Om retten til innsyn
Du har rett til å få innsyn i personopplysningene vi har om deg. De fleste opplysningene, for eksempel konto- og korttransaksjoner, kontoutskrifter, lån og investeringer, har du alltid tilgang til i nettbanken og mobilbanken.
Du har rett til å få innsyn i personopplysningene vi har om deg. De fleste opplysningene, for eksempel konto- og korttransaksjoner, kontoutskrifter, lån og investeringer, har du alltid tilgang til i nettbanken og mobilbanken.
Du har rett til å få en kopi av personopplysningene dine med informasjon om hvordan vi behandler dem. De fleste opplysningene har du alltid tilgang til i nettbanken og mobilbanken.
Vær oppmerksom på at Nordea kan være underlagt lover som hindrer oss i å utlevere alle opplysningene du har bedt om. En forespørsel om å bruke rettighetene knyttet til personopplysninger vil bli vurdert ut fra omstendighetene i hver enkelt situasjon.
Du kan velge å be om innsyn i alminnelige personopplysninger, ytterligere personopplysninger eller personopplysninger knyttet til selskapene du er involvert i.
Du får svar i nettbanken og mobilbanken innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.
Du får svar i Nordeas digitale postkasse Kontakt og meldinger innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.
I tillegg til retten til innsyn, har du flere andre rettigheter knyttet til personopplysningene vi behandler om deg.
Forespørsler om å utøve rettighetene dine blir behandlet og vurdert ut fra omstendighetene i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom på at vi må beholde og bruke dine opplysninger når det er nødvendig for å oppfylle juridiske forpliktelser, løse tvister og oppfylle avtalene våre.
Du har rett til å be om at personopplysningene dine blir slettet når:
Du har rett til å motta en kopi av personopplysninger i et maskinlesbart format. Dette gjelder personopplysninger du har gitt oss, som behandles automatisert på grunnlag av samtykke eller oppfyllelse av avtale.
Du kan selv laste ned dine kontobevegelser og transaksjoner i et maskinlesbart format (CVS (Excel)) i nettbanken.
Hvis det er sikkert og teknisk mulig, kan vi sende opplysningene direkte til en annen behandlingsansvarlig.
Du kan alltid protestere mot behandling av personopplysninger om deg hvis behandlingen er basert på Nordeas berettigede interesse, inkludert direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring.
Du kan alltid trekke tilbake samtykkene du har gitt til behandling av personopplysninger. Du får informasjon om retten til å trekke tilbake samtykket ditt når du blir bedt om å samtykke til Nordeas behandling av dine personopplysninger.
Du kan se og endre et utvalg av dine samtykker i nettbanken og mobilbanken.
Hvis du mener at personopplysningene vi har om deg er feilaktige, eller du har protestert mot hvordan de brukes, kan du be oss om å begrense behandlingen av disse personopplysningene.
Selv om behandlingen av personopplysningene dine er begrenset som beskrevet over, kan Nordea behandle personopplysningene dine på andre måter hvis det er nødvendig for å fremme et rettslig krav, eller hvis du har gitt ditt samtykke.
Hvis opplysningene vi har lagret om deg, er uriktige eller ufullstendige, har du rett til å få opplysningene rettet, med de begrensninger som følger av lovgivningen.
Du får svar i Nordeas digitale postkasse Kontakt og meldinger innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen.
| Personlige data | Nordea Mobilbank | Nordea nettbank |
Eksempler på disse dataene inkluderer:
| Du finner kontaktinformasjonen din ved å velge Profil menyen. Her finner du også alle dine dokumenter og avtaler ved å velge Dokumenter. | Du finner kontaktinformasjonen din ved å åpne menyen under Ditt navn og velg Profil. Her finner du også alle dine dokumenter og avtaler ved å velge Dokumenter. |
| Personlige data | Nordea Mobilbank | Nordea nettbank |
Eksempler på disse dataene inkluderer:
| I Oversikt menyen finner du alle dine kontoer og kort under Kontoer og kort. Velg en konto eller et kort for å se flere opplysninger som blant annet kontobevegelser, korttransaksjoner, tilgjengelig beløp eller kreditt og detaljer. | I menyen Oversikt finner du alle dine kontoer under Transaksjonskontoer og Sparekontoer. Alle dine kort vises under Kort. Velg en konto eller et kort for å se flere opplysninger. For hver Transaksjons- og Sparekonto kan du også laste ned transaksjonene i et maskinlesbart format ved å oppgi ønsket datoperiode og velge CSV (Excel). Du finner også dine kontobevegelser og korttransaksjoner i Økonomi menyen ved å velge Kontoer eller Kort. |
| Personlige data | Nordea Mobilbank | Nordea nettbank |
Eksempler på disse dataene inkluderer:
| I Oversikt menyen finner du alle dine lån under Lån og kreditt. Velg et lån for å se flere opplysninger. | I menyen Oversikt finner du alle dine lån under Lån. Velg et lån for å se flere detaljer. Du finner også dine lånedetaljer i Økonomi menyen ved å velge Lån. |
| Personlige data | Nordea Mobilbank | Nordea nettbank |
Eksempler på disse dataene inkluderer:
| I Oversikt menyen finner du din sparing og investeringer under Sparing og investeringer. Velg et produkt for å se flere opplysninger. | I menyen Oversikt finner du din sparing og investeringer under Sparekontoer og Sparing og investeringer. Velg et produkt eller en sparekonto for å se flere opplysninger. Du finner også informasjon om din sparing og investeringer i menyen Sparing og investering. |
| Personlige data | Nordea Mobilbank | Nordea nettbank |
Eksempler på disse dataene inkluderer:
| I Oversikt menyen finner du dine andre forsikringer, som ikke er pensjonsrelaterte, under Forsikringer. Velg en forsikring for å se flere opplysninger. | I menyen Økonomi kan du finne dine øvrige forsikringer, som ikke er pensjonsrelaterte, ved å velge Livsforsikringer. Velg en forsikring for å se flere opplysninger. |
| Personlige data | Nordea Mobilbank | Nordea nettbank |
Eksempler på disse dataene inkluderer:
| Du finner dine samtykker under Annet i Profil-menyen. Under hvert samtykke finner du en detaljert beskrivelse samt muligheten til å endre samtykket. | Du finner dine samtykker ved å åpne menyen under ditt navn og velge Samtykker. Under hvert samtykke finner du en detaljert beskrivelse samt muligheten til å endre samtykket. |
Nordeas personvernpolicy beskriver hvordan Nordea kan samle inn, bruke, lagre og dele personopplysningene dine. Her vil du også finne en mer detaljert beskrivelse av dine rettigheter. Hvis du vil bruke rettighetene dine, kan du gjøre det ved å gå til nettsidene våre, logge deg inn i nettbanken, ringe kundeservice eller besøke ditt lokale bankkontor.
Er du kunde i Nordea Finans og har henvendelser som gjelder innsyn i persondata, gå til Innsyn i persondata for kunder i Nordea Finans for beskrivelse av fremgangsmåte.
Er du kunde i Nordea Liv og har henvendelser som gjelder innsyn i persondata, gå til Personvern i Nordea Liv for beskrivelse av fremgangsmåte.
Dersom du er ansatt eller tidligere ansatt i Nordea og ønsker innsyn i persondata relatert til din stilling, kan du lese mer på Nordeas Intranet eller på nordea.com/careers