Et spesielt godt førsteinntrykk

Trine Svendsen (41) er utdannet sivilingeniør, men videreutdannet seg til lærer da hun skjønte at det var ute blant ungdom i klasserommet hun trivdes best. Som en engasjert dame med tydelig meninger er hun klar på én ting når vi snakker sammen:

– Jeg er en bevisst forbruker, og det er ikke slik at jeg er ukritisk frelst selv om jeg har hatt en veldig god opplevelse så langt. Kan jeg spare penger på å bytte bank, så gjør jeg det. Så banken må holde meg fornøyd, sier Trine.

Trine var en av nesten 240.000 kunder som valgte å bli med over til Nordea da Danske Bank ikke lenger skulle ha et tilbud til personkunder.

– Jeg bestemte meg for å bytte over litt før alle andre, siden jeg trengte et billån og ikke kunne få dette hos den gamle banken i påvente av overgangen. Følte meg nesten litt som et gissel uten så mye handlefrihet, sier Trine med et glimt i øyet.

– Så derfor tok jeg kontakt med Nordea direkte og ble møtt av rådgiveren Marie Mellingsæter, som effektivt fikset det jeg trengte, så jeg fikk kjøpt bil.

Trine forteller om et spesielt godt førsteinntrykk av banken.

– Slik som Marie hjalp meg, så følte jeg at jeg var hennes eneste kunde, forteller Trine.

Når Marie får høre hva Trine sier, svarer hun at selv om det var vi som valgte å overta kundene fra Danske Bank, er det jo opp til Trine og de andre kundene å fortsette og velge oss.

– Det er vi veldig ydmyke på, sier Marie, som legger til at hun synes det er stas når kunder gir slike tilbakemeldinger til henne.

Trine og Marie 2

Hos Nordea får du personlig rådgivning

Nordea vet at ingen mennesker er like. Derfor får du også din egen personlige rådgiver, som skreddersyr samtalene etter dine behov og økonomiske situasjon. 

  • Spesialiserte rådgivere som er tett på og opptatt av å finne gode løsninger for akkurat deg. 
  • Full gjennomgang av økonomi, lån, kort og kreditt. 
  • Skreddersydde råd og personlig oppfølging for å optimalisere din økonomi. 

Skryter av rådgiver

Trine fortsetter å skryte av Marie, som også har fulgt henne opp når Trine har trengt det, og legger til at hun faktisk har en annen «offisiell» personlig rådgiver som er tildelt henne fra banken, men at Marie likevel mer enn gjerne hjelper henne hvis hun tar kontakt direkte.

– Jeg vet jo at Marie har andre kunder altså, ler Trine. – Men så husker hun små ting som at jeg driver med islandshester og spør hvordan det går med denne bilen. Små ting som gjør at jeg føler meg sett. Kanskje hun har et notat, hva vet jeg, men det funker!

– Vi liker jo tross alt veldig godt å gi råd og dele av ekspertisen vår i Nordea, så det skulle vel egentlig bare mangle, sier Marie. – Hvis det er ting vi kan gjøre for å forenkle folks hverdag, så gjør vi jo det. Så vil jeg legge til at jeg både er oppriktig interessert i både mennesker og hester og andre dyr, humrer Marie når hun blir spurt om hun noterer seg små ting ved alle kundene.

Trine og Marie

Bedre rente enn gjennom fagforbundet

Selv om Trine fryktet at overgangen skulle bli tung og knotete med bytte av kort og kontonummer, gikk alt «smooth», som hun sier. Men det var ikke gitt at hun skulle bytte bank i utgangspunktet.

– Jeg må innrømme at tungen på vektskålen for min del til syvende og sist var at Nordea matchet den gode boliglånsrenten jeg hadde fra før som medlem av fagforbundet Tekna (Akademikerne). Sjekket først med banken som hadde tatt over avtalen med Akademikerne, som jeg hadde avtale gjennom tidligere, men heller ikke de kunne matche tilbudet fra Nordea. Så da ble valget ganske enkelt.

– Det overrasket meg litt for, jeg har alltid hørt at det er gjennom fagforbundene du får de beste avtalene, sier Trine, som selv om hun nå har byttet til læreryrket, fortsatt har en sterk identitet som sivilingeniør.

90 prosent mobil som dagligbank

Når Trine ikke ringer Marie eller får hjelp av de andre rådgiverne, bruker hun mobilbanken.

– Jeg klarer meg jo stort sett selv altså, smiler Trine. – Jeg bruker vel mobilbanken 90 prosent av gangene jeg er i kontakt med banken. Men så er jeg jo en klassisk «millennial», så hvis det er store ting jeg skal gjøre som innebærer beløp over 100.000 kr, så må jeg inn i nettbanken. Det føles tryggest.

– Så vil jeg jo legge til at jeg har fått brukt banken overraskende mye allerede, men det beste er jo hvis jeg ikke trenger å bruke banken så ofte, for da har man jo fått de rådene man trenger. Nå har jeg fått snakke med en spare- og pensjonsekspert og hatt gode samtaler med Marie, så nå holder det nok for en god stund.

– Jeg begynte jo selvsagt med pensjonssparing i fond nå som børsene går opp og ned i takt med den verste uroen med Trump og handelskrig, men fått råd om å ikke se så mye på den sparingen i mobilbanken akkurat nå og bare sitte stille i båten. Og akkurat det rådet akter jeg å følge.

Marie legger til at det er akkurat det hun mener er så fint med en bank som Nordea – at det er en bank som er så stor at den er heldigital, at du kan løse det aller meste selv, men at banken tilbyr personlig rådgivning år du har behov for det. Og at hvis trenger du råd ansikt til ansikt, kan du til og med ta kontakt via mobilbanken.

– Det er jo sånn vi vil at det skal være, sier Marie. – Hverdagen din skal flyte så godt gjennom mobilbanken at du egentlig ikke trenger tenke så mye på banken eller oss utenom de litt større avgjørelsene.

– Ja, for det er ikke sånn at jeg higer etter å snakke med dere hele tiden, selv om det er hyggelige møter, ler Trine.