Veldig enige om å bli med

– Jeg er vel det du kaller en «erketrønder». Rosenborg-tilhenger med sesongkort i 27 år og fast plass ved siden av faren min på Lerkendal. Vært med på opp- og nedturer, forteller den erfarne coachen Kolbjørn Nordvik (56).

I fjor høst byttet Kolbjørn bank til Nordea etter at Danske Bank ikke lenger skulle ha et tilbud til personkunder. Spesielt i Trøndelag var det mange kunder som valgte å bli med over til Nordea.

– Jeg har jobbet mye med service, så jeg er vel over gjennomsnittet interessert i og nøye med brukeropplevelsen. Jeg trener folk på konstruktive tilbakemeldinger, så jeg kan si fra, og jeg var spent på hvor tydelig jeg kom til å måtte være da jeg byttet bank litt «ufrivillig» nå, humrer Kolbjørn, som har bakgrunn fra alt fra lederutvikling til læreryrket.

– Kona og jeg stilte jo oss selv spørsmålet om vi skulle benytte anledningen til å være med over til Nordea eller se oss om etter en annen bank. Nå ville jo vært et godt tidspunkt. Hun er litt mer nøktern og logisk enn meg som ofte blir veldig fort begeistret, men her var vi for en gangs skyld veldig enige om å bli med.

– Trondheim er like stort som en ert, så jeg kjenner jo litt folk fra banken og visste litt om kulturen, og at de står for det de sier utad. Men som kunde som skulle flytte over alt, så var det først og fremst det at alt det praktiske gikk så bra.

Med over 240.000 kunder som skulle flyttes over, var det naturlig nok knyttet litt spenning til om alt ville gå smertefritt.

– Alt gikk av seg selv, vi fikk god info og var trygge i hele prosessen. Vi var forberedt at det kom til å være mye å sette seg inn i, som jo ikke er det du helst vil bruke fritiden din på, men det var faktisk bare å lene seg tilbake.


Kolbjørn med kaffe

Hos Nordea får du personlig rådgivning

Nordea vet at ingen mennesker er like. Derfor får du også din egen personlige rådgiver, som skreddersyr samtalene etter dine behov og økonomiske situasjon. 

  • Spesialiserte rådgivere som er tett på og opptatt av å finne gode løsninger for akkurat deg. 
  • Full gjennomgang av økonomi, lån, kort og kreditt. 
  • Skreddersydde råd og personlig oppfølging for å optimalisere din økonomi. 

Tilbake til personlig rådgivning

Da Kolbjørn kom til Nordea, fikk han tilbake litt av det han hadde savnet fra forrige bank.

– Natt og dag-følelse å gå over til Nordea. Tilbake til personlig rådgivning og proaktiv oppfølgning. Bli kontaktet og pratet med. Det var det jeg hadde savnet etter at Danske bank tok over avtalen med Akademikerne, og jeg opplevde at de ble mer automatiske og mindre tilgjengelige. For meg virket det ikke som de var store nok til å ta over så mange kunder.

– Det å få snakket med noen som setter seg ned og tar den praten, er slik vi liker det. Noen liker å fikse alt selv, men vi liker også å kunne se et menneske inn i øynene når vi har behov for råd.

– Vi er litt sånn skippertaksmennesker når det kommer til å sette oss ned med sparing, og da er det deilig med en bank som liker å gi gode råd som er til det beste for verdiene våre, slik at vi slipper bruke for mye tid på det.

Som et gammel forhold som fikk nytt liv, er Kolbjørns beskrivelse av å bli gjenforent med sin tidligere rådgiver fra Danske Bank, som også var med på flyttelasset.

– Jeg merker jo at han også er glad for å gjøre det han er best på igjen, by på seg selv og snakke mer med oss kunder. Så må jeg også få skryte av hvor god Tor Åge på å møte oss på riktig nivå. Når jeg er hos tannlegen eller bilmekanikeren, der jeg ikke kan noen ting, vil jeg bli snakket til slik at jeg forstår det. Det er også slik jeg blir møtt i Nordea.

Superenkelt å ordne ting selv

Selv om Nordea er lett gjenkjennelig i det lokale bybildet i Trondheim med sin sentrale plassering på torget som har vært hjemmet til mange trønderske kunder siden 1949, så er Nordea også Nordens største bank med alt det innebærer av ekspertise og kraft i utviklingen av digitale løsninger.

– Jeg er jo opptatt av å bruke minst mulig tid på dette. Så jeg er glad for at kvaliteten på mobilløsninger er mye mer oversiktlig enn jeg er vant til, sier Kolbjørn, som også har jobbet mye med IT. – Godt brukergrensesnitt og superenkle funksjoner for konto eller bestilling av kort eller annet du trenger å få fikset selv for å forenkle hverdagen din.

– For oss er jo bank slik at når du trenger den, skal det være ordentlig og trygt, og når du ikke trenger banken, så skal du slippe å tenke på den og kunne fikse ting selv.

Kolbjørn smiler

Får tårer i servicehjertet

Som en viktig del av å bli kjent med nye kunder og skape gode opplevelser sammen arrangerte Nordea et åpent hus på HAVET Arena tidligere i år. Her fikk deltagerne gode råd direkte fra rådgivere og eksperter, et solid faglig innhold fra scenen og ikke minst en intimkonsert med artisten Arif.

– Det at folk gjør seg den umaken å gjøre dette og tenker på hvordan kundene opplever dem, det verdsetter jeg. Her er det faktisk noen som sier «hadde det ikke vært kult å gjøre dette for kundene», sier Kolbjørn engasjert. – Så skjønner jeg jo at dere gjør dette for at vi skal være fornøyde. Der lykkes dere nok godt, for Trondheim er jo verdens største landsby, så dette tror jeg mange fikk med seg.

– Men det jeg legger merke til og synes er skikkelig kult å se, er at ansatte står der og er oppriktig stolte og ikke pisket ut, det er noe de faktisk har lyst til å gjøre. Også de ansatte jeg kjenner igjen fra Danske bank. Da får jeg tårer i servicehjertet mitt, smiler Kolbjørn.

– God info, lite ekstra jobb, og en følelse av å bli sett og at folk bryr seg. Når det er på plass, er jeg lykkelig som kunde. Kona er fornøyd, og hele familien er nå over med rubb og stubb, døtre og kone. Ikke hørt noe fra barna heller som skal tilsi at de er misfornøyde. Lykkelig kunder rett og slett, sier Kolbjørn.