Sparekonto

Sparekonto passer for deg som ønsker forutsigbarhet og lav risiko, og som ikke trenger pengene i din daglige økonomi. Det er lurt å ha en sparekonto i tillegg til din brukskonto. Da har du alltid penger i reserve. Du oppretter enkelt sparekonto og spareavtale i nettbanken.

Fordeler med sparekonto

  • Du har ekstra penger lett tilgjengelig.
  • Det er stor fleksibilitet - du kan spare så mye og så ofte du vil.
  • Du får 12 gebyrfrie uttak per år.
  • Du kan betale renter og avdrag på lån i Nordea direkte fra sparekontoen, utenom de 12 frie uttakene. I tillegg ta ut fjorårets renter.

Hvorfor åpne sparekonto?

De aller fleste velger å ha en eller flere sparekontoer hvis de skal spare til noe spesielt eller rett og slett ønsker å ha penger i bakhånd. Kanskje er den fremste grunnen til å sette pengene på en sparekonto, at du vet at du skal bruke pengene i den nærmeste fremtiden. Kanskje setter du dem til side for å vente til du har nok penger til å fylle et behov på kort eller mellomlang sikt, som noen nye møbler eller en ny pc som du skal kjøpe når du har spart i noen måneder. 

Det kan selvfølgelig også være mange andre grunner til at du trenger at pengene er tilgjengelige på relativt kort varsel. I mange slike tilfeller er det en god idé å velge sparekonto fremfor fondssparing som anbefales når sparingen er mer langsiktig.  

Hvordan bruke sparekonto smart?

Dersom du har valgt å sette pengene dine på en sparekonto har du tatt det første steget for fornuftig sparing. Trikset er nemlig å få pengene du klarer å sette til side, ut fra den vanlige brukskontoen din. Ute av øye, ute av sinn, er det noe som heter, og det gjelder i høyeste grad når det kommer til sparing. 

Det er en god idé å forsøke å «glemme» pengene ved å fjerne dem fra den brukskontoen hvor du regelmessig sjekker saldoen. Et smart tips er å opprette en en fast overføring fra brukskontoen til sparekontoen. Da går sparingen av seg selv. 

Hvordan ta penger ut fra sparekontoen?

Har tiden kommet for å bruke sparepengene på det du hele tiden har planlagt? Du kan ta ut penger fra sparekontoen inntil 12 ganger i året uten at du trenger å betale gebyr. Pengene tar du ut i nettbanken. 

Dersom du etter en stund konkluderer med at du ikke trenger pengene som har bygget seg opp på sparekontoen med en gang, kan du kanskje vurdere fondssparing.

Vanlige spørsmål om Sparekonto

Renter og priser for Sparekonto

Du får 12 frie uttak per kalenderår. Ved uttak utover de frie uttakene belastes du med et uttaksgebyr på kr 250,00 per uttak (gebyrfritt for Premium-kunder). For lån i Nordea kan det avtales at renter og avdrag kan belastes Sparekonto uten at antall frie uttak reduseres.

Renter for Sparekonto
Innskuddsrente uansett beløpRente
For deg som er 18 år og eldre
0,20 % p.a.
For deg som er under 18 år0,95 % p.a.

Sammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

Åpne Sparekonto for deg over 18 år
Åpne Sparekonto for unge under 18 år

Du får 12 frie uttak per kalenderår. Ved uttak utover de frie uttakene belastes du med et uttaksgebyr på kr 250,00 per uttak (gebyrfritt for Premium-kunder). For lån i Nordea kan det avtales at renter og avdrag kan belastes Sparekonto uten at antall frie uttak reduseres.

Renter for Sparekonto
Innskuddsrente uansett beløpRente
For deg som er 18 år og eldre
0,20 % p.a.
For deg som er under 18 år0,95 % p.a.

Sammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

Som Nordea-kunde oppretter du Sparekonto enkelt i nettbanken. Er du kunde, men har ikke Nettbank i Nordea, tar du kontakt med Kundeservice på chat eller telefon 232 06001. Er du ikke kunde men har BankID fra en annen bank, kan du bli kunde og åpne konto her.

Når barnet er kunde

Har barnet ditt allerede en konto i Nordea, kan du åpne en ny konto i nettbanken. 

Merk: Begge foresatte må være registrert som kunde i Nordea. Foresatte som ikke er kunder kan enkelt registrere seg i vår online løsning med BankID fra annen bank.  

Når barnet ikke er kunde i Nordea

Foreldre/verge som er kunder i Nordea kan benytte nettløsningen under for å registrere barnet som kunde og bestille de vanligste produktene og tjenestene som konto, kort og nettbank.

Dersom du ikke kan benytte vår nettløsning, kan du kontakte Kundeservice på chatÅpnes i nytt vindu eller 
telefon 232 06001 for hjelp.

Les mer om kundeetablering og gyldig dokumentasjon.  

Spesielt fra fylte 15 år

Ved å kontakte Kundeservice på telefon 232 06001 kan du fra fylte 15 år opprette konto, bestille bankkort og Nettbank med BankID, uten samtykke fra foreldre/verger. 

Har du allerede Nettbank i Nordea kan du selv opprette konto i nettbanken.