter enn en etablert familie som vurderer om de har råd til å kjøpe bil nummer to eller ikke, sier Stine.

Hun trekker frem et eksempel på en vanlig situasjon der tilgangen på en personlig rådgiver er gull verdt:

– Se for deg at du har tatt opp et mellomfinansieringslån, og sitter med tre lån på én gang. Så opplever du at du ikke får solgt den forrige boligen din. Vil du ikke da ha tilgang på en rådgiver som kan lose deg trygt gjennom den ubehagelige perioden?

Avslutningsvis kommer Stine med ett siste råd til alle de som allerede er kunde av en bank som tilbyr personlig rådgivning, men som ikke er flinke nok til å utnytte fordelene dette gir:

– Bruk oss! Fortell oss om livssituasjonen din, utfordringer du står overfor og endringer som skjer i livet ditt. På den måten får vi skreddersydd rådene vi gir etter akkurat ditt behov. Kundene bruker oss ikke nok.

Stine utsikt

– Husk at banken faktisk vil ditt beste. Snakk med oss om situasjonen din.

Stine Wang Fallang, rådgiver i Nordea