– For et år siden foretok Credit Suisse en global undersøkelse blant sine formuende kunder. Denne viste at en tredjedel av de forespurte kunne tenke seg å prøve å bo i et annet land i nærmeste fremtid, forteller Otabek Akhunov, sjef for Private Bankings nye cross border-avdeling.
Med EU er grensene blitt visket ut, og vi har fått fri bevegelighet mellom land – riktignok med en høyst uvelkommen grensevakt i form av et koronavirus det siste halvåret, men på sikt er trenden tydelig. Flere og flere lengter etter å maksimere livet med nye opplevelser, møter, kulturer og erfaringer.
– Dette er noe som også avspeiler seg i banktjenestene våre. Private Banking skal finnes der kundene våre er, og i alle epoker av livet deres skal vi kunne bidra med service og kunnskap, sier Otabek Akhunov.
Men en økt mobilitet må ikke tolkes som at det er helt problemfritt og uten utfordringer å flytte til et nytt land, og det er der den nye avdelingen kommer inn i bildet.
Målsettingen med den internasjonale servicen er å vedlikeholde kunderelasjonen gjennom hele syklusen; fra kunden flytter utenlands til det er på tide å reise hjem igjen. Da gjenintroduseres man til det lokale tilbudet. Man skal ikke behøve å forlate Nordea Private Banking bare fordi man flytter til et annet land.
– I omtrent et år har jeg jobbet direkte opp mot Private Bankings ledelse i Norden, og forestått et idéarbeid og rammeverk for hvordan vi skal jobbe med cross border-tjenester for våre eksisterende kunder. Nå har vi startet opp et kontor med et spesialist-team i Private Banking i de nordisk landene. Gjennom det kan vi skreddersy pakkeløsninger for kunder som vil flytte til et annet land. Men vi kan også bistå med hjelp i løpet av tiden utenlands – eller om flyttelasset skal hjem igjen.