Om retten til innsyn

Du har rett til å få innsyn i personopplysningene vi har om deg. De fleste opplysningene, for eksempel konto- og korttransaksjoner, kontoutskrifter, lån og investeringer, har du alltid tilgang til i nettbanken og mobilbanken.

Logg inn i nettbanken

Vil du be om innsyn i personopplysningene dine?

Rett til innsyn

Du har rett til å få en kopi av personopplysningene dine med informasjon om hvordan vi behandler dem. De fleste opplysningene har du alltid tilgang til i nettbanken og mobilbanken. 

Vær oppmerksom på at Nordea kan være underlagt lover som hindrer oss i å utlevere alle opplysningene du har bedt om. En forespørsel om å bruke rettighetene knyttet til personopplysninger vil bli vurdert ut fra omstendighetene i hver enkelt situasjon. 

Du kan velge å be om innsyn i alminnelige personopplysninger, ytterligere personopplysninger eller personopplysninger knyttet til selskapene du er involvert i.

Slik gjør du hvis du har nettbank

  1. Logg deg inn i nettbanken og fyll ut skjemaet Rett til å be om innsyn i personopplysninger

Du får svar i nettbanken og mobilbanken innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.

Hvis du ikke har nettbank

  1. Last ned og fyll ut skjemaet Rett til å be om innsyn i personopplysningerÅpnes i nytt vindu.
  2. Logg inn i Nordeas digitale postkasse Kontakt og meldingerÅpnes i nytt vindu.
  3. Legg til skjemaet som et vedlegg og send inn.

Du får svar i Nordeas digitale postkasse Kontakt og meldinger innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.

Ytterligere individuelle rettigheter

I tillegg til retten til innsyn, har du flere andre rettigheter knyttet til personopplysningene vi behandler om deg.

Forespørsler om å utøve rettighetene dine blir behandlet og vurdert ut fra omstendighetene i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom på at vi må beholde og bruke dine opplysninger når det er nødvendig for å oppfylle juridiske forpliktelser, løse tvister og oppfylle avtalene våre.

Rett til sletting

Du har rett til å be om at personopplysningene dine blir slettet når: 

  • personopplysningene ikke lenger er nødvendige for formålene de ble samlet inn for
  • du trekker tilbake samtykket til behandlingen og det er ikke noe annet rettslig grunnlag for behandlingen
  • du protesterer mot behandlingen og det er ingen tungtveiende grunner til å fortsette behandlingen
  • du retter innsigelse mot behandling for direkte markedsføring 
  • behandlingen er ulovlig
  • sletting er nødvendig for å følge lovpålagte krav 
  • personopplysninger om mindreårige hvis de ble samlet inn gjennom digitale tjenester

Rett til dataportabilitet 

Du har rett til å motta en kopi av personopplysninger i et maskinlesbart format. Dette gjelder personopplysninger du har gitt oss, som behandles automatisert på grunnlag av samtykke eller oppfyllelse av avtale. 

Du kan selv laste ned dine kontobevegelser og transaksjoner i et maskinlesbart format (CVS (Excel)) i nettbanken. 

Hvis det er sikkert og teknisk mulig, kan vi sende opplysningene direkte til en annen behandlingsansvarlig.

Rett til å protestere mot behandling basert på berettiget interesse 

Du kan alltid protestere mot behandling av personopplysninger om deg hvis behandlingen er basert på Nordeas berettigede interesse, inkludert direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring. 

Rett til å trekke tilbake samtykke

Du kan alltid trekke tilbake samtykkene du har gitt til behandling av personopplysninger. Du får informasjon om retten til å trekke tilbake samtykket ditt når du blir bedt om å samtykke til Nordeas behandling av dine personopplysninger. 

Du kan se og endre et utvalg av dine samtykker i nettbanken og mobilbanken. 

Rett til begrensning av behandling av personopplysninger 

Hvis du mener at personopplysningene vi har om deg er feilaktige, eller du har protestert mot hvordan de brukes, kan du be oss om å begrense behandlingen av disse personopplysningene.

Selv om behandlingen av personopplysningene dine er begrenset som beskrevet over, kan Nordea behandle personopplysningene dine på andre måter hvis det er nødvendig for å fremme et rettslig krav, eller hvis du har gitt ditt samtykke. 

Rett til korrigering av feilaktige eller ufullstendig data 

Hvis opplysningene vi har lagret om deg, er uriktige eller ufullstendige, har du rett til å få opplysningene rettet, med de begrensninger som følger av lovgivningen.

Slik gjør du

  1. Logg inn i Nordeas digitale postkasse Kontakt og meldingerÅpnes i nytt vindu.
  2. Skriv hvilken individuell rettighet du ønsker å bruke, og hvilke personopplysninger det gjelder, i feltet «Ny melding».
    Hvis forespørselen også gjelder personopplysninger knyttet til selskaper du er involvert i, skriv hvilke selskaper det gjelder i meldingen. 
  3. Send din forespørsel

Du får svar i Nordeas digitale postkasse Kontakt og meldinger innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.

Dine personopplysninger er også tilgjengelig i mobilbanken og nettbanken

Kontaktinformasjon og dokumenter

Oversikt over hvor du finner opplysningene
Personlige dataNordea MobilbankNordea nettbank

Eksempler på disse dataene inkluderer: 

  • Din registrerte kontaktinformasjon 
  • Dine dokumenter som blant annet kontoutskrifter, årsoppgaver og avtaler 

Du finner kontaktinformasjonen din ved å velge Profil menyen. 

Her finner du også alle dine dokumenter og avtaler ved å velge Dokumenter.

Du finner kontaktinformasjonen din ved å åpne menyen under Ditt navn og velg Profil.

Her finner du også alle dine dokumenter og avtaler ved å velge Dokumenter.

Kontoer og korttransaksjoner

Oversikt over hvor du finner opplysningene og hvordan du selv kan administrere disse
Personlige dataNordea MobilbankNordea nettbank

Eksempler på disse dataene inkluderer: 

  • Dine kontobevegelser og tilgjengelig beløp
  • Dine korttransaksjoner
  • Dine konto- og kort  opplysninger 

I Oversikt menyen finner du alle dine kontoer og kort under Kontoer og kort.

Velg en konto eller et kort for å se flere opplysninger som blant annet kontobevegelser, korttransaksjoner, tilgjengelig beløp eller kreditt og detaljer. 

I menyen Oversikt finner du alle dine kontoer under Transaksjonskontoer og Sparekontoer. Alle dine kort vises under Kort. Velg en konto eller et kort for å se flere opplysninger. 

For hver Transaksjons- og Sparekonto kan du også laste ned transaksjonene i et maskinlesbart format ved å oppgi ønsket datoperiode og velge CSV (Excel).

Du finner også dine kontobevegelser og korttransaksjoner i Økonomi menyen ved å velge Kontoer eller Kort. 

Lån

Oversikt over hvor du finner opplysningene
Personlige dataNordea MobilbankNordea nettbank

Eksempler på disse dataene inkluderer: 

  • En oversikt over dine boliglån og andre lån 
  • Opplysninger som saldo, transaksjoner og nedbetalingsplaner

I Oversikt menyen finner du alle dine lån under Lån og kreditt. 

Velg et lån for å se flere opplysninger. 

I menyen Oversikt finner du alle dine lån under Lån. Velg et lån for å se flere detaljer.

Du finner også dine lånedetaljer  i Økonomi menyen ved å velge Lån.

Sparing og investeringer

Oversikt over hvor du finner opplysningene
Personlige dataNordea MobilbankNordea nettbank

Eksempler på disse dataene inkluderer: 

  • En oversikt over din sparing og investeringer som omfatter fond, aksjer og pensjon 
  • Opplysninger som verdi, endringer og beholdning

I Oversikt menyen finner du  din sparing og investeringer under Sparing og investeringer. 

Velg et produkt for å se flere opplysninger. 

I menyen Oversikt finner du din sparing og investeringer under Sparekontoer og Sparing og investeringer. Velg et produkt eller en sparekonto for å se flere opplysninger.  

Du finner også informasjon om din sparing og investeringer i menyen Sparing og investering

Forsikringer

Oversikt over hvor du finner opplysningene
Personlige dataNordea MobilbankNordea nettbank

Eksempler på disse dataene inkluderer: 

  • En oversikt over dine andre forsikringer som ikke er pensjonsrelaterte, som blant annet livsforsikringer
  • Opplysninger som beløp forsikringen dekker, forsikringsnummer og eier

I Oversikt menyen finner du dine andre forsikringer, som ikke er pensjonsrelaterte, under Forsikringer. 

Velg en forsikring for å se flere opplysninger.  

I menyen Økonomi kan du finne dine øvrige forsikringer, som ikke er pensjonsrelaterte, ved å velge Livsforsikringer. Velg en forsikring for å se flere opplysninger.

Samtykker

Oversikt over hvor du finner opplysningene og hvordan du selv kan administrere disse
Personlige dataNordea MobilbankNordea nettbank

Eksempler på disse dataene inkluderer: 

  • Oversikt over og håndtering av dine samtykker, som mottak av markedsføring, bruk av transaksjonsdata og varsler

Du finner dine samtykker under Annet i Profil-menyen.

Under hvert samtykke finner du en detaljert beskrivelse samt muligheten til å endre samtykket.

Du finner dine samtykker ved å åpne menyen under ditt navn og velge Samtykker.

Under hvert samtykke finner du en detaljert beskrivelse samt muligheten til å endre samtykket.

Mer informasjon

Nordeas personvernpolicy beskriver hvordan Nordea kan samle inn, bruke, lagre og dele personopplysningene dine. Her vil du også finne en mer detaljert beskrivelse av dine rettigheter. Hvis du vil bruke rettighetene dine, kan du gjøre det ved å gå til nettsidene våre, logge deg inn i nettbanken, ringe kundeservice eller besøke ditt lokale bankkontor.

For kunder i Nordea Liv

Er du kunde i Nordea Liv og har henvendelser som gjelder innsyn i persondata, gå til Personvern i Nordea Liv for beskrivelse av fremgangsmåte.

For ansatte eller tidligere ansatte i Nordea

Dersom du er ansatt eller tidligere ansatt i Nordea og ønsker innsyn i persondata relatert til din stilling, kan du lese mer på Nordeas Intranet eller på nordea.com/careers