1. Pass på kortet ditt

Betaling med kort eller mobil er både praktisk og lettvint, og det er i utgangpunktet trygt å betale med kort når du er på reise. Det er likevel viktig å ta visse forholdsregler.

  • Ikke la kortet komme på avveie. En vanlig svindelmetode er at du blir bedt om å gi fra deg kortet når du betaler på restaurant. Ikke la servitøren ta med seg kortet ditt, bli heller med bort til betalingsterminalen.
  • Ha alltid med deg minst to kort på ferie. Hvis ett av kortene blir stjålet, eller du blir utsatt for svindel og kortet må sperres er det lurt å ha med seg flere kort på tur. Det er også viktig å oppbevare kortene hver for seg.
  • Sjekk at beløpet stemmer før du betaler. Når du tæpper kortet og/eller taster inn PIN-koden, så godkjenner du samtidig beløpet som belastes kortet. Sjekk derfor beløpet nøye før du betaler.
  • Skjul inntasting av PIN-kode selv om du ikke ser noen i nærheten, og aldri oppbevar koden sammen med kortet.
  • Sperr kortet umiddelbart hvis det er kommet på avveie eller du mistenker svindel. Du kan enkelt sperre kortene dine i mobilbanken, eller ta kontakt med PB Direct (Telefon 232 06000Åpnes i nytt vindu).

Ida Marie Edholm, Nordea

 - Det tydeligste tegnet på at noe er galt er hvis betalingsinformasjon eller mottakerkonto endres, sier Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea

2. Ikke trykk på lenker i SMS eller e-post

Svindlerne tar dessverre ikke ferie i sommer. «I stedet ser vi ofte en økning av svindelforsøk i ferier og rundt høytider. Det klare rådet er derfor å være ekstra på vakt når det tikker inn en e-post eller SMS» sier Ida Marie Edholm, svindelekspert i Nordea. Den mest utbedte svindelmetoden er nemlig at du blir lurt ved «phishing» (nettfiske). Phishing vil si at svindlerne lurer deg til å gi fra deg sensitiv informasjon via lenker i e-poster eller SMS, eller ved at de ringer deg. Svindlerne skaper tillit ved å utgi seg for å være fra et kjent selskap som banken din, BankID, Kredinor, Posten eller Vipps. De kan også ringe og utgi seg for å være fra Politiet eller Økokrim. De bruker sosial manipulasjon til å lure deg til å oppgi sensitiv informasjon som Bank-ID passord og koder, og kortinformasjon. 

Hvis du mottar en melding eller blir oppringt – ta en fot i bakken og les meldingen nøye før du trykker deg videre eller gir fra deg informasjon. Aldri overfør penger, bekreft med Bank-ID eller godkjenn en betaling på oppfordring fra noen andre. 

3. Vær forsiktig med hva du deler på nett

Svindlerne bruker åpen og tilgjengelig informasjon fra Facebook eller LinkedIn til å skreddersy svindelforsøkene sine. Være forsiktig med hvilken informasjon du deler om deg selv på nett. Ha helst lukket profil, og ikke godkjenn forespørsler eller svar på meldinger fra personer du ikke kjenner. 

4. Leie leilighet i utlandet?

Vær på vakt for useriøse utleiere. 

  • Sjekk anmeldelser fra andre leietakere, enten på nettstedet du bestiller gjennom eller på f.eks. Tripadvisor.
  • Sjekk hvem utleier er. Er det en privatperson eller et firma? Vær oppmerksom på at noen selskaper kun er formidlere som ikke påtar seg ansvar for leieforholdet.
  • Leiekontrakten skal spesifisere nøyaktig hva du betaler for og hva den totale prisen er. Ekstrakostnader ved lån av sengetøy, rengjøring og lignende bør være regulert i kontrakten.
  • Depositumet skal ikke være uforholdsmessig stort – 10 prosent av leieprisen kan være rimelig, mens mer enn 25 prosent helt klart er for mye.
  • Ta skjermdump underveis, slik at du holder oversikt. I tillegg har du dokumentasjon ved en eventuell klagesak i etterkant.
  • Betal med kort – da kan du ha mulighet til å reklamere til banken hvis det skulle gå galt.
  • Klag raskt til utleier dersom det skulle oppstå problemer.

Kilde: Forbruker Europa

Vil du ha flere råd, eller har du blitt utsatt for svindel? Besøk våre nettsider på nordea.no/sikkerhet 

Kontakt oss

Mandag – fredag 08.00-18.00.  

Når du ringer utenfor åpningstid vil du bli betjent av kundeservice Privat. Som Private Banking kunde vil du alltid oppleve å bli prioritert.