Bytt bank til Nordea

Når du skal bytte bank til oss, kan du velge om du vil ordne alt enkelt selv eller be oss om hjelp til å avslutte kundeforholdet ditt i nåværende bank. Da flyttes betalingsavtaler over automatisk, kontoer avsluttes og penger overføres.

Her forklarer vi hvordan du går frem for å bytte bank til oss.

1. Når du skal bytte bank selv

Slik bytter du bank selv

For å gjøre det enkelt for deg har vi laget en steg for steg guide som forklarer rekkefølgen på hvordan du går frem.

1. Dette bør være på plass først

  • Har du boliglån eller annen gjeld i din nåværende bank må det være innfridd med nytt lån hos oss. Søk om boliglån     
  • Dersom lånet innvilges, registrer deg som kunde med brukskonto og bankkort - benytt din BankID fra nåværende bank.   

Når dette er på plass kan du gå videre til neste steg. 

2. Flytt lønnskontoen og oppdater betalingsinformasjonen

  • Finn ditt kontonummer i nettbanken eller appen for å flytte lønnen. Deretter gi beskjed til arbeidsgiver, NAV eller andre om det nye kontonummeret ditt i Nordea. 
  • Husk å oppdatere Apper og nettjenester du bruker med ny betalingsinformasjon.

3. Opprett banktjenester og aktiver BankID 

  • Logg deg inn i nettbanken vår med din nåværende BankID og bestill de tjenestene du trenger. 
  • Når du blir kunde får du nettbank automatisk. Nettbankavtalen gir deg også tilgang til mobilbank - last ned mobilbanken
  • Opprett BankID-avtale hos oss før du avslutter kundeforholdet i nåværende bank. Det gjør du ved å kontakte kundeservice på 232 06001. For å få BankID aksepteres kun pass og norsk nasjonalt ID-kort som legitimasjon.  
  • e-Faktura: eksisterende e-Faktura vil automatisk dukke opp i nettbanken hos oss.
    Avtalegiro: du må gjøre endringer selv, vi anbefaler at du følger disse stegene:
    1). Logg inn i nettbanken til din nåværende bank.
    2). Endre dato på Avtalegiroer som ligger til forfall, slik at de blir betalt med en gang.
    3). Når alle Avtalegiroer er betalt, sletter du avtalene.
    4). Neste faktura vil du motta som vanlig regning, enten i posten eller som e-Faktura.
    5). Når du bekrefter denne i vår nettbank, får du mulighet til å aktivere ny Avtalegiro.
    Merk: For Avtalegiro anbefales det å sette beløpsgrensen høyere enn det avtalte beløpet for å sikre at betalingen ikke blir avvist og at det gir rom for mulige fremtidige endringer.

4. Overfør innskudd

  • Overfør innskudd fra nåværende bank til dine nye kontoer hos oss.
  • Har du BSU-konto, kan du flytte den til oss ved å fylle ut skjema. Flytt BSU til oss
  • Har du Aksjesparekonto (ASK), må du først opprette ASK i nettbanken. Deretter fyller du ut flytt ASK-skjema - les mer om flytting av ASK

2. Når du vil at vi skal hjelpe deg med bankbytte
Ny finansavtalelov - viktig informasjon om avtaledokumenter

Slik bytter du bank selv

For å gjøre det enkelt for deg har vi laget en steg for steg guide som forklarer rekkefølgen på hvordan du går frem.

1. Dette bør være på plass først

  • Har du boliglån eller annen gjeld i din nåværende bank må det være innfridd med nytt lån hos oss. Søk om boliglån     
  • Dersom lånet innvilges, registrer deg som kunde med brukskonto og bankkort - benytt din BankID fra nåværende bank.   

Når dette er på plass kan du gå videre til neste steg. 

2. Flytt lønnskontoen og oppdater betalingsinformasjonen

  • Finn ditt kontonummer i nettbanken eller appen for å flytte lønnen. Deretter gi beskjed til arbeidsgiver, NAV eller andre om det nye kontonummeret ditt i Nordea. 
  • Husk å oppdatere Apper og nettjenester du bruker med ny betalingsinformasjon.

3. Opprett banktjenester og aktiver BankID 

  • Logg deg inn i nettbanken vår med din nåværende BankID og bestill de tjenestene du trenger. 
  • Når du blir kunde får du nettbank automatisk. Nettbankavtalen gir deg også tilgang til mobilbank - last ned mobilbanken
  • Opprett BankID-avtale hos oss før du avslutter kundeforholdet i nåværende bank. Det gjør du ved å kontakte kundeservice på 232 06001. For å få BankID aksepteres kun pass og norsk nasjonalt ID-kort som legitimasjon.  
  • e-Faktura: eksisterende e-Faktura vil automatisk dukke opp i nettbanken hos oss.
    Avtalegiro: du må gjøre endringer selv, vi anbefaler at du følger disse stegene:
    1). Logg inn i nettbanken til din nåværende bank.
    2). Endre dato på Avtalegiroer som ligger til forfall, slik at de blir betalt med en gang.
    3). Når alle Avtalegiroer er betalt, sletter du avtalene.
    4). Neste faktura vil du motta som vanlig regning, enten i posten eller som e-Faktura.
    5). Når du bekrefter denne i vår nettbank, får du mulighet til å aktivere ny Avtalegiro.
    Merk: For Avtalegiro anbefales det å sette beløpsgrensen høyere enn det avtalte beløpet for å sikre at betalingen ikke blir avvist og at det gir rom for mulige fremtidige endringer.

4. Overfør innskudd

  • Overfør innskudd fra nåværende bank til dine nye kontoer hos oss.
  • Har du BSU-konto, kan du flytte den til oss ved å fylle ut skjema. Flytt BSU til oss
  • Har du Aksjesparekonto (ASK), må du først opprette ASK i nettbanken. Deretter fyller du ut flytt ASK-skjema - les mer om flytting av ASK

Slik hjelper vi deg med å bytte bank til oss

Ved å følge disse stegene hjelper vi deg med å flytte over bankforholdet ditt til oss i Nordea.

1. Dette bør være på plass først

  • Har du boliglån eller annen gjeld i din nåværende bank må det være innfridd med nytt lån hos oss før du gir oss fullmakt til å gjøre bankbytte. Start derfor med å søke om boliglån.     
  • Dersom lånet innvilges, registrer deg som kunde med brukskonto og bankkort - benytt din BankID fra nåværende bank.     

Når dette er på plass kan du gå videre til neste steg. 

2. Opprett banktjenester og aktiver BankID 

  • Logg deg inn i nettbanken vår med din nåværende BankID og bestill de tjenestene du trenger. 
  • Du får nettbank automatisk når du blir kunde. Nettbankavtalen gir deg også tilgang til mobilbank - last ned mobilbanken
  • Opprett BankID-avtale hos oss før du avslutter kundeforholdet i nåværende bank. Det gjør du ved å kontakte kundeservice på 232 06001. For utstedelse av BankID aksepteres kun pass og norsk nasjonalt ID-kort som legitimasjon. 
  • e-Faktura og regninger: Har du regninger til forfall i nåværende bank, må de slettes og registreres på nytt hos oss. 

3. Gi oss fullmakt 

  • Når du har mottatt bankkort og opprettet BankID fra oss, gir du oss fullmakt via bankbytte-skjema. Vi vil da kontakte din nåværende bank for å avslutte kundeforholdet og overføre pengene til kontoer hos oss.   
  • Har du Aksjesparekonto (ASK), må du først opprette Aksjesparekonto i nettbanken. Deretter fyller du ut flytt ASK-skjema - les mer om flytting av ASK

4. Opprette faste overførsler og betalinger

Når din tidligere bank har mottatt bankbytteskjemaet, kan du logge deg inn i nettbanken og opprette dine faste overførsler og betalinger. 

5. Husk å informere om nytt kontonummer

  • Arbeidsgiver, NAV eller andre må få beskjed om det nye kontonummeret i Nordea. 
  • Husk å oppdatere apper og nettjenester du bruker med ny  betalingsinformasjon.

Ny finansavtalelov

Den nye finansavtaleloven 2020 gjelder fra 1. januar 2023. Ettersom endelige regler var klare kort tid før 1. januar 2023, er dessverre ikke alle avtaler/skjemaer klare. I noen tilfeller benyttes derfor eldre avtaler og skjemaer inntil de nye kommer på plass. Som kunde får du uansett de rettigheter som følger av den nye finansavtaleloven 2020.