- BankID flyttes fra Danske Bank til Nordea
Har du BankID-avtalen din i Danske Bank, vil denne flyttes til oss i løpet av de neste månedene. Du vil få klar og tydelig beskjed før dette skjer - inntil da trenger du ikke foreta deg noen ting.
Dersom du har fått opp en melding i nett- eller mobilbanken om å gjennomføre bestilling av BankID, og det oppstår problemer, kan du ringe oss på 23 20 60 67 for å få hjelp.
- Jeg får innbetaling fra arbeidsgiver, NAV, pensjonsselskap eller andre fast til min konto i Danske Bank. Hva gjør jeg?
Alle betalinger til din gamle konto blir automatisk overført til den nye Nordea-kontoen din frem til slutten av mai. Disse er merket i transaksjonsoversikten/kontoutskriften din som "Omdirigert transaksjon". Innbetalinger etter dette vil bli returnert til avsender.
Husk å gi det nye kontonummeret til alle du mottar penger fra slik at lønn, pensjon, skattepenger, studielån eller trygd kommer frem til riktig konto. Du finner ditt nye kontonummer i nett- og mobilbanken under Oversikt, eller på bankkortet du har mottatt fra Nordea.
NB! Det kan ta opp til en virkedag før pengene er på kontoen din hos oss.
- Jeg vil avslutte konto, kort eller hele kundeforholdet, hva gjør jeg?
- For å avslutte konto går du inn på kontoen i nett- eller mobilbanken og velger "Avslutt konto".
- For å avslutte kort bruker du dette skjemaet:
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/slik-gjor-du/avslutte-kort.htmlÅpnes i nytt vindu
- For å avslutte hele kundeforholdet ditt bruker du dette skjemaet:
https://www.nordea.no/privat/kundeservice/slik-gjor-du/avslutte-kundeforhold.htmlÅpnes i nytt vindu
- Fikk jeg med meg transaksjonshistorikken min fra Danske Bank når jeg flyttet til Nordea?
Du fikk ikke med deg transaksjonshistorikken fra Danske Bank, men denne kan du inntil videre se i Danske Bank sin nettbank eller e-boks hvis du har aktivert den. I Nordea ser du selvsagt historikken fra den dagen du ble kunde hos oss.
- Se eller endre faste betalinger og faste overførsler
Du vil finne alle faste betalinger og faste overførsler mellom egne kontoer under Kommende i Betalingsoversikten. Det er også her du endrer eller sletter betalingen/overførselen.
Faste overførsler mellom egne kontoer ligger nå som en fast betaling og det vil derfor ta litt lenger tid før pengene kommer inn på konto. Vil du endre til umiddelbar overføring, kan du først slette den faste betalingen, og så sette opp ny fast overførsel.
- Hvordan overfører jeg fra brukskonto til kredittkortet mitt?
Kredittkortet hos oss er ikke tilknyttet egen konto slik det var i Danske Bank. Men det er like enkelt å betale inn på kredittkortet. Slik gjør du:
- Mobilbank: Trykk inn på kredittkortet ditt og deretter «Overføring» og «Betal tilbake». Legg inn ønsket beløp og bekreft betalingen.
- Nettbank: Trykk inn på kredittkortet ditt og deretter «Betal tilbake». Legg inn ønsket beløp og bekreft betalingen.
- Når får jeg faktura for kredittkort i Nordea?
Du fikk en faktura fra oss den 20. november der du ser saldo som ble overført fra kortet ditt i Danske Bank og transaksjonene som har blitt gjort etter at saldoen ble overført til oss. Det står på fakturaen din «Transfer from Danske Bank Account (Ditt kontonummer)» og ved siden av vil du se saldo som ble overført.
Du har også fått eller vil få en kredittkortfaktura fra Danske Bank på 0 Kroner. Du trenger ikke betale den. Den er kun for å gi deg oversikt over hva som har blitt overført til Nordea og transaksjonene gjort mellom siste faktura fra Danske Bank og overføringen til Nordea.
- Må jeg oppdatere Vipps og andre apper?
Ja, det må du gjøre selv ettersom du har fått nytt konto- og kortnummer hos oss. Husk å slette dine gamle Danske Bank-kort og Danske Bank-konto. Dine nye konto- og kortnumre finner du i nettbanken under "Oversikt", og under "Konto og kort" i mobilbanken.
Oppdater i Vipps ved å trykke på "Profil"-ikonet nederst i høyre hjørne av Vipps-appen. Velg "Kontoer og kort".
Du må også hake av for mottakerkonto, hvis ikke kan du oppleve å få avviste betalinger i Vipps. NB: Husk å velge ny konto når du skal Vippse.
- Virker BankID-en min nå som jeg har flyttet til Nordea?
BankID-en din fungerer som normalt etter at du nå har blitt Nordea-kunde. Etterhvert må du bestille ny BankID fra Nordea. Du vil få en melding i Nordeas nett- og mobilbank når det er på tide å bestille. Inntil da trenger du ikke å gjøre noe.
- Jeg og/eller barnet har ikke BankID og må bestille ny, hva gjør jeg?
Har du ikke BankID fra Danske Bank, må du kontakte oss på chat eller telefon for å bestille ny.
Husk at du må ha følgende for å kunne bestille BankID:
- Norsk fødselsnummer og folkeregistrert adresse
- Gyldig pass med signatur eller norsk nasjonalt ID-kort
- Fylt 13 år
Har du BankID fra Danske Bank, kan du fortsette å bruke den. Etterhvert må du bestille ny når du får melding fra oss.