Slik bytter du bank selv
For å gjøre det enkelt for deg har vi laget en steg for steg guide som forklarer rekkefølgen på hvordan du går frem.
1. Dette bør være på plass først
- Har du boliglån eller annen gjeld i din nåværende bank må det være innfridd med nytt lån hos oss. Søk om boliglån
- Dersom lånet innvilges, registrer deg som kunde med brukskonto og bankkort - benytt din BankID fra nåværende bank.
Når dette er på plass kan du gå videre til neste steg.
2. Flytt lønnskontoen og oppdater betalingsinformasjonen
- Finn ditt kontonummer i nettbanken eller appen for å flytte lønnen. Deretter gi beskjed til arbeidsgiver, NAV eller andre om det nye kontonummeret ditt i Nordea.
- Husk å oppdatere Apper og nettjenester du bruker med ny betalingsinformasjon.
3. Opprett banktjenester og aktiver BankID
- Logg deg inn i nettbanken vår med din nåværende BankID og bestill de tjenestene du trenger.
- Når du blir kunde får du nettbank automatisk. Nettbankavtalen gir deg også tilgang til mobilbank - last ned mobilbanken.
- Opprett BankID-avtale hos oss før du avslutter kundeforholdet i nåværende bank. Det gjør du ved å kontakte kundeservice på 232 06001. For å få BankID aksepteres kun pass og norsk nasjonalt ID-kort som legitimasjon.
- e-Faktura: eksisterende e-Faktura vil automatisk dukke opp i nettbanken hos oss.
Avtalegiro: du må gjøre endringer selv, vi anbefaler at du følger disse stegene:
1). Logg inn i nettbanken til din nåværende bank.
2). Endre dato på Avtalegiroer som ligger til forfall, slik at de blir betalt med en gang.
3). Når alle Avtalegiroer er betalt, sletter du avtalene.
4). Neste faktura vil du motta som vanlig regning, enten i posten eller som e-Faktura.
5). Når du bekrefter denne i vår nettbank, får du mulighet til å aktivere ny Avtalegiro.
Merk: For Avtalegiro anbefales det å sette beløpsgrensen høyere enn det avtalte beløpet for å sikre at betalingen ikke blir avvist og at det gir rom for mulige fremtidige endringer.
4. Overfør innskudd
- Overfør innskudd fra nåværende bank til dine nye kontoer hos oss.
- Har du BSU-konto, kan du flytte den til oss ved å fylle ut skjema. Flytt BSU til oss
- Har du Aksjesparekonto (ASK), må du først opprette ASK i nettbanken. Deretter fyller du ut flytt ASK-skjema - les mer om flytting av ASK