Chat med oss eller spør Nova Kundeservice Bedrift

Forbered deg, gjør research

Hvordan utføre en markedsundersøkelse

Hvis markedsundersøkelser er nytt for deg, kan de følgende artiklene og filmene gi deg god innsikt. Om du lurer på om det er nødvendig å gjøre markeds- og kundeanalyse på din bransje, så vær trygg på følgende: Uansett om du skal starte opp som frisør, snekker, designer eller programvareutvikler, må du gjøre grunnleggende forarbeid for å få innsikt i markedet du skal operere i. Dersom du åpner opp en fysisk butikk, må du eksempelvis anskaffe deg innsikt i nabolaget du skal etablerer deg i. 

Desto mer du vet, jo færre ubehagelige overraskelser vil du møte på i fremtiden. I artiklene og filmene under, vil du lære mer om hvordan du kan gjøre best mulig forarbeid og finne kjernen i din bedrift.

Finn ditt marked

Møt fire skandinaviske gründere, og få inspirasjon til hvordan du kan gjennomføre markedsundersøkelser og markedsanalyser. 

En er pioner innen e-sport, mens en annen eier et teknologiselskap. En startet et norsk klesmerke, mens den siste produserer økologisk ferskpresset juice. 

Felles for dem alle er at de har funnet en unik posisjon i sitt marked.

Har du gjort en SWOT-analyse?

Dersom du ikke vet hva en SWOT-analyse er, vil vi oppfordre deg til å lese videre. En SWOT-analyse er en enkel metode for å identifisere og kategorisere styrkene, svakhetene, mulighetene og truslene din bedrift har i ditt marked.

For å gjennomføre en SWOT-analyse må du identifisere både de interne og eksterne faktorene som påvirker din bedrift. Dine styrker og svakheter blir bestemt av interne faktorer, mens dine muligheter og trusler blir bestemt av de ytre.

Du kan finne fordeler og prioritere ressursene dine ved å utføre en SWOT-analyse. Bruk verktøyene under for å gi bedriften din et best mulig utgangspunkt. Begynn med å identifisere og kategorisere interne faktorer.

Styrker

Identifiser dine interne styrker ved å spørre deg selv:

  • Hva gjør min bedrift for å skille seg ut?
  • Hva gjør min service/idé/produkt unik eller verdifull?
  • Hvorfor skal min bedrift tiltrekke seg kunder og bli en suksess?
  • Hva er mitt konkurransefortrinn?

Svakheter

Identifiser dine interne svakheter ved å spørre deg selv:

  • Kan min bedrift takle konkurransen?
  • Har jeg nok erfaring/arbeidskraft til å drive virksomheten?
  • Vil bedriften min kunne levere som avtalt?
  • Har jeg stor nok kontantstrøm til å holde bedriften i gang?

Muligheter

Identifiser dine eksterne muligheter ved å spørre deg selv:

  • Hvilke nåværende trender kan passe min forretningsidé?
  • Hvilket potensiale har jeg for å satse i utlandet?
  • Hvordan kan jeg videreutvikle min service/idé/produkt?
  • Hvilke markedsutviklinger kan min bedrift dra fordel av?

Trusler

Identifiser dine eksterne trusler ved å spørre deg selv:

  • Hvilke politiske/økonomiske skiftninger kan påvirke min forretningsidé?
  • Kan noen lover og regler påvirke min forretningsidé?
  • Hvilke hindringer må jeg forberede meg på?
  • Er det noen konkurrenter som bekymrer meg?

Lag en SWOT-analyse

Investorer og forretningspartnere vil uten tvil spørre deg om hva som er dine styrker, svakheter, muligheter og trusler. Så å lage en SWOT-analyse vil være et smart trekk, før du møter potensielle partnere. Uansett hva slags gründer du er, eller hvilke ambisjoner du har for din bedrift, bør en SWOT-analyse være inkludert i din forretningsplan. Det vil vise andre at du forstår markedet ditt. Bruk tid på å adressere alle funnene dine, og legg en plan for hva du skal gjøre med dem. Både hvordan du skal dra fordel av dine muligheter og styrker, og hvordan du skal takle trusler og kvitte deg med svakheter.

Husk å ta med i betraktning hvor du kan dra fordel av å hente inn hjelp. Dersom en svakhet er at du mangler erfaring innen et felt, kan det å leie inn, ansette eller slå seg sammen med en erfaren ressurs på dette feltet være løsningen. Dette kan til og med vise seg å være en mulighet for bedriften din, dersom dette nye mennesket tar med seg verdifull erfaring og kompetanse inn i selskapet.

Markedet er i konstant endring og selskapet ditt er i stadig utvikling. Forretningsplanen bør derfor gjenspeile den faktiske situasjonen. Ta derfor frem SWOT-analysen og forretningsplanen jevnlig, ettersom bedriften utvikler seg eller du møter på forandringer i markedet. Husk at disse funnene ikke bare er et verktøy for å overtale potensielle partnere – De er verdifulle verktøy for å utvikle bedriften din.

Konkurranse er ikke nødvendigvis negativt

Hva er det som får en investor til å investere i et helt nytt selskap som forsøker å etablere seg i et marked med tøff konkurranse? Og hvorfor er ikke konkurranse nødvendigvis noe negativt, dersom du vil at firmaet ditt skal lykkes? I vår prat med investoren Casper Dreymann vil du forhåpentligvis lære en ting eller to om hvordan du blir mer konkurransedyktig.

Les mer

Dersom du hopper i det, bør du vite hvor du skal lande

Noen sier at dersom du drømmer om å starte din egen bedrift må du bare hoppe ut i det. Men, er det alltid like lurt? Vi møtte grunnleggerne av mInvoice i Oslo og Znipe.tv i Stockholm for å snakke om markeds- og kundeundersøkelser.

Les mer

Oppdag nye muligheter

Enten du må overkomme startvansker eller vil ta bedriften din til det neste nivået, har vi noen verdifulle ressurser og initiativer som hjelper deg å lykkes med egen bedrift, og som kun blir levert av Nordea.

Les mer

Fantastiske visjoner krever god planlegging

Lær av de som har gått før deg, og få deres innspill på hvorfor det er så viktig å ha en visjon for din bedrift, og legge konkrete planer for hvordan du kan oppnå det.

Har du spørsmål om det å starte egen bedrift?

Chat med oss

Spør Nova hele døgnet, alle dager

Kontakt oss

Ring oss man-fre 08.00-17.00
Sperring av bedriftskort: Ring oss hele døgnet, alle dager