Chat med oss Åpnes i nytt vindu Kundeservice Privat Ris og ros

Spørsmål og svar om mobilbanken

Hva lurer du på?

Hvordan får jeg den nye mobilbanken?

Du kan laste ned mobilbanken i App Store eller Google Play. Søk på Nordea Mobile Norge og last den ned. 

Kan jeg teste mobilbanken før jeg begynner å bruke den?

Ja, når du har lastet den ned kan du trykke på «Meny» og «Prøv appen i demomodus" for å komme inn på en demo. Der kan du teste den uten å bruke dine egne opplysninger. Husk å forsikre deg om at du har oppdatert til nyeste versjon av appen.

Kan jeg gjøre det samme i mobilbanken som i nettbanken?

Du kan gjøre veldig mye mer i mobilbanken nå enn tidligere. Du trenger fortsatt å bruke nettbanken til enkelte ting som for eksempel å administrere faste betalinger, opprette eFaktura, AvtaleGiro og ved utenlandsbetaling.

Hvordan logger jeg inn i mobilbanken?

Første gang du logger inn må du bruke Nordea Koder, BankID eller BankID på mobil. BankID på mobil er forhåndsvalgt. Hvis du ikke benytter BankID på mobil, velger du Bytt innloggingsmetode for å endre til BankID eller Nordea Koder. Deretter kan du sette opp og logge inn med en firesifret kode, fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. 

Hvorfor finner jeg ikke Nordea Mobile i App Store/Googe Play?

Det kan skyldes at mobilen din ikke er oppdatert til iOS 10 eller Android 5.0 som kreves for å ta i bruk den nye mobilbanken. Hvis telefonen din ikke støtter disse operativsystemene, kan du bruke nettbanken i nettleseren på mobilen.

Finnes mobilbanken på flere språk?

Ja, du kan velge mellom norsk og engelsk på både Android og iPhone. Språk angis under menyvalget "Mer" helt nederst på hjemsiden. Velg deretter Innstillinger og Språk.

Kan jeg kjøpe og selge fond i mobilbanken?

Ja, du kan kjøpe og selge fond og i tillegg får du god oversikt over utviklingen av investeringene dine. Du kan også, gjennom en link, åpne Nordea Investor der du kan kjøpe og selge andre investeringsprodukter.

Kan jeg se boliglån i mobilbanken?

Ja, du kan se boliglånet ditt med en visuell fremstilling av avdrag og renter. Neste avdrag vises også i Kommende betalinger. Dette gjelder ikke boligkreditt hvor renten beregnes siste dag før forfall.

Hvor kan jeg se og endre PIN-koden til kortene mine i mobilbanken?

Under Oversikt ser du alle kortene dine. Trykk på det aktuelle kortet og velg PIN-kode øverst i menyfeltet. PIN-koden kan ikke endres.

Hvordan gjøres straksbetalinger i mobilbanken?

Du må først krysse av for straksbetaling i nettbanken. Da vil betalinger gå ut fra din konto umiddelbart. Dette gjelder kun til andre kontoer i Nordea.  

Hvordan kan jeg overføre penger raskt i mobilbanken?

Den raskeste måten er å bruke snarveien Overfør. Dra-og-slipp er ikke tilgjengelig i den nye mobilbanken.

Hvordan kan jeg endre rekkefølgen på kontoene mine i mobilbanken?

På hjemsiden skroller du ned til bunnen og trykker på blyanten. Her kan du legge til og slette kontoer, kort og snarveier. Du kan også trekke og slippe kontoene slik at de blir liggende i den rekkefølgen du ønsker. 

Kan jeg logge inn med FaceID og TouchID på iPad?

Ja, du kan logge inn i mobilbanken med både FaceID og TouchID på iPad. 

Hvordan kan jeg endre navn på kort og kontoer i mobilbanken?

Du endrer navnene ved å trykke på kort eller konto og deretter på "blyanten".

Kan jeg opprette ny konto i mobilbanken?

Det er foreløpig ikke mulig å opprette konto i mobilbanken. Konto oppretter du i nettbanken.

Kan jeg gjøre faste betalinger og overføringer i mobilbanken?

Du kan kopiere kopiere, redigere og slette faste betalinger i mobilbanken. Følgende må foreløpig utføres i nettbanken:

  • Faste overføringer
  • Endring av månedlige faste oppdrag
  • Oppsett av faste oppdrag 
Kan jeg velge hvor kortet kan brukes?

Ja, både for kredittkort og bankkort kan du angi hvilke land og kontinent kortet skal kunne brukes i fysisk. Du kan også sperre kredittkort og bankkort for netthandel. 

Kan personer under 18 år bruke den nye mobilbanken?

Ja, med Nordea Koder appen som er Nordeas alternativ til BankID, kan unge under 18 år få en begrenset tilgang til mobilbanken. 

Er Basistjenesten tilgjengelig i mobilbanken?

Alle tidligere brukere av Basistjenesten får nå tilgang til en forenklet versjon av mobilbanken. For å få tilgang til mobilbanken kan du bruke Nordea Koder-appen til å logge inn og sette opp en firesifret kode og fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.

Er det mulig å foreta utenlandsbetalinger i mobilbanken?

Foreløpig er det ikke mulig å foreta utenlandsbetalinger i mobilbanken. Dette gjør du i nettbanken. 

Hvor finner jeg IBAN-nummeret mitt i mobilbanken?

IBAN-nummeret finner du under kontoopplysninger. Trykk på kontoen din og deretter på Kontoopplysninger. Der ser du et symbol som gjør det enkelt å kopiere nummeret hvis du skal sende eller dele det med noen.

Hvordan sperrer jeg kort jeg har mistet eller blitt frastjålet i mobilbanken?

Gå inn på kortet det gjelder og klikk på "Sikkerhet" øverst i menyfeltet. Du kan velge mellom midlertidig og permanent sperring. Ved permanent sperring blir det automatisk sendt ut nytt kort.

Hvor kan jeg gi tilbakemelding om den nye mobilbanken?

Det kan du gjøre direkte i appen via funksjonen Del tilbakemelding under "Kontakt". Her kan du gi vurderinger eller skrive kommentarer om dine opplevelser eller ønsker.